ITPP2/443-86/07/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-86/07/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2007 r. (data wpływu 5 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki tego podatku do usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki tego podatku do usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ośrodek Kultury zgodnie ze statutem oraz wpisem do Rejestru Instytucji Kultury Księga Rejestrowa, powołany jest do realizacji zadań statutowych. Przedmiotem działalności zgodnie ze statutem jest współtworzenie wartości kultury i jej upowszechnianie, organizacja amatorskiego ruchu artystycznego, promocja i prezentacja amatorskiego ruchu artystycznego, prowadzenie odpłatnej działalności usługowej o charakterze kulturalnym, wymiana kulturalna z zagranicą, prowadzenie doskonalenia zawodowego pracowników, działaczy kultury, organizacja spektakli teatralnych, koncertów, imprez rozrywkowych i innych. SOK pobiera opłaty od uczestników za zajęcia taneczne, muzyczne, w pracowni ceramicznej, w pracowni batiku, w pracowni fotograficznej, warsztaty taneczne, kursy tańca, akredytacje na konkursy, za uczestnictwo w zespołach teatralnych, za udział w plenerach, organizuje spektakle teatralne. Te czynności opodatkowuje 7% stawką podatku od towarów i usług.

Otrzymuje od organizatora, tj. Urzędu Miasta zlecenia na organizację imprez kulturalnych np. organizacja pleneru malarskiego, przygotowanie i prowadzenie imprezy estradowej (niebiletowej), przygotowanie wystawy fotograficznej, wykonanie rekonstrukcji widowiska plenerowego, przygotowanie sceny historycznej, na usługę transportową wraz z usługą hotelową w związku z udziałem Teatru R. w Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ulicznych. Wystawia za te czynności fakturę VAT ze stawką 7%.

W opinii Urzędu Statystycznego kursy tańca sklasyfikowane są jako PKWiU 92.34.12-00.00. Pozostałe wyżej wymienione czynności w opinii Urzędu Statystycznego to PKWiU 92.32.10-00.00 usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ośrodek Kultury pobierając opłaty od uczestników wyżej wymienionych działań oraz wystawiając fakturę dla organizatora za przedstawione czynności stosuje prawidłową stawkę podatku od towarów i usług. Czy są to czynności zwolnione zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 11 art. 43 ust. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy opłaty pobierane za uczestnictwo w zajęciach tanecznych, muzycznych, ceramicznych, fotograficznych, pracowni batiku, akredytacje na konkursy, opłaty na plenery, uczestnictwo w zespołach teatralnych, kursy tańca jest wstępem, otrzymywane od organizatora zlecenia na organizację i realizację imprez kulturalnych podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku, zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 156, tj. usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10) art. 41 ust. 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. takie czynności jak odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3 ustawy). Konstrukcja wielu przepisów ustawy wskazuje, iż wszelkie preferencje w stawce podatku od towarów i usług uzależnione są od zaklasyfikowania danego towaru/usługi do właściwego grupowania statystycznego, o wskazanym w ustawie symbolu PKWiU.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ustawa przewiduje jednakże w art. 43 ustawy katalog czynności, których dokonanie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W ustępie 1 pkt 1 powołanego art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 11 wskazanego załącznika jako zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 92 - usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem#185; - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33 i 92.34.11 i 92.34.12). oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

a.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b.

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informatycznych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu stawką w wysokości 7% podlegają usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji nr 156 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 92.3 - usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

1.

w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),

2.

związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),

3.

świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).

Pod poz. 144 załącznika nr 3, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca wymienia jako opodatkowane stawką 7% należące do grupowania PKWiU 60.23 usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Pod poz. 18 załącznika nr 1 pt. Lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7% mieści się odpłatność za przewóz podręcznego bagażu, realizowany łącznie z przewozem pasażera przy świadczeniu usług, o których mowa w pozycjach 141, 142 i 144 załącznika nr 3 do ustawy - wyłącznie w zakresie usług transportowych opodatkowanych stawką 7%.

Jak wynika z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego przedmiotem działalności Ośrodka Kultury jest organizowanie zajęć tanecznych, muzycznych, zajęć w pracowni ceramicznej, pracowni batiku, pracowni fotograficznej, warsztatów tanecznych, kursów tańca, za uczestnictwo w których pobierane są opłaty. Ośrodek pobiera także opłaty akredytacyjne na konkursy, za uczestnictwo w zespołach teatralnych, za udział w plenerach, organizuje spektakle teatralne. Na zlecenie organizatora - Urzędu Miasta, organizuje takie imprezy kulturalne jak plenery malarskie, niebiletowane imprezy estradowe, wystawy fotograficzne, rekonstrukcje widowisk plenerowych, scen historycznych. Wystawia również faktury na Urząd Miasta za usługę transportową wraz z usługą hotelową.

Analizując zaistniały w sprawie stan faktyczny w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za udział w organizowanych przez niego zajęciach nie mają charakteru opłat za wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego w zakresie usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, nie ma zatem zastosowania w stosunku do nich opodatkowanie według 7% stawki podatku. Działalność tego typu objęta jest na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Co do organizacji imprez kulturalnych na zlecenie Urzędu Miasta, jeżeli usługa ta została prawidłowo sklasyfikowana w grupowaniu 92.32.10-00.00, to jej świadczenie jest przedmiotowo zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Natomiast sama sprzedaż biletów wstępu na taką imprezę opodatkowana będzie na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, jako usługa wymieniona w pozycji nr 156 załącznika nr 3 do ustawy VAT, o symbolu PKWiU 92.3 "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy, stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Kierując zapytanie do tut. organu Wnioskodawca wskazał również, iż wystawia na Urząd Miasta faktury za usługę transportową - zaklasyfikowaną jak wynika z załączonego do wniosku pisma Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 8 lipca 2004 r. znak OK-5672/KU-195/22-4591/2004 do grupowania PKWiU 60.23.14-00.00.

O ile świadczone przez podatnika usługi transportowe zostały prawidłowo zaklasyfikowane świadczenie ich na terytorium kraju podlega opodatkowaniu przy zastosowaniu 7% stawki podatku od towarów i usług na mocy wyżej przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z uwzględnieniem wymienionych wcześniej regulacji zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do usługi hotelowej wskazać należy, iż organy podatkowe nie są właściwymi w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, a wyłączną odpowiedzialność za prawidłową pod względem statystycznym jak i podatkowym identyfikację świadczonych usług ponosi podatnik. Niewskazanie zatem przez Wnioskodawcę, do jakiego grupowania PKWiU zakwalifikowana jest świadczona przez niego usługa uniemożliwia tut. organowi przyporządkowanie jej do odpowiedniej stawki podatku od towarów i usług.

Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl