ITPP2/443-875/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-875/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2010 r. (data wpływu 24 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 30 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 30 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Urząd Morski - działając w ramach zleconych mu zadań - złożył do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa projekt inwestycyjny, którego rezultatem ma być gruntowna przebudowa wejścia do tego portu rybackiego. Projekt złożono w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013, którym zarządza ARiMR.

Beneficjentem końcowym projektu jest Urząd Morski, będący terenową jednostką administracji rządowej. Organem administracji morskiej jest Dyrektor Urzędu Morskiego, natomiast Urząd, zgodnie ze statutem organizacyjnym, jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem ludzi i środków, powołanym do realizacji kompetencji Dyrektora Urzędu Morskiego, jako terenowego organu administracji morskiej Państwa. Do zadań organów administracji morskiej należą sprawy związane m.in. z nadzorem nad technicznym stanem torów wodnych oraz sprawy pogłębiania i utrzymywania w stanie żeglowności torów wodnych (§ 2.2 pkt 8 Statutu organizacyjnego Urzędu Morskiego). Jest to wyrazem realizacji " art. 42 pkt 2 ppkt 1 i 2" ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502 z późn. zm.) stanowiącego, iż "w szczególności do organów administracji morskiej należą sprawy:

* bezpieczeństwa żeglugi morskiej,

* korzystania z dróg morskich oraz portów i przystani morskich".

Działalność Urzędu, realizowana na podstawie ww. ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, nie jest powiązana z czynnościami opodatkowanymi, w związku z czym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Realizacja inwestycji, o której mowa we wniosku, nie generuje przychodów dla Urzędu. W ramach projektu Urząd ponosi koszty związane m.in. z nadzorami inwestorskimi i autorskimi oraz promocją projektów.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy jest możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, jeśli Urząd nie będzie osiągać w tym zakresie przychodów, a realizacja inwestycji nie jest powiązana ze sprzedażą opodatkowaną.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż zakupione w ramach projektu towary i usługi będą w całości wykorzystywane do wykonywania zadań z zakresu administracji morskiej, nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym będzie mógł potraktować podatek jako wydatek kwalifikowalny.

Urząd Morski nadmienił, że jako urząd administracji publicznej nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co wynika z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Wskazał, iż na podstawie powołanego wyżej przepisu należy stwierdzić, że organa oraz urzędy administracji publicznej działają w charakterze podatników wtedy, gdy:

1.

wykonują czynności inne niż te, które się mieszczą w ramach ich zadań,

2.

wykonują czynności mieszczące się w ramach ich zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych, przy czym czynności te, aby podlegały opodatkowaniu, muszą - co do zasady - mieć charakter odpłatny; jeżeli nie można im przypisać cechy odpłatności, nie mogą zostać opodatkowane, a zatem nie można skorzystać z prawa do odliczenia podatku.

Podkreślił, że skoro czynności polegające na budowie i utrzymywaniu obiektów infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich wpisują się w zakres zadań określonych we właściwych dla organów administracji morskiej przepisach ustrojowych, czyli w ustawie o obszarach morskich Rzeczpospolitej Polskiej i administracji morskiej, organa te nie mogą występować w charakterze podatników VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść cytowanego wyżej przepisu wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W ust. 2 powołanego artykułu ustawodawca wskazał, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ust. 6 tegoż artykułu stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502 z późn. zm.), dyrektor urzędu morskiego jest organem administracji morskiej, jako terenowy organ tej administracji.

Stosownie do art. 39 ust. 1 ww. ustawy, dyrektor urzędu morskiego podlega ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej.

Dyrektor urzędu morskiego wykonuje swoje kompetencje przy pomocy urzędu morskiego, który jest państwową jednostką budżetową (ust. 4 powołanego artykułu).

Zgodnie z zapisem art. 40 ust. 1 ww. ustawy, urzędy morskie tworzy i znosi minister właściwy do spraw gospodarki morskiej w drodze rozporządzenia.

Organizację urzędu morskiego oraz szczegółowy zakres działania dyrektora urzędu morskiego określa statut nadany przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej (ust. 3 ww. artykułu).

Artykuł 42 ust. 1 ustawy stanowi, iż do organów administracji morskiej należą sprawy z zakresu administracji rządowej związane z korzystaniem z morza w zakresie unormowanym niniejszą ustawą i innymi ustawami.

W ust. 2 pkt 1 i pkt 2 tego przepisu wskazano, że w szczególności do organów administracji morskiej należą sprawy bezpieczeństwa żeglugi morskiej oraz korzystania z dróg morskich oraz portów i przystani morskich.

Treść powołanych wyżej regulacji, zawartych w przepisach ustawy z dnia 21 marca 1991 r., wskazuje, że urząd morski jest państwową jednostką budżetową, przy pomocy której dyrektor urzędu morskiego wykonuje swoje kompetencje. Urząd działa na podstawie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz statutu organizacyjnego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 31 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 22 czerwca 1995 r. (Dz. Urz. MTiGM, Nr 7, poz. 17 z późn. zm.).

Zgodnie z § 2 ust. 1 tego statutu, Urząd stanowi wyodrębniony organizacyjnie zespół ludzi i środków powołany do realizacji kompetencji dyrektora urzędu morskiego jako terenowego organu administracji morskiej, działający zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami i poleceniami oraz pod jego nadzorem i kierownictwem.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Urząd Morski - działając w ramach zleconych mu zadań - złożył do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa projekt inwestycyjny, którego rezultatem ma być gruntowna przebudowa wejścia do portu rybackiego. Wskazano, iż do zadań organów administracji morskiej należy nadzór nad technicznym stanem torów wodnych oraz sprawy pogłębiania i utrzymywania w stanie żeglowności torów wodnych (§ 2 ust. 2 pkt 8 Statutu organizacyjnego Urzędu Morskiego), co jest wyrazem realizacji art. 42 ust. 2 pkt 1 i 2 (we wniosku nieprawidłowo podano " art. 42 pkt 2 ppkt 1 i 2") ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej. W ramach przedmiotowego projektu Urząd ponosi koszty związane m.in. z nadzorami inwestorskimi i autorskimi oraz promocją projektów. Zaznaczono, że zakupione towary i usługi będą w całości wykorzystywane do wykonywania zadań z zakresu administracji morskiej, w zakresie których Urząd nie jest podatnikiem na podstawie dyspozycji art. 15 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro - jak wynika z treści wniosku - realizacja przedmiotowej inwestycji nie jest powiązana z czynnościami opodatkowanymi, Urzędowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w ramach tego projektu.

Końcowo informuje się, że w niniejszej interpretacji tut. organ nie dokonał oceny prawnej kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organa podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl