ITPP2/443-879/10/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-879/10/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu 25 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach: 8 i 21 października 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego w ramach projektu pn. "Ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych przez ucyfrowienie aparatury obrazowej w szpitalu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniach: 8 i 21 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego w ramach projektu pn. "Ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych przez ucyfrowienie aparatury obrazowej w szpitalu".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka została utworzona przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie art. 9 i 12 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) oraz art. 12 pkt 8 lit. i) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.). Na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w dniu 24 czerwca 2003 r. Spółka utworzyła zakład opieki zdrowotnej: Centrum Medyczne - Zakład Opieki Zdrowotnej. W zakładzie Spółki głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia, występuje również w niewielkiej części sprzedaż opodatkowana, tj. dzierżawa gabinetów lekarskich, transport odpadów medycznych od odbiorców indywidualnych, odpłatne udostępnianie kopii dokumentacji medycznej. Wielkość sprzedaży opodatkowanej w stosunku do całości przychodu jest różna i waha się około 2%. Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej. Na dzień sporządzania wniosku aplikacyjnego, tj. na dzień 3 marca 2009 r., sprzedaż opodatkowana za rok 2008 wyniosła 1,54%, co oznacza brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W związku z powyższym zakład Spółki świadczy usługi medyczne (symbol PKWiU 85.1), które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy są zwolnione od podatku, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Usługi te stanowią 98,01% ogółu sprzedaży.

W dniu 29 października 2009 r. Spółka podpisała umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Osi priorytetowej 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działania 7.2 "Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych", Poddziałania 7.2.1 Usługi i aplikacje dla obywateli: "Ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych przez ucyfrowienie aparatury obrazowej w szpitalu". Wartość projektu wynosi 691.748,00 zł (brutto), a dofinansowanie w wysokości 85% wartości projektu - wynosi 587.985,80 zł W ramach projektu został zakupiony system radiografii cyfrowej wraz z wyposażeniem, system dystrybucji obrazu, sprzęt i integracja z systemem "I.", jaki działa w Szpitalu. Projekt dotyczy ucyfrowienia pracowni RTG metodą pośredniej radiografii cyfrowej PACS, polegającą na zastąpieniu tradycyjnych filmów, kaset i urządzeń wywołujących, detektorem cyfrowym. Obraz z detektora będzie odczytywany na skanerze, dzięki czemu uzyska postać cyfrową i będzie z łatwością edytowany, przesyłany w celach diagnostycznych na oddziały szpitalne i do poradni specjalistycznych, kopiowany, archiwizowany i drukowany. Zastosowanie nowego systemu nie wymaga zmiany wyposażenia pracowni RTG. Obecny aparat jest w dobrym stanie technicznym i nadaje się do ucyfrowienia. Obraz stworzony metodą klasyczną (czyli na błonie fotograficznej) nie może być przetwarzany tak jak obraz na monitorze, z kolei obraz na monitorze może być dowolnie modyfikowany, a to przekłada się na lepszą rozpoznawalność i lepszą diagnozę oraz skuteczniejsze leczenie. Unowocześnienie pracowni RTG ma na celu wzmocnienie i poszerzenie bazy diagnostycznej Szpitala oraz szersze otwarcie na pacjenta ambulatoryjnego.

W związku z tym, iż zakład nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, Spółka uznała, iż podatek od towarów i usług, związany z realizacją ww. projektu, będzie stanowił jego koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Spółka ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupionego sprzętu dystrybucji obrazu, systemu pośredniej radiografii, integracji z systemem "I.".

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na dyspozycję zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu, ponieważ nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Spółka wskazała, iż poniesione wydatki, z uwagi na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, są kosztami kwalifikowanymi w wartości brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Spółka, utworzona przez jednostkę samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Utworzyła Centrum Medyczne - Zakład Opieki Zdrowotnej, którego głównym przedmiotem działalności (98,01% ogółu sprzedaży) jest świadczenie usług medycznych (PKWiU 85.1) na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia, zwolnionych od podatku od towarów i usług. Spółka realizuje projekt dotyczący ucyfrowienia pracowni RTG szpitala metodą pośredniej radiografii cyfrowej PACS, polegającą na zastąpieniu tradycyjnych filmów, kaset i urządzeń wywołujących, detektorem cyfrowym, w związku z czym ubiega się o dofinansowanie ze środków Funduszu Europejskiego. W ramach projektu został zakupiony system radiografii cyfrowej wraz z wyposażeniem, system dystrybucji obrazu, sprzęt i integracja z systemem "I.", jaki działa w szpitalu. W zakładzie Spółki prowadzona jest również w niewielkiej części sprzedaż opodatkowana, dotycząca dzierżawy gabinetów lekarskich, transportu odpadów medycznych od odbiorców indywidualnych, odpłatnego udostępniania kopii dokumentacji medycznej, jednak jej wielkość w stosunku do całości obrotu wynosi około 2%. Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Spółka nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu ww. towarów.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl