ITPP2/443-836/10/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-836/10/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu 12 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 18 sierpnia oraz 1 października 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 18 sierpnia oraz 1 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej - wg stanu na miesiąc czerwiec 2010 r. - prowadził Pan działalność w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, gospodarowania odpadami, pozostałych usług sanitarnych i pokrewnych, pozostałego pośrednictwa finansowego, niewyspecjalizowanej hurtowej sprzedaży żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, wynajmu nieruchomości oraz zagospodarowywania i sprzedaży nieruchomości. W dniu 2 lipca 2010 r. dokonał Pan sprzedaży składników działalności z zakresu usług komunalnych tj. trzech Zakładów Usług Komunalnych, w tym jednego ze składowiskiem odpadów oraz Sortowni Odpadów Komunalnych. Umowy sprzedaży zawarto w formie aktów notarialnych. Nabywcą jest Sp z o.o. Ich przedmiotem była zorganizowana część przedsiębiorstwa wyodrębniona:

* organizacyjnie - sprzedaż dotyczy wyodrębnionej w sposób faktyczny działalności operacyjnej, do której można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, wyposażenie, narzędzia, lokalizację, pracowników itd.),

* finansowo - na podstawie prowadzonej ewidencji można przyporządkować koszty i przychody oraz należności i zobowiązania do poszczególnych działalności, przez co możliwe jest określenie wyniku finansowego osiągniętego przez poszczególne zakłady i na tej podstawie badana jest efektywność poszczególnych działalności,

* funkcjonalnie, tj. zakłady zostały wyodrębnione dla celów świadczenia usług gospodarki odpadami.

W ramach zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa dokonano sprzedaży: praw własności i praw użytkowania wieczystego nieruchomości związanych ze sprzedawanymi zakładami, praw własności wszystkich aktywów ruchomych niezbędnych do prowadzenia działalności (m.in. pojemników do zbiórki selektywnej odpadów, kontenerów stalowych na odpady, linii sortowniczej odpadów, maszyn, śmieciarek, pojazdów do opróżniania kabin sanitarnych, itd.), wierzytelności i innych praw wynikających z umów przenoszonych, tj. wszystkich umów handlowych zawartych przez Pana przedsiębiorstwo z klientami oraz odbiorcami odpadów dotyczących działalności komunalnej, umów rachunków bankowych oraz innych umów związanych z działalnością komunalną (m.in. umów zawartych z dostawcami usług oraz mediów, umów ubezpieczenia, licencji na oprogramowanie komputerów, umów o świadczenie usług z zakresu medycyny pracy i BHP itd.), zezwoleń i innych decyzji administracyjnych dotyczących sprzedawanej działalności (w tym 24 zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości), ksiąg, rejestrów, wykazów, umów, świadectw i innych dokumentów źródłowych dotyczących sprzedawanej działalności (zorganizowanych części przedsiębiorstwa) oraz klientów. W ramach zbycia wymienionych zakładów doszło do przejścia wszystkich pracowników przypisanych do działalności komunalnej przedsiębiorstwa, na podstawie przepisów ustawy - Kodeks Pracy. Przedmiotem zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa były również zobowiązania firmy wynikające z zawartych umów handlowych, koncesji wydanych przez organy władzy lokalnej oraz wszelkie zobowiązania wobec pracowników wynikające ze stosunku pracy. Pozostałe zobowiązania krótkoterminowe regulowane były na bieżąco i w 98% uregulowane zostały przed ww. datą sprzedaży, te które nie zostały uregulowane wynikały z faktu, iż na dzień sprzedaży nie posiadał Pan faktur potwierdzających zobowiązanie (uregulowane zostały po otrzymaniu faktur). Na dzień sprzedaży firma nie posiadała zobowiązań podatkowych, skarbowych, pracowniczych (np. PFRON, składki ZUS i PIT-4), jak również żadnych zobowiązań długoterminowych, w tym kredytów. Wszystkie zbyte składniki materialne i niematerialne stanowiły niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze w dziedzinie gospodarki odpadami, wyodrębnione w księgach firmy jako działalność usług komunalnych. Każde ze sprzedawanych zakładów wyposażone było w potrzebne do realizacji zadań składniki materialne (np. grunty; nieruchomości, w skład, których wchodziły biurowce wraz z wyposażeniem, pomieszczenia socjalne, warsztat, parking; środki transportu; linia sortownicza; komputery z niezbędnym oprogramowaniem; narzędzia, itp.), jak i niematerialne (np. wierzytelności, zobowiązania, klienci, program komputerowy do fakturowania usług, licencje, zezwolenia, tajemnice handlowe). W związku ze zbyciem, doszło do przejęcia, na podstawie art. 23 Kodeksu Pracy, pracowników zatrudnionych w poszczególnych oddziałach na wszystkich stanowiskach, w tym kierowników, pracowników księgowości i kadr związanych z wyodrębnionymi przedsiębiorstwami. Na potrzeby działalności komunalnej sporządzano analizę rentowności odzwierciedlającą przychody i koszty. Wewnętrzna samodzielność finansowa polegała m.in. na prowadzeniu kasy wyłącznie na potrzeby działalności komunalnej, oraz prowadzeniu rachunków bankowych przypisanych wyłącznie tej działalności, które również były przedmiotem sprzedaży.

Wskazał Pan, iż biorąc pod uwagę zakres przedmiotowy przyporządkowanych do sprzedawanej działalności składników majątkowych oraz stopień ich zorganizowania, w akcie notarialnym do sprzedaży zastosowano zwolnienie od podatku wynikające z zapisu w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Po zbyciu wymienionych zakładów zaprzestał Pan działalności w zakresie usług komunalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy postąpił Pan słusznie nie naliczając podatku od towarów i usług od ww. sprzedaży, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, sprzedany zespół składników majątkowych stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa samodzielnie realizującą zadania gospodarcze, zdefiniowaną w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Według Pana zostały spełnione wszystkie podstawowe wymogi tj. zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do realizacji zadań w dziedzinie gospodarki komunalnej, w tym wynikające z tego tytułu zobowiązania. Zorganizowana część przedsiębiorstwa była na tyle wyodrębniona pod względem funkcjonalnym, finansowym i organizacyjnym, że była zdolna do samodzielnego prowadzenia działalności. W Pana ocenie sprzedaż ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - w myśl art. 2 pkt 27e powołanej ustawy - należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wobec powyższego, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Podstawowym wymogiem dla uznania części przedsiębiorstwa za zorganizowaną jego część jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym istotna jest rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 2 lipca 2010 r. dokonał Pan sprzedaży trzech zakładów usług komunalnych, składowiska odpadów, oraz sortowni odpadów komunalnych. Będąca przedmiotem sprzedaży zorganizowana część przedsiębiorstwa była wyodrębniona: organizacyjnie (do wyodrębnionej działalności operacyjnej można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe), finansowo (na podstawie prowadzonej ewidencji można przyporządkować koszty i przychody oraz należności i zobowiązania do poszczególnych działalności), funkcjonalnie (zakłady zostały wyodrębnione dla celów świadczenia usług gospodarki odpadami). W ramach zbycia dokonano sprzedaży: praw własności i praw użytkowania wieczystego nieruchomości, praw własności wszystkich aktywów ruchomych, wierzytelności i innych praw wynikających z umów, zezwoleń i innych decyzji administracyjnych, umów rachunków bankowych, ksiąg, rejestrów, wykazów, umów związanych z działalnością komunalną, świadectw oraz klientów. W ramach zbycia doszło do przejścia wszystkich pracowników. Przedmiotem zbycia były także zobowiązania firmy wynikające z zawartych umów handlowych, koncesji oraz wszelkie zobowiązania wobec pracowników wynikające ze stosunku pracy. Wszystkie składniki materialne i niematerialne stanowiły niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze w dziedzinie gospodarki odpadami.

Odnosząc powyższe do powołanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że skoro przedmiotem dokonanej przez Pana sprzedaży (trzech oddziałów zakładu usług komunalnych, sortowani odpadów oraz składowiska odpadów) była zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, to jej zbycie, na mocy art. 6 pkt 1 nie podlegało przepisom ustawy.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl