ITPP2/443-841b/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-841b/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wykazania importu usług w deklaracji VAT-7 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wykazania importu usług w deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą zaklasyfikowaną przez Ośrodek Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi do grupowania PKWiU 65.12.10-00.90 - Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Są to usługi polegające na transferze środków, na zlecenie imigrantów zarobkowych oraz osób krajowych, z Wielkiej Brytanii do Polski oraz z Polski do Wielkiej Brytanii. Realizacja usług odbywa się we współpracy z firmą angielską. Na podstawie zawartej umowy każda z firm uczestniczy w realizacji wymienionej usługi w ściśle określonym zakresie. Firma angielska przyjmuje zlecenia, negocjuje wysokość kursu przeliczeniowego, dokonuje przelewu środków w walucie obcej na Pani rachunek walutowy w kraju oraz realizuje przelewy na rachunki adresatów zleceń w Wielkiej Brytanii. Pani natomiast dokonuje przewalutowań środków z rachunku walutowego na złotówki, realizuje na rzecz adresatów wskazanych przez zleceniodawców przelewy w złotych, przyjmuje w kraju zlecenia na transfer środków do Wielkiej Brytanii, negocjuje kursy przeliczeniowe i zleca firmie angielskiej realizację przelewów w funtach na rachunki adresatów zleceń w Wielkiej Brytanii. Przy realizacji zleceń nie są pobierane żadne opłaty, a Pani przychód stanowi różnica finansowa wynikająca z zastosowania kursu wynegocjowanego ze zleceniodawcą oraz kursu faktycznie zrealizowanego przy przewalutowaniu. Za świadczone usługi firma angielska w ostatnim dniu miesiąca wystawia fakturę obciążającą Pani firmę. Faktura ta zostaje ujęta w kosztach działalności. Świadczone usługi ujmowane są w rejestrach prowadzonych dla potrzeb podatku od towarów i usług oraz deklaracji VAT-7, jako zwolnione od podatku. Jednocześnie "zafakturowane" przez firmę angielską usługi należy traktować jako import usług, przy czym usługi te korzystają w Polsce ze zwolnienia od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób powinna Pani prawidłowo wykazać import usług w deklaracji VAT-7.

Zdaniem Wnioskodawcy, import usług należy wykazywać w deklaracji VAT-7, jako usługi zwolnione od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 z późn. zm.), określił m.in. wzór deklaracji VAT-7 (wersja 10 formularza), stanowiący załącznik nr 1 do tego rozporządzenia.

Na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1763), wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług wraz z objaśnieniami, określone w załącznikach nr 1-6 do niniejszego rozporządzenia, stosuje się, począwszy od rozliczenia za pierwszy okres za pierwszy okres rozliczeniowy 2010 r.

Wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług wraz z objaśnieniami, określone w załącznikach nr 1-5 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług w brzmieniu dotychczasowym, mogą być stosowane nie dłużej niż do rozliczenia za ostatni okres rozliczeniowy 2010 r. (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

W ust. 3 omawianego paragrafu wskazano, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do podatników, którzy świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, lub dokonują nabyć usług, do których stosuje się art. 28b tej ustawy, jeżeli usługi te stanowią u podatnika import usług.

Z objaśnień dotyczących wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług, wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług wynika, iż w deklaracji VAT-7 (wersja 11 formularza) w poz. 20 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju (w rozumieniu przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług), zwolnione od podatku na podstawie art. 43 lub art. 82 ustawy. W poz. 37 i 38 uwzględnia się wartość importu usług. Zaś w poz. 39 i 40 deklaracji wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, dla których miejsce świadczenia określa się na podstawie art. 28b ustawy, nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej w rozumieniu ustawy, tj. podatników podatku od wartości dodanej nakładanego na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej innym niż terytorium Polski.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że świadczy Pani usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 - "Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Polegają one na transferze środków, na zlecenie imigrantów zarobkowych oraz osób krajowych, z Wielkiej Brytanii do Polski oraz z Polski do Wielkiej Brytanii. Realizacja usług odbywa się we współpracy z firmą angielską. Na podstawie zawartej umowy każda z firm uczestniczy w realizacji wymienionej usługi w ściśle określonym zakresie. Firma angielska przyjmuje zlecenia, negocjuje wysokość kursu przeliczeniowego, dokonuje przelewu środków w walucie obcej na Pani rachunek walutowy w kraju oraz realizuje przelewy na rachunki adresatów zleceń w Wielkiej Brytanii. Pani natomiast dokonuje przewalutowań środków z rachunku walutowego na złotówki, realizuje na rzecz adresatów wskazanych przez zleceniodawców przelewy w złotych, przyjmuje w kraju zlecenia na transfer środków do Wielkiej Brytanii, negocjuje kursy przeliczeniowe i zleca firmie angielskiej realizację przelewów w funtach na rachunki adresatów zleceń w Wielkiej Brytanii. Firma angielska obciąża Panią za wykonane usługi i wystawia fakturę w ostatnim dniu miesiąca.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane wyżej regulacje prawne, przy uwzględnieniu faktu, że w interpretacji indywidualnej ITPP2/443-841a/10/AW rozstrzygnięto, iż miejscem świadczenia i opodatkowania usług wykonanych na Pani rzecz przez podatnika z Wielkiej Brytanii jest terytorium Polski, a czynności te korzystają ze zwolnienia od podatku, stwierdzić należy, że w związku z ww. transakcją wartość nabytych usług należy wykazać w deklaracji VAT-7 (11) w poz. 37 oraz uwzględnić w poz. 39, natomiast poz. 38 i 40 (kwota podatku należnego) nie należy wypełniać lub wpisać zero (0). Wobec powyższego stanowisko Pani, zgodnie z którym import usług należy wykazywać w deklaracji VAT-7, jako usługi zwolnione od podatku - należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl