ITPP2/443-881/10/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-881/10/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 26 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Renowacja elewacji kościoła" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Renowacja elewacji kościoła".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia planuje realizację operacji pn. "Renowacja elewacji kościoła". Operacja będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś 4 LEADER. Planowana wartość operacji wynosi 28.198,15 zł, w tym koszty podatku od towarów i usług. Aby uzyskać dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej do kosztów brutto operacji, z uwzględnieniem podatku od towarów i usług, Urząd Marszałkowski Województwa wymaga dostarczenia interpretacji izby skarbowej dotyczącej braku możliwości odzyskania przez Parafię podatku od towarów i usług.

Koszty projektu obejmują wykonanie robót budowlanych, w tym roboty zabezpieczające oraz roboty renowacyjne elewacji budynku głównego kościoła, który jest wpisany do rejestru konserwatora zabytków. Parafia nie prowadzi żadnej odpłatnej działalności związanej ze sprzedażą towarów lub usług. Jedynymi przychodami Parafii są pozyskane dotacje lub darowizny.

Zatem usługi (roboty budowlane) planowane do nabycia w ramach ww. operacji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również sama operacja nie jest związana z wykonaniem czynności opodatkowanych. Ponadto środki, które mają współfinansować operację, pochodzą z budżetu Unii Europejskiej, zatem nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, który zostanie poniesiony w ramach realizacji ww. "operacji", współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, oś 4 LEADER.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w ramach realizacji ww. operacji, współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś 4 LEADER. Jest to związane z faktem, iż usługi (roboty budowlane) planowane do nabycia w ramach operacji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również sama operacja nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem nie ma zastosowania przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien dotyczyć zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Parafia planuje realizację inwestycji obejmującej wykonanie robót budowlanych, w tym robót zabezpieczających oraz renowacyjnych elewacji budynku głównego kościoła (jest wpisany do rejestru konserwatora zabytków). Ww. usługi nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Środki, które mają współfinansować inwestycję, pochodzą z budżetu UE.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji Parafia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Parafia nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., ponieważ środki, o które się ubiega, nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl