ITPP2/443-858/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-858/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "M." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "M.".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego, jako instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013, z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. "M.". Projekt zakwalifikowano do dofinansowania i obecnie jest już zakończony.

Podmiotem realizującym projekt jest Centrum, na które wystawione są wszystkie faktury. Przedmiotem przedsięwzięcia jest modernizacja bazy kształcenia zawodowego Centrum, tj. modernizacja i rozbudowa istniejących budynków celem powiększenia powierzchni dydaktycznej infrastruktury edukacyjnej oraz zakup pomocy dydaktycznych do laboratorium drogownictwa i budownictwa, a także wybudowanie parkingu na 35 miejsc, w tym 2 dla osób niepełnosprawnych, wraz z niezbędnymi dojściami. Realizacja projektu pozwoliła na pozyskanie 5 dodatkowych pomieszczeń dydaktycznych praktycznej nauki zawodu, wykonanie nowych pomieszczeń socjalnych, nowych hal oraz dobudowę wiatrołapu. Wymieniono pokrycie dachowe nad całą częścią warsztatów objętą projektem oraz wymieniono ściany zewnętrzne hali wykonane z płyt azbestowych. Wydzielono również nowe pomieszczenia na szatnie i zaplecze sanitarne.

Modernizacja Centrum pozwala na podniesienie poziomu i jakości kształcenia praktycznej nauki zawodu, także w formie przeprowadzonych kursów na całym obszarze Powiatu, w kierunkach i branżach szczególnie istotnych dla rozwoju gospodarczego Powiatu i całego regionu województwa, wpisując się w realizację celów "Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa.... do roku 2020 oraz RPO na lata 2007-2013". Modernizacja Centrum pozwala także na dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy, zwiększa różnorodność edukacyjną oraz przyczynia się do zmniejszenia "wykluczenia społeczno-zawodowego" uczniów i kursantów Centrum. Realizacja zadania wymagała poniesienia kosztów, które zostały uznane jako kwalifikowane i w 76,28% zostaną zrefundowane. Dotyczy to wydatków na: roboty ogólnobudowlane, promocję projektu, wyposażenie pracowni budowlanej i pracowni drogownictwa, audyt zewnętrzny, studium wykonalności, termomodernizację, parking i drogę, roboty związane z zagospodarowaniem sieci i uzbrojeniem terenu, elektryczne i sanitarne, dokumentację techniczną wraz z aktualizacją. Wszystkie wydatki związane z realizacją projektu dokonywane są zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych PZD (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759) oraz ustawą o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Całkowite koszty brutto projektu wg wniosku na dzień sporządzenia deklaracji wyniosły 2.498.367,97 zł, w tym kwota dofinansowania 1.905.857,10 zł Płatnikiem wszystkich faktur jest Centrum, które nie posiada jakichkolwiek możliwości odzyskania kosztu podatku naliczonego poniesionego w ramach realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Centrum realizujące zadanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną, może odliczyć podatek naliczony z tytułu zrealizowanej modernizacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest "płatnikiem" podatku z tytułu prowadzenia podstawowej działalności edukacyjnej. Wskazał, że projekt zrealizowano nieodpłatnie, w związku z tym towary i usługi nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Centrum realizowało projekt, objęty Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013, który obecnie jest już zakończony. Przedmiotem przedsięwzięcia była modernizacja bazy kształcenia zawodowego Centrum. Realizacja projektu pozwoliła na pozyskanie 5 dodatkowych pomieszczeń dydaktycznych praktycznej nauki zawodu, wykonanie nowych pomieszczeń socjalnych, nowych hal oraz dobudowę wiatrołapu. Wymieniono pokrycie dachowe nad całą częścią warsztatów objętą projektem oraz wymieniono ściany zewnętrzne hali wykonane z płyt azbestowych. Wydzielono nowe pomieszczenia na szatnie i zaplecze sanitarne. Przeprowadzona modernizacja Centrum pozwala na podniesienie poziomu i jakości kształcenia praktycznej nauki zawodu, również w formie przeprowadzonych kursów, na całym obszarze Powiatu, a także na dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy, zwiększenie różnorodności edukacyjnej oraz przyczynia się do zmniejszenia "wykluczenia społeczno-zawodowego" uczniów i kursantów Centrum. Realizacja zadania wymagała poniesienia wydatków, które zostały uznane jako kwalifikowane i w 76,28% zostaną zrefundowane. O dofinansowanie projektu wystąpił Powiat, jednak wszystkie faktury były wystawione na Centrum, które było zobowiązane do zapłaty.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, Centrum nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tymi zakupami. Należy dodać, iż w związku z tym, że - jak wynika z wniosku - środki przeznaczone na dofinansowanie projektu nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia, Centrum nie ma możliwości otrzymania zwrotu podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl