ITPP2/443-844b/09/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-844b/09/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność handlową (hurtowa sprzedaż armatury sanitarnej). Na podstawie zawartych umów wypłaca swoim odbiorcom premie pieniężne (bonusy), po każdym zakończonym kwartale kalendarzowym. Warunkiem niezbędnym do nabycia prawa do premii pieniężnej (bonusu) jest osiągnięcie przez kontrahentów w danym okresie, ustalonego wcześniej poziomu zakupów towarów. Spółka przygotowuje zestawienie za ten okres, dzięki czemu możliwa jest weryfikacja, czy premia (bonus) przysługuje kontrahentowi. Na podstawie zestawienia kontrahenci wystawiają faktury na rzecz Spółki dokumentujące kwoty należnej premii pieniężnej za dany kwartał.

Premie pieniężne (bonusy) wypłacane są w oparciu o wartość nabywanych przez kontrahentów towarów w danym okresie, nie można więc ich powiązać z konkretnymi dostawami towarów. Podstawą do wypłacenia premii pieniężnej (bonusu) jest otrzymana przez Spółkę faktura VAT.

Resumowując Spółka wskazała, iż:

* dokonuje kalkulacji bonusów w oparciu o ustalony wskaźnik (np. 2%), który odnosi się do sumy obrotów, w sytuacji gdy sprzedaż do danego klienta przekroczy w danym w kwartale ustalony próg obrotu (np. 60.000 zł).

* wypłata premii pieniężnej (bonusu) nie zobowiązuje klienta do dodatkowych czynności,

* premie pieniężne (bonusy) są wypłacane od sumy wszystkich dostaw w określonym czasie, tj. kwartale.

Zestawienie określające wysokość obrotu, będące podstawą wyliczenia premii jest sporządzane z danych pobieranych z magazynowego systemu informatycznego, które odzwierciedlają treść faktur sprzedaży wystawianych dla klienta.

Spółka również otrzymuje premie pieniężne (bonusy), na takich samych zasadach, jakie stosuje wobec swoich kontrahentów, czyli:

* wypłata premii pieniężnej (bonusu) nie zobowiązuje Jej do wykonywania dodadtkowych czynności, prócz zobowiązania do przekroczenia progu obrotów przy zakupie towarów określonych w umowach.

* premie pieniężne (bonusy) są wypłacane od sumy wszystkich dostaw w określonym czasie (kwartał).

W związku z powyższym, w uzupełnieniu z dnia 9 grudnia 2009 r., zadano następujące pytanie.

Czy Spółka słusznie wystawia fakturę VAT i opodatkowuje premię pieniężną (bonus) stawką podatku w wysokości 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy - przedstawionym w ww. uzupełnieniu - słusznie wystawia faktury VAT swoim kontrahnetom i opodatkowuje stawką 22% premie pieniężne (bonusy), zgodnie z obowiązującymi wytycznymi Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że pojęcie "świadczenie usług", ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także ich zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Usługa w rozumieniu omawianej regulacji jest transakcją gospodarczą, co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś świadczenie za odpłatne świadczenie usług musi wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi w nim udział, czyli jedna ze stron musi zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonych czynności (np. w zawartej umowie), a druga do stosownej zapłaty.

Przykładem takich zachowań może być podejmowanie przez uczestników obrotu handlowego różnorodnych działań zmierzających do intensyfikacji sprzedaży towarów, których efektem może być wypłata odrębnych - w sensie finansowym - od tych dostaw dodatkowych gratyfikacji, np. w postaci tzw. premii pieniężnych, czy bonusów. Ewentualne skutki podatkowe związane z przekazaniem (z drugiej strony otrzymaniem) premii pieniężnych (bonusów) uzależnione są od wielu czynników i złożoności danej sytuacji, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podmiot otrzymuje je w związku z zachowaniem o charakterze wzajemnym, odrębnym od obrotu towarami, i czy w efekcie mogą one stanowić wynagrodzenia za usługę, w rozumieniu regulacji z zakresu podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartych umów Spółka otrzymuje od swoich kontrahentów premie pieniężne (bonusy), po każdym zakończonym kwartale. Warunkiem niezbędnym do nabycia prawa do premii pieniężnej (bonusu) jest osiągnięcie przez Spółkę, w danym okresie rozliczeniowym, ustalonego wcześniej poziomu zakupów. Przedmiotowych premii nie można powiązać z konkretnymi dostawami towarów, a ich wypłata nie zobowiązuje Spółki do dodatkowych czynności.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą zasadności wystawienia faktury VAT i opodatkowywania premii pieniężnej (bonusu) stawką podatku w wysokości 22%.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 8 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że skoro nabycie przez Spółkę prawa do premii pieniężnej, a następnie jej wypłata przez kontrahentów, uzależnione jest tylko i wyłącznie od realizacji przez Spółkę wyznaczonego umownie pułapu zakupów w danym okresie rozliczeniowym (kwartale), nie występuje po Jej stronie niezależna (w sensie prawnym) usługa od obrotu towarami. Wynika to z faktu, iż jednoznaczny podział czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na dostawy towarów oraz świadczenie usług (który to podział wynika z treści art. 8 ust. 1 ustawy), nie może prowadzić do uznania, że dana sytuacja faktyczna, stanowić może jednocześnie dostawę towaru i świadczenie usługi. Skoro na gruncie niniejszej sprawy brak jest podstaw dla rozpoznania usługi odrębnej od obrotu towarami, nie występuje w tym zakresie sprzedaż, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy, to otrzymanie premii pieniężnej nie może być dokumentowane fakturą VAT.

Jednocześnie informuje się, iż tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzygał kwestii ewentualnego uznania przedmiotowych świadczeń (premii pieniężnej, bonusu) za rabat, bowiem nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie oraz nie postawiono pytania. Niemniej należy zauważyć, że na gruncie prawa podatkowego przewiduje się możliwość zastosowania rabatu pośredniego. Artykuł 90 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006. 347. 1 z późn. zm.), wskazuje, że podstawa opodatkowania jest obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie, w przypadku gdy podatnik dokona obniżenia ceny po dokonaniu dostawy. Stosowaniu powyższego nie sprzeciwiają się przepisy prawa krajowego. Zwrócić należy uwagę, że zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę o podatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).

Końcowo informuje się, że kwestie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących obciążenie z tytułu premii pieniężnych oraz, prawa do skorygowania deklaracji i zapłaty podatku bez dodatkowych obciążeń oraz sposobu postępowania w związku z otrzymaniem faktury korygującej "in minus" wystawionej przez unijnego kontrahenta, zostały rozstrzygnięte odpowiednio w interpretacjach indywidualnych nr ITPP2/443-621a/09/MD oraz nr ITPP2/443-621c/09/MD.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl