ITPP2/443-839/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-839/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat realizuje projekt pn. "Przebudowa drogi powiatowej", dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007- 2013, Oś Priorytetowa 5 Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna, Działanie: 5.1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportowej warunkującej rozwój regionalny, Poddziałanie 5.1.6 Infrastruktura drogowa warunkująca rozwój regionalny.

Rzeczową realizację projektu powierzono Zarządowi, który jest jednostką organizacyjną Powiatu powołaną uchwałą Rady Powiatu z dnia 26 stycznia 1999 r. do wykonywania zadań ogólnie pojętego utrzymania dróg powiatowych w granicach administracyjnych Powiatu, określonych ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.), do którego należy między innymi pełnienie funkcji inwestora. Efektem końcowym inwestycji będzie przebudowa drogi powiatowej o dł. 6,28 km, wybudowanie 0,072 km sieci kanalizacji deszczowej, 2 zatok autobusowych oraz budowa chodnika. Właścicielem projektu po zakończeniu jego realizacji będzie beneficjent, tj. Powiat. Natomiast zarządzanie oraz utrzymanie przebudowanej drogi będzie należało, zgodnie z działalnością statutową, do Zarządu.

W ramach projektu zostaną poniesione wydatki na roboty budowlane, pełnienie funkcji inżyniera kontraktu nad realizacją zadania, promocję projektu oraz wykonanie aktualizacji kosztorysu inwestorskiego i studium wykonalności. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowi nie więcej niż 70% wydatków kwalifikowanych projektu. Wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji do wniosku, tj. aktualizacja kosztorysu i aktualizacja studium wykonalności zostały poniesione z budżetu Zarządu (faktury zostały wystawione na Zarząd). Natomiast wszystkie pozostałe faktury dotyczące realizowanej inwestycji wystawiane są na beneficjenta, tj. na Powiat. Przebudowa drogi powiatowej ma charakter inwestycji celu publicznego, która służyć będzie społeczności lokalnej. W rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, projekt nie jest objęty pomocą publiczną i nie będzie generował dochodu (zarządzający efektami projektu nie będzie pobierał opłat za korzystanie z drogi zarówno w okresie wymaganej trwałości projektu - 5 lat oraz po upływie tego terminu). W związku z tym inwestycja po zakończeniu nie przyniesie Powiatowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Na przedmiotowej drodze nie planuje się świadczenia jakichkolwiek płatnych usług, gdyż droga ma charakter publiczny, ogólnie dostępny i podlega wszystkim zasadom określonym ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Nie przewiduje się zatem, prowadzenia czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W momencie złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego złożono także pisemne oświadczenie, iż zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu Powiat nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług. W związku z czym podatek od towarów i usług uznano za koszt kwalifikowany w ramach realizowanego projektu. Zarząd nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zarząd ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007- 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując w imieniu Powiatu ww. projekt nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, ponieważ zarówno w okresie wymaganej trwałości projektu (5 lat) oraz po upływie tego terminu, za korzystanie z drogi nie będą pobierane żadne opłaty, czyli realizowane przedsięwzięcie nie będzie generowało dochodu, który stanowiłby podstawę do naliczenia podatku należnego, a powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wskazał, że stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a dokonane w ramach realizowanej inwestycji zakupy nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu, tym samym nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka organizacyjna Powiatu zajmuje się rzeczową realizują projektu, polegającego na przebudowie drogi powiatowej. Pełni funkcję inwestora. Efektem końcowym inwestycji będzie przebudowa drogi powiatowej, wybudowanie sieci kanalizacji deszczowej, zatok autobusowych oraz budowa chodnika. Właścicielem inwestycji będzie Powiat, natomiast zarządzanie oraz utrzymanie przebudowanej drogi będzie należało, zgodnie z działalnością statutową, do Wnioskodawcy. W ramach tego przedsięwzięcia zostaną poniesione między innymi wydatki na roboty budowlane, promocję projektu oraz wykonanie aktualizacji kosztorysu inwestorskiego i studium wykonalności. Przebudowa drogi powiatowej ma charakter inwestycji celu publicznego, która służyć będzie społeczności lokalnej. Na przedmiotowej drodze nie planuje się świadczenia jakichkolwiek płatnych usług, gdyż droga ma charakter publiczny, ogólnie dostępny.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwać uprawnienie do zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem zagadnienie to rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl