ITPP2/443-829a/08/AK - Czy podatnik ma prawo do sprzedaży w systemie marża towarów używanych (telefonów komórkowych, telewizorów, itp.) nabytych od osób fizycznych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, prowadząc w tym celu dodatkową ewidencję?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-829a/08/AK Czy podatnik ma prawo do sprzedaży w systemie marża towarów używanych (telefonów komórkowych, telewizorów, itp.) nabytych od osób fizycznych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, prowadząc w tym celu dodatkową ewidencję?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonywania sprzedaży towarów używanych, gdzie podstawą opodatkowania jest marża - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonywania sprzedaży towarów używanych, gdzie podstawą opodatkowania jest marża.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się sprzedażą nowych artykułów elektronicznych (telefony komórkowe, telewizory, itp.). Strona jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania kwartalnych deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K). Od miesiąca lipca 2008 r. nabywa od osób fizycznych towary używane (m.in. telefony komórkowe), które to towary używane, od dnia 11 września 2008 r. są sprzedawane w systemie marży.

Za pośrednictwem poczty, w dniu 10 września 2008 r., stosownie do art. 120 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik zawiadomił Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w B., o przyjętym systemie opodatkowania sprzedaży (dostawy) towarów używanych oraz założył ewidencję dodatkową dla celów podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 120 ust. 15 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od dnia 11 września 2008 r. Wnioskodawca ma prawo do sprzedaży w systemie marża towarów używanych (telefonów komórkowych, telewizorów, itp.) nabytych od osób fizycznych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, prowadząc w tym celu dodatkową ewidencję, oraz czy w związku ze sprzedażą towarów używanych na podatniku spoczywa obowiązek wykazania w części C poz. 20 deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K) za dany kwartał, wartości sprzedanych towarów używanych w tzw. systemie marży, ustalonej na podstawie prowadzonej przez stronę ewidencji dodatkowej, określonych jako wartość sprzedanych w danym kwartale rozliczeniowym towarów używanych według ich cen nabycia...

Zdaniem Wnioskodawcy, wysyłając za pośrednictwem poczty w dniu 10 września 2008 r. do Drugiego Urzędu Skarbowego w B. zawiadomienie, o którym mowa w art. 120 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, ma prawo od dnia 11 września 2008 r. do dokonywania sprzedaży towarów używanych nabytych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, od osób fizycznych, co skutkuje, iż wyłącznie uzyskana marża z tytułu sprzedaży tychże towarów będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 22%. Z uwagi na fakt sprzedaży towarów używanych w tzw. systemie marży, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wykazania w poz. 20 deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K) za dany kwartał rozliczeniowy, wartości sprzedanych towarów używanych, których wartość zostanie określona na podstawie ewidencji dodatkowej, wg cen ich nabycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Generalnie zatem opodatkowaniu podlega cała kwota należna od nabywcy. Od zasady tej ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje jednak pewne odstępstwa. Ze specyficznym sposobem ustalania podstawy opodatkowania mamy do czynienia w przypadku szczególnej procedury opodatkowania marży.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Przez towary używane, zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (PCN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex 27.41.10-50, ex 27.41.20-30, ex 27.41.20-50, ex 27.41.20-70.00, 27.41.30-30, 27.41.30-50, 27.41.61-00, 27.41.62-00, 36.22.11-30.00, 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00).

Przy czym norma zawarta w art. 120 ust. 4 ustawy, dotyczy - zgodnie z ust. 10 powołanego artykułu - dostawy m.in. towarów używanych, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

W myśl art. 120 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy:

1.

dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5;

2.

dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców;

3.

dzieł sztuki nabytych od podatnika, o którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4 i 5, które podlegały opodatkowaniu podatkiem wg stawki 7%.

Zgodnie z art. 120 ust. 13 ustawy, przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy

Obowiązek zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania w systemie marży przed dokonaniem dostawy, o którym mowa w art. 120 ust. 13 ustawy dotyczy zatem jedynie podatników dokonujących dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich, antyków. Pominięto towary używane, których opodatkowanie zostało unormowane przez ustawodawcę w ust. 10 art. 120 ustawy.

Zgodnie z treścią art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Należy przy tym wskazać, iż ewidencja podatnika, który stosuje opodatkowanie marży, musi w myśl art. 120 ust. 15 ustawy, zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży. Jednocześnie w art. 120 ust. 16 powołanej ustawy ustawodawca zastrzegł, iż podatnicy stosujący szczególną procedurę opodatkowania marży nie mogą oddzielnie wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża. Zatem taki podatnik powinien w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, ujmować kwotę nabycia towaru, kwotę zapłaconą przez nabywcę towaru, marżę bez kwoty podatku oraz podatek należny. Z powyższego wynika, że podstawą do poprawnego rozliczenia podatku należnego jest prawidłowo prowadzona ewidencja zakupu i sprzedaży, i to z niej wynikać ma podstawa opodatkowania i wysokość podatku.

Deklaracja VAT-7 nie zawiera odrębnych rubryk do deklarowania sprzedaży w systemie marży. Należy zatem wpisywać stosowne dane w rubrykach dotyczących sprzedaży krajowej opodatkowanej wg stawki 22%. Dodatkowo należy jednak zakreślić kwadrat 61 w części F deklaracji podatkowej VAT-7, co oznacza, że podatnik dokonywał dostawy towarów używanych, nabytych uprzednio przez niego w celu odprzedaży, w stosunku do których zastosowano szczególną procedurę polegającą na opodatkowaniu marży.

Podatnik obliczając marżę, odejmuje od całkowitej kwoty sprzedaży kwotę nabycia. Ustalając zaś podstawę opodatkowania, marżę pomniejsza się o kwotę podatku należnego. Tak obliczony podatek oraz kwota, która stanowi podstawę opodatkowania, ujmowane są w ewidencji sprzedaży oraz w ewidencji VAT-7. Natomiast cena nabycia towaru używanego - jakkolwiek winna wynikać z prawidłowo prowadzonej ewidencji - nie jest uwzględniana w deklaracji VAT-7.

Zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K) stanowiącymi załącznik Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545), w poz. 20 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 lub art. 82 ustawy. Dlatego nie można wykazać w tej pozycji sprzedaży opodatkowanej w trybie, o którym mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, gdyż nie jest to sprzedaż objęta zwolnieniem lecz opodatkowana na odmiennych, szczególnych zasadach.

Reasumując, stwierdzić należy, że sprzedaż przez Wnioskodawcę używanych telefonów komórkowych na terytorium kraju, nabytych w celu dalszej odsprzedaży od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wypełnia kryteria określone w ww. przepisach prawa podatkowego i stanowi przesłankę umożliwiającą zastosowanie szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, przy czym w deklaracji VAT-7K ująć należy w poz. 28 jedynie pomniejszoną o kwotę podatku marżę jako podstawę opodatkowania, oraz w poz. 29 kwotę należnego podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl