ITPP2/443-830/10/AF - Opodatkowanie podatkiem VAT wniesienia nieruchomości zabudowanej jako wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-830/10/AF Opodatkowanie podatkiem VAT wniesienia nieruchomości zabudowanej jako wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu 10 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania dla czynności wniesienia nieruchomości zabudowanej jako wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania dla czynności wniesienia nieruchomości zabudowanej jako wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina przystąpiła do spółki, której właścicielami są osoby fizyczne i wniosła aport w postaci wkładu niepieniężnego, składającego się z nieruchomości zabudowanych, budowli i urządzeń (dotychczas dzierżawionych przez spółkę) o wartości 8.061.290 zł. Za wniesiony aport Gmina objęła w spółce udziały w podwyższonym kapitale zakładowym o wartości 67.100 zł. Nadwyżka wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego przez Gminę, ponad wartość nominalną objętych w zamian udziałów w kapitale zakładowym spółki w kwocie 7.994.190 zł, zostanie w całości przeniesiona do kapitału zapasowego spółki.

W związku z powyższym zadano pytanie.

W związku z zaistniałą sytuacją, jaka wartość winna być podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Gminy, podstawą opodatkowania winna być wartość nominalna udziałów. Aport nie jest bowiem czynnością, dla której nie określono ceny. Aport jest czynnością dokonywaną za określoną (o ustalonej wysokości) odpłatnością. Przepis art. 158 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) stanowi, że jeśli wkładem do spółki w celu pokrycia udziału ma być w całości albo w części wkład niepieniężny (aport), umowa spółki powinna szczegółowo określić przedmiot tego wkładu oraz osobę wspólnika wnoszącego aport, jak również liczbę i wartość nominalną objętych w zamian udziałów. Przepis powyższy wyraźnie mówi zatem o "wartości nominalnej udziałów" jako wartości "w zamian" za udziały. Zatem wartość nominalna udziałów stanowi odpłatność za czynność wniesienia aportu. Jest to cena po jakiej czynność ta jest wykonywana. Nie można bowiem uznać aportu za czynność, dla której nie określono ceny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

W przypadku dokonania czynności wniesienia towarów do spółki prawa handlowego jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesione towary, lecz formę należności stanowią udziały w spółce objęte w zamian za wniesione towary.

Stąd też w powyższym przypadku podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wniesienia nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki należy określi na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 2 pkt 27 lit. b) ustawy, przez wartość rynkową rozumie się całkowita kwotę jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałoby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena towarów lub towarów podobnych, w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie usług.

W związku z powyższym podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji wniesienia nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego (towaru lub usługi), pomniejszona o kwotę podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina przystąpiła do spółki, której właścicielami są osoby fizyczne i wniosła aport w postaci wkładu niepieniężnego, składającego się z nieruchomości zabudowanych, budowli i urządzeń (dotychczas dzierżawionych przez spółkę) o wartości 8.061.290 zł. Za wniesiony aport Gmina objęła w spółce udziały w podwyższonym kapitale zakładowym o wartości 67.100 zł. Nadwyżka wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego przez Gminę, ponad wartość nominalną objętych w zamian udziałów w kapitale zakładowym spółki w kwocie 7.994.190 zł, zostanie w całości przeniesiona do kapitału zapasowego spółki.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania w przypadku wniesienia tytułem aportu niepieniężnego nieruchomości zabudowanej do spółki, będzie zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, jej wartość rynkowa pomniejszona o kwotę podatku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E. Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl