ITPP2/443-830/09/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-830/09/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 11 grudnia 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją kampanii promocyjnej pn. "Jej wysokość ryba, czyli II piknik z ikrą" w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 11 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją kampanii promocyjnej pn. "Jej wysokość ryba, czyli II piknik z ikrą" w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013".

W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zamierza wystąpić do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z wnioskiem o dofinansowanie kampanii promocyjnej pod nazwą "Jej wysokość ryba, czyli II piknik z ikrą", w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013". Impreza odbyła się w dniach 8-9 sierpnia 2009 r., wstęp był bezpłatny. Składając wniosek, Gmina będzie ujmowała w zestawieniu rzeczowo-finansowym podatek od towarów i usług jako koszt kwalifikowany, który po ogólnym rozliczeniu ma być Jej zwrócony. Poniesione wydatki nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a także nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W trakcie realizacji ww. kampanii promocyjnej przeprowadzono dwa postępowania przetargowe w trybie zapytania o cenę, na podstawie art. 70 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.

Pierwsze postępowanie związane było z wykonaniem usługi dotyczącej przygotowania i przeprowadzenia imprezy "Jej wysokość ryba, czyli II piknik z ikrą", poprzez zapewnienie:

1.

sceny z wyposażeniem,

2.

nagłośnienia,

3.

oświetlenia,

4.

ochrony imprezy,

5.

WC,

6.

obsługi technicznej imprezy,

7.

gigantycznej patelni z paleniskiem,

8.

hostess,

9.

konferansjera,

10.

osób do prowadzenia konkursów,

11.

zabawek dmuchanych,

12.

materiałów promocyjnych związanych z promocją ryb i PO Ryby 2007-2013,

13.

nagród,

14.

filmu promocyjnego,

15.

filmu promocyjnego na CD,

16.

reklamy imprezy w prasie,

17.

reklamy imprezy w radio,

18.

ekspozycji plakatów,

19.

obsługi medycznej,

20.

plakatów w formacie A3 i B1,

21.

ulotek w formacie A5,

22.

banerów reklamowych.

Drugie postępowanie związane było z wykonaniem usługi dotyczącej przygotowania degustacji potraw rybnych i obsługi gastronomicznej podczas wskazanej we wniosku imprezy, poprzez:

1.

przygotowanie i wydanie 10 różnych rodzajów dań rybnych, łącznie 13.600 porcji, w tym potraw składających się z ryżu, warzyw, ryb i owoców morza,

2.

przygotowanie i wydanie co najmniej 2 rodzajów surówek,

3.

przygotowanie i wydanie bułek 50 g,

4.

zapewnienie naczyń jednorazowych do przeprowadzenia degustacji,

5.

zapewnienie zaplecza niezbędnego do jej przeprowadzenia.

Dodatkowo zawarto umowę na przeprowadzenie "Autorskiego Programu Kulinarnego".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może odzyskać podatek od towarów i usług, związany z wydatkami poniesionymi na realizację ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego z uwagi na brak związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż poniesione wydatki związane z realizacją kampanii reklamowej nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną - wstęp na zorganizowany piknik był nieodpłatny. Dofinansowanie, o które Gmina zamierza wystąpić do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zostało przeznaczone na nabycie towarów i usług w związku z jej organizacją.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej kampanii. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do odzyskania tego podatku, gdyż - jak wynika z treści wniosku - środki, o które się ubiega, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Jednocześnie należy zauważyć, iż przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie nie była kwestia uznania, czy poczynione przez Gminę wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono pytania, a w części D.2. wniosku nie zaznaczono, iż jego przedmiotem są przepisy dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

Na marginesie powyższego wskazuje się, że z dniem 1 grudnia 2008 r. został uchylony art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego

Należy również zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl