ITPP2/443-82B/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-82B/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2008 r. (data wpływu 30 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów świadczonych na rzecz kontrahentów z krajów trzecich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów świadczonych na rzecz kontrahentów z krajów trzecich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług pośrednictwa w zakresie dostaw towarów. Pośrednictwo to polega na tym, iż od kontrahentów z krajów UE oraz spoza jej obszaru otrzymuje Pani zlecenia wyszukania towarów w cenie nie przekraczającej określonego pułapu. Działając na zlecenie swoich klientów poszukuje Pani potencjalnych dostawców i negocjuje z nimi cenę pożądanych towarów. Dostawcy posiadają siedziby w Polsce, innych krajach Wspólnoty jak i w krajach trzecich. W przypadku dojścia do skutku dostawy towarów od dostawcy do nabywcy, w imieniu którego działa Pani jako pośrednik, otrzymuje Pani wcześniej uzgodnione wynagrodzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy jeżeli zlecający wyszukanie towaru posiada siedzibę poza terytorium UE, powinnam siebie traktować jako pośrednika działającego w imieniu i na rzecz zlecającego, wykonując usługę związaną bezpośrednio z dostawą towarów.

Czy faktury dokumentujące ww. transakcje powinny być wystawiane ze stawką podatku 0% niezależnie od tego czy dostawca pochodzi z Polski czy też nie.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku zlecenia otrzymanego od kontrahenta z kraju trzeciego, miejscem świadczenia usług jest kraj dostawy towarów i w związku z tym faktury powinny być wystawiane ze stawką 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter - np. przy świadczeniu usług pośrednictwa.

Dla usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów ustawodawca określił w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy szczególną zasadę ustalania miejsca świadczenia tych usług. Zgodnie z powyższym przepisem, miejscem świadczenia usług wykonywanych bezpośrednio przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich związanych bezpośrednio z dostawą towarów jest miejsce dokonania dostawy z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl art. 28 ust. 6 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Może zaistnieć sytuacja, że nabywca usług (z kraju trzeciego) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej, wówczas jeśli poda on świadczącemu usługi pośrednictwa, dla celów nabycia tych usług, numer identyfikacji podatkowej nadany nabywcy w państwie członkowskim Unii Europejskiej, miejscem świadczenia usług pośrednictwa będzie państwo członkowskie, którego numerem identyfikacji posłużył się nabywca usług pośrednictwa.

Zasady wystawiania faktur określone zostały w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

Na podstawie § 27 ust. 1 ww. rozporządzenia przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Zgodnie z treścią § 27 ust. 2 cyt. rozporządzenia faktury takie powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Stosownie natomiast do § 27 ust. 4 w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 28 ust. 6 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Reasumując, w przypadku gdy usługobiorcy Pani usług z krajów spoza Unii Europejskiej będą zarejestrowanymi podatnikami podatku lub podatku od wartości dodanej i podadzą Pani dla celów świadczonych przez Panią usług numer identyfikacji podatkowej, wówczas zgodnie z ww. przepisami miejscem świadczenia usług będzie kraj, który nadał nabywcy ten numer. Wystawiane faktury winny być bez podatku i zawierać adnotację, iż podatek rozlicza nabywca.

W przypadku natomiast, gdy nabywcy z krajów trzecich nie posiadają wspomnianego numeru, w świetle powołanych przepisów usługi świadczone przez Panią będą opodatkowane odpowiednio w kraju, w którym jest dokonana dostawa (art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy) według obowiązującej w tym kraju stawki podatku.

Należy nadmienić, iż tut. organ nie jest powołany do ustalania kwalifikacji usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższym przedmiotem interpretacji nie może być ustalenie czy działania Wnioskodawcy przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego kwalifikują go jako pośrednika wykonującego usługi pośrednictwa bezpośrednio związane z dostawą towarów.

W przypadku wątpliwości co do kwalifikacji świadczonych usług (rodzaju działalności) należy zwrócić się do organu dokonującego takich kwalifikacji tj. do Urzędu Statystycznego przy ul. Suwalskiej w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl