ITPP2/443-865/10/EB - Brak możliwości odliczenia przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z projektem promocji walorów turystycznych gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-865/10/EB Brak możliwości odliczenia przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z projektem promocji walorów turystycznych gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2010 r. wpłynął wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje projekt w ramach działania 2.2. "Promocja województwa i jego oferty turystycznej" Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Projekt obejmuje wykonanie tytułowego przewodnika po Gminie i Mieście wraz z infoznakowaniem, przewodnika w trójjęzykowej wersji papierowej i elektronicznej, opracowanie i publikację ogłoszeń prasowych zachęcający do odwiedzin Miasta, wybudowanie pięciu "witaczy" Gminy, pięćdziesięciu słupów informacyjnych w Mieście i czterdziestu pięciu słupów informacyjnych na terenie Gminy, wybudowanie infokiosku, infomatu, przygotowanie filmu o Gminie, opracowanie mapy Miasta i okolic w wersji na telefon komórkowy. Wszelkie informacje, przewodniki oraz korzystanie z infomatu będą nieodpłatne. W związku z realizacją projektu Gmina ponosi wyłącznie koszty, nie uzyskuje przychodów. Gmina otrzymuje dofinansowanie przedmiotowego projektu w formie refundacji poniesionych wydatków, może też wystąpić z wnioskiem o wypłatę refundacji w formie zaliczki. W związku z jego realizacją nie posiada odrębnego konta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług nabytych w ramach realizacji powyżej opisanego projektu ze względu na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony wynika z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina jest beneficjentem środków przyznanych na realizację projektu, finansowanego ze środków unijnych. Projekt obejmuje m.in. wykonanie multimedialnego przewodnika po Gminie i Mieście, przewodnika w trójjęzykowej wersji papierowej i elektronicznej, opracowanie i publikację ogłoszeń prasowych zachęcający do odwiedzin Miasta, wybudowanie infokiosku, infomatu, przygotowanie filmu o Gminie. Wszelkie informacje, przewodniki oraz korzystanie z infomatu będą nieodpłatne. W związku z realizacją projektu Gmina ponosi wyłącznie koszty. Gmina otrzymuje dofinansowanie przedmiotowego projektu w formie refundacji poniesionych wydatków.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy uznać, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gminie nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl