ITPP2/443-872/09/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-872/09/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.), uzupełnionym w dniach 16 października 2009 r. oraz 26 listopada 2009 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją operacji w zakresie działania 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. został złożony wniosek, przesłany zgodnie z właściwością przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, uzupełniony w dniach 16 października 2009 r. oraz 26 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją operacji w zakresie działania 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, minister właściwy do spraw rozwoju wsi, określa w drodze rozporządzenia szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty lub zwracania pomocy w ramach poszczególnych działań programu.

Wnioskodawca świadczy usługi wyłącznie statutowe. Głównymi celami Stowarzyszenia są działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności:

1.

opracowanie planów i strategii dla obszaru gmin C., B., K., L., L., O., O., S., S., Gmina Miejska S., S., S., S., Z.

2.

realizacja i wspieranie działań na rzecz realizacji planów i strategii dla rozwoju obszarów wiejskich, w tym Lokalnej Strategii Rozwoju na obszarze gmin, o których mowa w pkt 1,

3.

promocja obszarów wiejskich położonych w gminach, o których mowa w pkt 1,

4.

mobilizowanie ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych w gminach, o których mowa w pkt 1,

5.

upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich położonych w gminach, o których mowa w pkt 1,

6.

wsparcie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego

Środki na realizację swoich celów Wnioskodawca otrzymuje z dotacji, darowizn oraz na podstawie umów zawieranych z Urzędem. Składając wniosek o finansowanie skreślił pozycję "może odzyskać uiszczony podatek VAT", gdyż uznał, że działalność wyłącznie statutowa, którą prowadzi, mieści w zakresie grupowania PKWiU 91 (usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej nie sklasyfikowane - wyłącznie statutowe) i jest zwolniony od podatku od towarów i usług.

Wydatki ponoszone w ramach "Funkcjonowania lokalnej grupy działania" nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi odpłatnej sprzedaży, a wszystkie działania świadczone dla interesantów realizowane są nieodpłatnie. Wnioskodawca nie został zarejestrowany, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, gdyż nie występował do właściwego urzędu w tej sprawie.

Pomoc finansowa, o której mowa we wniosku o płatność nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W związku z powyższym, w uzupełnieniu z dnia 20 listopada 2009 r., zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie, realizując projekt z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2007-2013, działanie 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania", może odzyskać podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy - wyrażonym w ww. uzupełnieniu - Stowarzyszenie nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług w związku z czym nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku, związanego z wydatkami ponoszonymi na realizację zadania w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania". Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy podatku od towarów i usług stwierdził, że z przepisu tego wynika, iż prawo do odliczenia podatku przysługuje wyłącznie podatnikowi w zakresie w jakim ponoszone przez niego wydatki są wykorzystywane dla potrzeb czynności opodatkowanych. W ocenie Wnioskodawcy powyższe warunki na gruncie niniejszej sprawy nie są spełnione z uwagi na fakt, iż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z treści cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony winien wynikać z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez danego podatnika.

Niemniej należy mieć na uwadze fakt, iż prawo do odliczenia podatku można w sposób uprawniony zrealizować, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jedna z takich przesłanek została określona w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz - jak wskazano wyżej - w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest powstanie podatku należnego.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" nie będą wykorzystywane do celów działalności opodatkowanej. W ramach tej operacji nie będzie prowadzona sprzedaż (wszystkie czynności świadczone dla interesantów realizowane są nieodpłatnie). Ponadto wskazano, że pomoc finansowa na realizację tej operacji nie stanowi bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją ww. operacji.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego na zasadach ogólnych, gdyż nie wystąpi związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania tego podatku, na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - poniesione wydatki nie są finansowane ze środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wskazanego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl