ITPP2/443-832/10/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-832/10/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 24 września i 15 października 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostawy preparatu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 24 września i 15 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostawy preparatu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, w ramach której dokonuje dostaw produktu biobójczego, o symbolu PKWiU 24.20.14-90.00, zarówno na terytorium kraju, jak i poza jego granicami (na terytorium UE oraz poza granice UE). Przedmiotowy preparat jest środkiem odkażającym i posiada właściwości bakteriobójcze i grzybobójcze. Nie badano czy posiada również właściwości wirusobójcze, gdyż nie było to potrzebne.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku zadano, następujące pytanie.

Czy dla produktu biobójczego, oznaczonego symbolem PKWiU 20.20.14 z 2008 r. (wg PKWiU z 1997 r. - 24.20.14-90.00) zastosowanie ma stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%, dla dostaw realizowanych na terytorium kraju.

Zdaniem Wnioskodawcy, preparat spełnia warunki uprawniające do zastosowania stawki 7% podatku od towarów i usług, gdyż ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia jako preparat zapewniający higieniczne warunki w produkcji żywności, a zwłaszcza w produkcji mleka i jego przetworów, a Minister Zdrowia wydał pozwolenie na obrót przedmiotowym preparatem. Wskazał Pan, iż przedmiotowy preparat mieści się w grupowaniu PKWiU 24.20.14-90.00. Zawiera substancję czynną - podchloryn sodu - o właściwościach bakteriobójczych i grzybobójczych. Wskazał Pan również, iż polscy wytwórcy i importerzy podobnych preparatów stosowanych w przemyśle spożywczym, z zawartością takiej samej substancji czynnej (podchlorynu sodu), stosują także symbol PKWiU 24.20.14-90.00 i w związku z tym sprzedają ww. produkty ze stawką 7% podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle uregulowań art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W ww. załączniku, preferencyjną stawką podatku objęto m.in. - wymienione w poz. 107 - preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych (PKWiU ex 24.20.14-90.00).

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod ww. załącznikiem wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej, 7% stawki podatku tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru.

Analizując treść pozycji 107 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, zauważyć należy, iż użyty przez ustawodawcę symbol "ex" odnosi się do preparatów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 24.20.14-90.00, o ile łącznie spełnione są następujące warunki:

* są to preparaty o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych,

* preparaty te mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia,

* na te preparaty zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Reasumując, należy stwierdzić, że jedynie łączne spełnienie wszystkich ww. wymagań, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy, uprawnia do zastosowania 7% stawki podatku na sprzedawany produkt odkażający.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobóczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 252 z późn. zm.), produkt biobójczy stanowi substancję czynną lub preparat zawierający co najmniej jedną substancję czynną, w postaciach, w jakich są dostarczone użytkownikowi, przeznaczony do niszczenia, odstraszania, unieszkodliwiania, zapobiegania działaniu lub kontrolowania w jakikolwiek inny sposób organizmów szkodliwych przez działanie chemiczne lub biologiczne. Natomiast produkt biobójczy niskiego ryzyka to produkt biobójczy, który łącznie spełnia następujące warunki: zawiera jako substancje czynne jedną lub więcej substancji czynnych wymienionych w wykazie, o którym mowa w art. 6 ust. 3 pkt 2; nie zawiera substancji potencjalnie niebezpiecznej; w warunkach użytkowania stwarza tylko niewielkie ryzyko dla ludzi, zwierząt lub środowiska.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy, w obrocie i stosowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się tylko te produkty biobójcze, na które:

1.

zostało wydane pozwolenie na wprowadzanie do obrotu, zwane dalej "pozwoleniem",

2.

zostało wydane pozwolenie tymczasowe,

3.

została wydana decyzja o wpisie do rejestru produktów biobójczych niskiego ryzyka, zwana dalej "wpisem do rejestru",

4.

zostało wydane pozwolenie na obrót, o którym mowa w art. 54

* oraz są sklasyfikowane, opakowane i oznakowane zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 2002 r., pozwolenie wydaje oraz wpisu do rejestru dokonuje minister właściwy do spraw zdrowia, na okres nie dłuższy niż 10 lat, licząc od dnia pierwszego albo kolejnego wpisu substancji czynnej do wykazów, o których mowa w art. 6 ust. 3 pkt 1 i pkt 2, i nieprzekraczający terminu ważności określonego dla danej substancji czynnej w tych wykazach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż jest Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje dostaw środka odkażającego (PKWiU 24.20.14-90.00.) na terytorium kraju, a także poza granice kraju i Unii Europejskiej. Przedmiotowy preparat posiada właściwości odkażające - bakteriobójcze i grzybobójcze - i ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia. Na obrót ww. produktem zostało wydane przez Ministra Zdrowia pozwolenie. Przedmiotowy preparat ma zastosowanie jako środek zapewniający higieniczne warunki przy produkcji żywności, a zwłaszcza przy produkcji mleka i jego przetworów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów uznać należy, iż skoro sprzedawany przez Pana preparat - jak wynika z treści wniosku - jest sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 24.20.14-90.00, posiada właściwości odkażające (bakteriobójcze i grzybobójcze), ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia oraz zostało wydane pozwolenie tymczasowe na obrót przedmiotowym preparatem, w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych - są spełnione łącznie przesłanki warunkujące zastosowanie, przy jego sprzedaży na terytorium kraju, 7% stawki podatku, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Pana grupowanie statystyczne.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl