ITPP2/443-864/09/AK - Zasady opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych z tytułu nabywania określonej wartości lub ilości towarów, na podstawie zawartej umowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-864/09/AK Zasady opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych z tytułu nabywania określonej wartości lub ilości towarów, na podstawie zawartej umowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 28 grudnia 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności związanych z udzieleniem premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności związanych z udzieleniem premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca podpisał umowę z kontrahentem na dostawę elementów meblowych. Umowa ta przewiduje, że w przypadku przekroczenia obrotów związanych ze sprzedażą ponad określoną w umowie kwotę w okresie roku, kupującemu przysługuje jednorazowa premia pieniężna określona procentowo od łącznej kwoty zakupu rocznego, wymagalna po zakończeniu każdego roku jej obowiązywania. Premia pieniężna nie jest związana z realizacją konkretnej dostawy, lecz z osiągnięciem określonego poziomu obrotów ze sprzedaży. Po zakończeniu roku 2009 znowu zajdzie konieczność rozliczenia premii pieniężnej z tytułu osiągniętego pułapu obrotów.

Wnioskodawca wskazał, iż wypłata premii pieniężnej na rzecz nabywcy elementów meblowych uzależniona jest jedynie od obrotu osiągniętego na koniec obowiązywania umowy - wartości zakupionych towarów przez nabywcę. Nie jest ona uzależniona od żadnych dodatkowych czynności ze strony nabywcy towarów. Premia pieniężna jest wyliczana na podstawie zestawienia obrotów za dany rok kalendarzowy. Umowa przewiduje także wystawianie faktur zaliczkowych przez nabywcę towarów na poczet premii w okresach miesięcznych. Wysokość zaliczki określana jest na kwotę 10.000 zł netto.

W dniu 31 marca 2008 r. Spółka wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy o interpretację takiego stanu, która została udzielona w dniu 2 czerwca 2008 r. Stąd też pierwsza premia została opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Po wydaniu tej interpretacji ukazały się orzeczenia NSA z dnia 23 września 2008 r. sygn. akt I FSK 998/08, WSA w Poznaniu z dnia 1 lipca 2009 r. sygn. akt I SA/Po 217/09 i WSA w Rzeszowie z dnia 2 lipca 2009 r. sygn. akt I SA/Rz 431/09, w których uznano, że premie pieniężne wypłacane w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, nie są dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usług. Wnioskodawcy jest wiadomym, że w sprawach indywidualnych Dyrektorzy Izb Skarbowych zmieniali dotychczasowe stanowisko, przychylając się do powołanego orzecznictwa sądów administracyjnych - m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 czerwca 2009.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy premia pieniężna wypłacana z tytułu nabywania określonej wartości lub ilości towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy otrzymanie takiej premii pieniężnej jest związane z wykonywaniem usługi stanowiącej przedmiot opodatkowania w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a polegającej na uzyskaniu przez nabywcę ustalonej w umowie wielkości zakupów.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo że premia pieniężna nie jest związana z określoną sprzedażą czy dostawą, to osiągnięcie przez nabywcę określonego poziomu zakupów jest świadczeniem usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stąd też taka premia winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

*

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka podpisała umowę z kontrahentem na dostawę elementów meblowych, która przewiduje, że w przypadku przekroczenia obrotów związanych ze sprzedażą ponad określoną w umowie kwotę w okresie roku, kupującemu przysługuje jednorazowa premia pieniężna określona procentowo od łącznej kwoty zakupu rocznego, wymagalna po zakończeniu każdego roku jej obowiązywania. Premia pieniężna nie jest związana z realizacją konkretnej dostawy, lecz z osiągnięciem określonego poziomu obrotów ze sprzedaży, a jej wypłata na rzecz nabywcy elementów meblowych uzależniona jest jedynie od obrotu osiągniętego na koniec obowiązywania umowy - wartości zakupionych towarów przez nabywcę. Nie jest ona uzależniona od żadnych dodatkowych czynności ze strony nabywcy towarów. Premia pieniężna jest wyliczana na podstawie zestawienia obrotów za dany rok kalendarzowy. Umowa przewiduje także wystawianie faktur zaliczkowych przez nabywcę towarów na poczet premii w okresach miesięcznych. Wysokość zaliczki określana jest na kwotę 10.000 zł netto.

Tak skonstruowane relacje handlowe pomiędzy Spółką, a jej kontrahentem nie wiążą się z wykonywaniem przez kupującego na rzecz sprzedawcy czynności innych, niż dokonywanie zakupów na określonym poziomie. W tak przedstawionych okolicznościach, poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym a sprzedającym nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia nabywcy na rzecz zbywającego towary. Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że "premie", które Spółka zamierza wypłacać, będą stanowiły wynagrodzenie za realizowane usługi. Nabywanie towarów, choć wiąże się ściśle z działalnością prowadzoną przez kupującego, nie wchodzi w zakres istoty tej działalności, zatem nie może stanowić usługi świadczonej przez kupującego na rzecz dostawcy. Tym samym należy uznać, iż skoro w tym konkretnym przypadku, otrzymujący premie nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1, to przedmiotowe premie nie stanowią wynagrodzenia za usługi, a tym samym czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć należy, iż z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przyznając wynagrodzenie nazwane premią pieniężną ustala jego ostateczną wypłatę na koniec roku w oparciu o kalkulacje procentowe, stosuje jednakże również "zaliczkowe" kwotowe wypłaty miesięczne.

Powyższe oznacza, iż przyznana i wypłacona na ww. zasadach premia pieniężna odnosi się do każdej sprzedaży towarów dokonanej przez Spółkę w danym okresie, jest bowiem wynikiem wszystkich zrealizowanych dostaw na rzecz konkretnego kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym. Innymi słowy udzielona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą towarów dokonaną przez Spółkę na jego rzecz. Tym samym należy stwierdzić, iż ustalona w taki sposób premia pieniężna stanowi rabat, który powoduje proporcjonalne obniżenie wartości każdej dostawy towarów dokonanej w danym okresie na rzecz kontrahenta otrzymującego tę premię.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z ust. 4 tego artykułu, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Przyznanie rabatu "potransakcyjnego" i jego wpływ na podstawę opodatkowania uregulowane zostało również w przepisach obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady (art. 90). Zgodnie z tym przepisem w przypadku anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wypłata premii pieniężnych kalkulowanych procentowo i kwotowo stanowi rabat obniżający - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - wartość dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl