ITPP2/443-850/13/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-850/13/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniach 23 października i 25 listopada 2013 r. (daty wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego od rat leasingowych samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem - jest prawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do jego napędu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 23 października i 25 listopada 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego od rat leasingowych samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do jego napędu.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza nabyć na podstawie umowy leasingu samochody osobowe, które zostaną przeznaczone na wynajem powyżej 6 miesięcy. Przedmiotem działalności wykonywanej przez Spółkę jest m.in. "Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek". W początkowym etapie działalności zostanie podpisana umowa leasingu na jeden samochód, gdyż Spółka ma już na niego potencjalnego najemcę. Leasingowany samochód będzie pojazdem osobowym (bez homologacji ciężarowej) i będzie leasingowany od podatnika podatku od towarów i usług, a płatność za niego będzie dokonywana na podstawie faktur z wyszczególnioną stawką podatku w ustalonej ustawowo wysokości (aktualnie 23%). Płatność za samochód będzie obejmowała fakturę inicjalną, comiesięczne faktury leasingowe oraz fakturę wykupu po okresie leasingu (po opłaceniu faktury wykupu Spółka stanie się właścicielem leasingowanego wcześniej pojazdu). Spółka będzie wynajmowała leasingowany samochód kolejnemu podmiotowi przez co najmniej 7 miesięcy (na podstawie umowy najmu). W umowie najmu znajdzie się zapis, że koszt paliwa używanego do napędu przedmiotowego pojazdu wliczony zostanie w cenę świadczonej usługi najmu. Faktury za paliwo będą wystawiane na Spółkę i będą zawierać nr rejestracyjny pojazdu. Po ww. okresie najprawdopodobniej zakończy się umowa najmu z dotychczasowym najemcą i pojazd zostanie zwrócony Spółce. Będzie on w dalszym ciągu przeznaczony na wynajem długoterminowy (powyżej 6 miesięcy), natomiast do czasu znalezienia kolejnego najemcy będzie wykorzystywany na potrzeby innych niż wynajem czynności opodatkowanych (głównie do podróży służbowych). Spółka będzie obciążać najemców dokładnym kosztem paliwa określonym w fakturze wystawionej przez dostawcę (bez jakiejkolwiek marży). Najemcy będą decydować o nabyciu paliwa (terminie, wielkości nabycia, dostawy, tj. stacji paliw, a faktura będzie wystawiana na Spółkę). Spółka będzie uprawniona do wnoszenia i rozpatrywania reklamacji dotyczących nabytego paliwa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy w świetle zaistniałych faktów Spółka będzie miała prawo odliczyć podatek od towarów i usług w pełnej wysokości z faktury inicjalizującej leasing (pierwszej faktury leasingowej) oraz z faktur leasingowych w okresie, w którym wynajmuje pojazd innemu podmiotowi.

* Czy w świetle przytoczonych faktów i przepisów Spółka ma prawo do odliczania podatku od paliwa używanego do napędu przedmiotowego pojazdu z faktur dostarczanych przez najemcę.

* Czy Spółka ma prawo odliczyć podatek od towarów i usług w pełnej wysokości z faktur leasingowych między okresami najmu długoterminowego, w okresie, gdy samochód będzie przeznaczony na wynajem, natomiast wykorzystywany tymczasowo do czynności opodatkowanych innych niż wynajem.

* Czy Spółka będzie miała prawo do odliczania podatku od paliwa, które będzie wykorzystywane do pojazdu przeznaczonego na wynajem, w okresie, gdy trwają poszukiwania najemcy, a samochód służy do wykonywania innych czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisów wymienionych w pozycji 61 formularza i opisanych zdarzeń przyszłych:

a.

będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktury inicjalizującej leasing oraz faktur leasingowych w okresie, w którym będzie wynajmował przedmiotowy pojazd (na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym), stanowisko zgodne z interpretacją indywidualną z dnia 21 maja 2013 r., sygn. IPPP1/443-228/12-2/EK Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie;

b.

będzie miał prawo do odliczania podatku od towarów i usług za paliwo używane do napędu przedmiotowego pojazdu z faktur dostarczanych przez najemcę < art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym>;

c.

będzie miał prawo odliczyć podatek w pełnej wysokości z faktur leasingowych między okresami najmu długoterminowego, w czasie, gdy samochód będzie przeznaczony na wynajem, natomiast wykorzystywany tymczasowo do czynności opodatkowanych innych niż wynajem, ponieważ samochód jest wciąż przeznaczony na wynajem i, poprzez spełnienie przesłanek zawartych w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, korzysta z wyłączenia z grupy pojazdów, o których mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy (ze zmianami na mocy art. 10 ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej);

d.

będzie miał prawo do odliczania od towarów i usług od paliwa, które będzie wykorzystywane do pojazdu przeznaczonego na wynajem, w okresie, gdy trwają poszukiwania najemcy, a samochód służy do wykonywania innych czynności opodatkowanych, ponieważ są spełnione przesłanki jak w punkcie c) i również ma zastosowanie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, stanowisko zgodne z interpretacją indywidualną z dnia 21 maja 2013 r., sygn. IPPP1/443-228/12-2/EK Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego od rat leasingowych samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem,

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do jego napędu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na podstawie art. 3 ust. 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.), w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

W myśl art. 3 ust. 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z ust. 2 pkt 7 lit. b powyższego artykułu, przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W świetle art. 4 cyt. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r., w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że ograniczenia wynikające z art. 3 ust. 1 i ust. 6 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym nie dotyczą sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest wynajem pojazdów na okres nie krótszy niż sześć miesięcy. Ponadto ustawodawca wskazuje, obok przeznaczenia samochodów na cele określone w tym przepisie, również na konieczność ich wykorzystywania, tj. fizycznego używania przez podmiot trzeci. Samochody przez ww. okres muszą być przeznaczone wyłącznie na ten cel. Powyższe oznacza, że po okresie 6 miesięcy podatnik może przeznaczyć pojazd, oprócz najmu, również na pozostałe cele prowadzonej działalności, zachowując pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w sytuacji, gdy przedmiotowy samochód będzie przeznaczony - jak wynika z treści wniosku - wyłącznie do celów najmu przez okres co najmniej 6 miesięcy, będzie przysługiwało Spółce - na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej - prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingowe. Na podstawie ww. przepisu będzie przysługiwało również prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingowe, w sytuacji, gdy leasingowany samochód przeznaczony będzie do dalszego wynajmu, ale w okresie oczekiwania na następnego najemcę będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej innej niż najem.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu przedmiotowego samochodu stwierdzić należy, że Spółka nie będzie dokonywała dostawy paliwa na rzecz kontrahenta w trakcie faktycznego wynajmu samochodu, gdyż paliwo to będzie przekazywane bezpośrednio pomiędzy stacją paliw, a podmiotem będącym najemcą samochodu. Tym samym, nawet chwilowo, nie będzie dysponowała paliwem jak właściciel. Z tego też względu nie może przenieść tego prawa (odsprzedać paliwa) na rzecz najemcy, który nabędzie paliwo korzystając ze swobody wyboru jego ilości, jakości, jak również momentu zakupu oraz stacji paliw, w której dokona zakupu. Należy stwierdzić, że w tak przedstawionych okolicznościach faktycznych sprawy zawarte porozumienie o wliczeniu kosztu zużytego paliwa w cenę świadczonej usługi nie będzie stanowić umowy o dostawę paliwa. Biorąc pod uwagę powyższe zdarzenie przyszłe nie można uznać, że usługa najmu obejmująca również koszt zużytego paliwa, ma charakter świadczenia kompleksowego.

W konsekwencji, pomimo, że przewidziany przepisem art. 4 ustawy nowelizującej zakaz odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych dotyczy tylko tych, które wykorzystywane są do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy, a przedmiotowy samochód korzysta z wyłączenia z tej grupy pojazdów poprzez spełnienie przesłanek zawartych w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu samochodu w okresie kiedy będzie on przedmiotem najmu.

Również w sytuacji wykorzystywania opisanego we wniosku samochodu w okresie oczekiwania na kolejnego najemcę do działalności gospodarczej innej niż wynajem samochodów, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa do jego napędu. Powyższe wynika z faktu, że zgodnie z dyspozycją art. 4 ustawy nowelizującej, prawo do odliczania podatku naliczonego dotyczy tylko tych paliw, które przeznaczone są do napędu samochodów osobowych wykorzystywanych na cele wynajmu przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy oraz innych pojazdów samochodowych enumeratywnie wymienionych w art. 3 ust. 2 ww. ustawy, a w okresie oczekiwania na kolejnego najemcę Spółka nie będzie wykorzystywała zakupionego paliwa na te cele.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl