ITPP2/443-874/12/KT - Ustalenie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 września 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-874/12/KT Ustalenie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji pn. "B." jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu "B.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina otrzymała dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej 2007-2013, projektu "O.", objętego priorytetem 1 "Przyczynianie się do rozwiązywania wspólnych problemów i wyzwań", działaniem 1.1. "Zrównoważone wykorzystanie środowiska". Pozyskane środki z pomocy finansowej Gmina zamierza przeznaczyć na realizację inwestycji polegającej na wybudowaniu zintegrowanego systemu kanalizacji sanitarnej z projektowanym zrzutem ścieków do istniejącej, centralnej oczyszczalni ścieków, w tym: sieci i przyłącza kanalizacji sanitarnej zlewni wraz z sieciami tranzytowymi.

Gmina jest organem władzy publicznej, który realizuje zadania na rzecz społeczności lokalnej. Ww. inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych (zadań publicznych) nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - w związku z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym) i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotowa inwestycja, po zakończeniu budowy, będzie oddana własnemu zakładowi budżetowemu (Zakładowi Gospodarki Wodno-Ściekowej) do bezpłatnego użytkowania. Inwestycja wykorzystana będzie do działalności niekomercyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, którym służyłyby ponoszone w związku z realizacją projektu wydatki (nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją tej inwestycji).

Gmina wskazała, iż korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, nie ma prawnych możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku od towarów i usług poza system tego podatku, poprzez zmniejszenie zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, skoro dokonywane w ramach realizacji ww. inwestycji zakupy nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Gmina nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl