ITPP2/443-857/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-857/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 27 lipca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 27 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja, w ramach konkursu ogłoszonego dla lokalnych grup działania, zrealizowała projekt współpracy, którego celem było podniesienie atrakcyjności turystycznej obszaru województwa poprzez wydanie folderu.

Cele szczegółowe projektu:

1.

zwiększenie ruchu turystycznego poprzez wypromowanie dziedzictwa przyrodniczo-kulturalnego regionu;

2.

stworzenie spójnej oferty turystycznej lokalnych grup działania poprzez wydanie folderu promującego atrakcyjne turystycznie obszary;

3.

zwiększenie integracji i koordynacji działań lokalnych grup działania, dzięki wspólnie podjętej inicjatywie.

Operacja polegała na opracowaniu z wszystkimi lokalnymi grupami działania wspólnej publikacji promującej turystyczne i kulturowe atrakcje na obszarach objętych lokalnymi strategiami rozwoju w województwie. W ramach operacji zostaną zebrane i opracowane w formie artykułu informacje na temat najważniejszych atrakcji turystycznych, przyrodniczych i kulturowych obszaru LGD, zachęcające do odwiedzania obszaru, zapoznania się z jego historią oraz aktualną ofertą. Artykuł przygotowany przez Fundację był częścią składową całego folderu. Tekst zawarty w folderze został przetłumaczony na język angielski, aby publikacja była dostępna nie tylko dla polskojęzycznych odbiorców. Folder został wydrukowany w ilościach: 500 egzemplarzy w języku polskim oraz 100 egzemplarzy w języku angielskim (łącznie 600 egzemplarzy). W związku z powyższym Fundacja poniosła koszty przygotowania graficznego, składu i druku folderu. Po zrealizowaniu zadania wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach działania 4.2.1 Wdrażanie projektów współpracy, w którym złożyła oświadczenie o kwalifikowalności podatku od towarów i usług wskazując, że nie ma możliwości odzyskania tego podatku.

Zrealizowany projekt nie będzie generował żadnych dochodów finansowych związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Kwoty, o które wnioskuje Fundacja, nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja w związku z realizacją zadania "Wdrażanie projektów współpracy" ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że nie jest "płatnikiem podatku VAT" i nie figuruje w "ewidencji płatników" tego podatku, nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług z wdrażania projektów współpracy, w zakresie działania 4.2.1 PROW na lata 2007-2013 Oś 4 Leader.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz nie podlegających temu podatkowi.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Fundacja, nie będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zrealizowała projekt, którego celem było podniesienie atrakcyjności turystycznej obszaru województwa poprzez wydanie folderu. W związku z powyższym poniosła koszty przygotowania graficznego, składu i druku tego folderu. Pozrealizowaniu zadania wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach działania 4.2.1. "Wdrażanie projektów współpracy" PROW na lata 2007-2013. Zrealizowany projekt nie będzie generował żadnych dochodów finansowych związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Kwoty, o które wnioskuje Fundacja, nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a zakupy dokonane w ramach realizacji zadania nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. W rozpatrywanym przypadku nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które wnioskuje Fundacja nie stanowią środków wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl