ITPP2/443-872/14/AJ - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-872/14/AJ Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 1 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. "XXX".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (LGD) w dniu 17 czerwca 2011 r. podpisało z Samorządem Województwa umowę na przyznanie pomocy na lata 2011-2015, w ramach działania 4.3.1. "XXX", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach ww. działania, finansowane są koszty utrzymania biura, obejmujące koszty najmu pomieszczeń, mediów, opłat telekomunikacyjnych, wynagrodzenia personelu, zakup urządzeń i materiałów biurowych, szkoleń i doradztwa dla potencjalnych beneficjentów Osi 4 Leader PROW z obszaru objętego LGD oraz działań promocyjnych w zakresie możliwości pozyskania środków w ramach Osi 4 Leader. W ramach umowy LGD ma zapewnione środki na funkcjonowanie jako lokalna instytucja wdrażająca działania Osi 4 Leader.

Zakres działania LGD obejmuje organizację szkoleń, doradztwo, działania promocyjne, prowadzenie postępowań konkursowych oraz sporządzanie listy rankingowej projektów, które spełniają kryteria zapisane w Lokalnej Strategii Rozwoju. Następnie wnioski przekazywane są do oceny formalnej i merytorycznej do Instytucji Wdrażającej - Urzędu Marszałkowskiego. Umowy na dofinansowanie wybranych przez LGD projektów, w tym rozliczanie projektów, prowadzone są przez Urząd Marszałkowski oraz Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wszelkie usługi dla beneficjentów LGD świadczy nieodpłatnie, natomiast środki trwałe i inny sprzęt zakupiony na potrzeby realizacji operacji pozostają jej wyłączną własnością i jest wykorzystywany wyłącznie na potrzeby LGD.

LGD nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, o których mowa w poz. 10 zał. Nr 4 do ww. ustawy. W wyniku realizacji ww. działań LGD nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność ta nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie VAT. Nie stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi (VAT), bowiem LGD nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.3.1 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 "XXX".

* Czy LGD ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w tym zakresie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek tzw. pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Stowarzyszenia nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku naliczonego związanego towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zakupy dokonywane przez Stowarzyszenie w ramach realizacji działania 4.3.1. objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, w żaden sposób nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 113). Nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stowarzyszenie nie ma zatem możliwości odzyskania tego podatku.

W latach 2014-2015 sytuacja prawna Stowarzyszenia nie ulegnie zmianie, nie stanie się ono czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupy dokonywane w ramach realizacji ww. operacji w latach 2014-2015 w żaden sposób nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Stowarzyszenie nie będzie mogło również ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług na podstawie regulacji zawartych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż otrzymane dofinansowanie nie będzie stanowić bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia. Wobec powyższego Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Wskazać należy, że art. 88 ust. 4 ustawy, do dnia 31 grudnia 2013 r., posiadał następujące brzmienie "Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20".

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestia ta uregulowana była w § 8 ust. 3 i 4 i w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), które obowiązywało w okresie od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., jak również w § 7 ust. 3 i 4 i rozdziale 9 powołanego przez Stowarzyszenie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2009 r.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Stowarzyszeniu nie przysługuje, nie przysługiwało i nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakup towarów i usług nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ponadto Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego.

Stowarzyszeniu nie przysługuje i nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w rozporządzeniach Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. i z dnia 16 grudnia 2013 r.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zastosowania zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów, a informację w tym zakresie uznano za element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl