ITPP2/443-879/11/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-879/11/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 20 września 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową i eksploatacją krytej pływalni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 20 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową i eksploatacją krytej pływalni.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Starostwo realizuje inwestycję kluczową współfinansowaną z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn. "Budowa krytej pływalni przy zespole Szkół". W ramach projektu kupowane były m.in. roboty budowlane, usługi pełnienia nadzoru inwestorskiego i autorskiego. Nabywcą wszystkich usług i towarów w ramach projektu jest Starostwo Powiatowe.

Dzieci i młodzież szkolna w chwili obecnej nie ma możliwości odbywania nauki pływania w ramach zajęć szkolnych. Możliwe są tylko wyjazdy prywatne, na własny koszt. Dzięki zajęciom, które będą odbywać się na basenie, zwiększy się różnorodność zajęć sportowych w ramach lekcji szkolnych. Powstanie pływalni pozwoli na rozwój rekreacji i sportu oraz spowoduje możliwość prowadzenia rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Budowa pływalni pozwoli poszerzyć ofertę sportową dla całej młodzieży z terenu Powiatu. Zaistnieje też możliwość organizowania obozów treningowych. Na terenie miasta, w pobliżu miejsca, gdzie ma być usytuowana pływalnia, znajduje się las komunalny ze ścieżkami rekreacyjnymi oraz stadion miejski z kompletem urządzeń sportowych. Realizacja projektu budowy będzie dopełnieniem istniejącego kompleksu rekreacyjno-sportowego. Celem głównym projektu jest: rozwój infrastruktury edukacyjnej do prowadzenia zajęć szkolnych z wychowania fizycznego oraz pozalekcyjnych zajęć sportowych w zakresie nauki pływania, podnoszenie jakości kształcenia oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z obszarów wiejskich. Cel główny jest zgodny z celem działania wskazanym w Uszczegółowieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Cel główny oraz cele ogólne przedsięwzięcia zostaną osiągnięte poprzez realizację celów szczegółowych:

* umożliwienie uczniom szkół Powiatu nauki pływania w ramach lekcji wychowania fizycznego oraz zajęć pozalekcyjnych;

* umożliwienie podjęcia rehabilitacji dzieciom i młodzieży cierpiącej na dolegliwości układu kostnego oraz osobom niepełnosprawnym;

* stworzenie alternatywnej formy spędzenia czasu dla dzieci i młodzieży;

* umożliwienie mieszkańcom Powiatu korzystania z krytej pływalni.

Po zakończeniu realizacji inwestycji prawo własności nie przechodzi na żaden inny podmiot. Obiekt pozostanie własnością Powiatu, jedynie zarząd i bieżąca eksploatacja będzie powierzona Dyrektorowi placówki oświatowej. Basen przy placówce oświatowej przekazany zostanie nieodpłatnie po zakończeniu inwestycji w trwały zarząd jednostce budżetowej - Zespołowi Szkół (Wnioskodawcy), który będzie eksploatował majątek powstały w wyniku inwestycji oraz będzie pobierał opłaty w postaci sprzedaży biletów. Przychody z tego tytułu zasilać będą budżet Wnioskodawcy, jednakże przeznaczone będą tylko i wyłącznie na utrzymanie basenu. Będzie on zobowiązany sfinansować wszystkie koszty związane z eksploatacją basenu. Nie przewiduje się uzyskania żadnych zysków związanych z eksploatacją pływalni

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz:

1.

wynajmuje sale i narzędzia na cele szkoleniowe (szkolenie spawaczy) - nie czerpie z tego żadnych korzyści finansowych;

2.

sprzedaje media (ciepła woda, ścieki) dla Starostwa Powiatowego - sprzedaż opodatkowana;

3.

wynajmuje mieszkanie - ustawowo bez podatku do towarów i usług;

4.

wynajmuje powierzchnie użytkowe (sale dydaktyczne pod działalność szkoleniową firm zewnętrznych, powierzchnie pod dystrybutory napojów) - opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Do tej pory Wnioskodawca nie ubiegał się o zwrot podatku od towarów i usług. Jest jednostką, która wykonuje czynności opodatkowane z zachowaniem odrębności i samodzielności podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania w całości bądź w części podatku od towarów i usług, związanego z:

* zakupem towarów i usług zakupionych w ramach projektu;

* działalnością krytej pływalni polegającej na sprzedaży biletów wstępu.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku ze sprzedawanymi biletami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług dokonanych w ramach projektu, ponieważ ich nabywcą było Starostwo Powiatowe. W przypadku podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi bieżącej eksploatacji krytej pływalni Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do jego odliczenia tylko w takim zakresie, w jakim zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zespołowi Szkół nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w powołanym wyżej rozporządzeniu z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl