ITPP2/443-826/11/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-826/11/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Szybka Kolej... " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Szybka Kolej...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następując zdarzenie przyszłe.

W ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko", Województwo realizować będzie projekt indywidualny, zapisany pod pozycją listy projektów indywidualnych ogłoszonej przez Ministra Rozwoju Regionalnego, pod nazwą "Szybka Kolej...". Projekt zakłada połączenie sąsiednich miast, które wchodzą w skład obszaru metropolitalnego, integrację podsystemów zbiorowego transportu publicznego tych miast z transportem kolejowym, poprawę sprawności funkcjonowania i atrakcyjności podróżowania transportem zbiorowym oraz optymalizację podziału zadań przewozowych między środkami transportu z preferencją dla transportu zbiorowego. Jednym z głównych zadań realizowanych przez Województwo jest zakup taboru w postaci 5 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą realizować połączenia kolejowe na odcinku łączącym dwa miasta. Województwo zarejestrowane jest jako podatnik VAT zwolniony, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Samorząd Województwa planuje utworzenie spółki prawa handlowego i zlecenie jej zadań organizatora publicznego transportu zbiorowego wynikających z ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. W ramach zadań zleconych spółka będzie odpowiedzialna za zakup taboru kolejowego i dokona zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakupione elektryczne zespoły trakcyjne zostaną przekazane operatorowi wyłonionemu w drodze przetargu, zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, który na podstawie umowy o świadczenie usług, realizować będzie regionalne kolejowe przewozy osób na odcinku łączącym dwa miasta. Przekazanie przewoźnikowi (operatorowi) taboru do wykonywania umowy o świadczenie usług publicznych, odbędzie się w trybie umowy dzierżawy. Zarówno organizator jak i operator będą podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy spółka prawa handlowego utworzona przez Samorząd Województwa, której powierzone zostaną zadania organizatora publicznego transportu zbiorowego, będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach realizacji przedmiotowego projektu oraz przekazaniem ich w trybie umowy dzierżawy przewoźnikowi do wykonywania umowy o świadczenie usług publicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w sprawie będącej przedmiotem wniosku związek z czynnością opodatkowaną zaistnieje i organizator będzie spełniał warunki, które dają prawo odliczenia podatku naliczonego. Województwo stoi na stanowisku, iż spółka prawa handlowego utworzona przez Samorząd Województwa, której powierzone zostanie zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach realizacji projektu. Wnioskodawca stwierdził, iż w przypadku, gdy elektryczne zespoły trakcyjne zostaną zakupione przez spółkę, podatek naliczony od wydatków poniesionych w projekcie na zakup taboru nie będzie zaliczany do wydatków kwalifikowanych w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko", tj. nie będzie wymagał dofinansowania w ramach projektu i zmniejszy wkład własny beneficjenta w związku z jego realizacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Wykładnia literalna i celowościowa cyt. wyżej przepisów jednoznacznie wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, korzystają ze zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie regulacji § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Województwo będzie realizować projekt, polegający na budowie szybkiej kolei, łączącej dwa sąsiadujące ze sobą miasta. W związku z realizacją zadania zamierza utworzyć Spółkę prawa handlowego, która dokona zakupu taboru kolejowego oraz zespołów trakcyjnych. Zakupione towary zostaną przekazane operatorowi wyłonionemu w drodze przetargu, zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, który na podstawie umowy o świadczenie usług, realizować będzie regionalne kolejowe przewozy osób. Przekazanie taboru przewoźnikowi (operatorowi) w celu wykonywania umowy o świadczenie usług publicznych odbędzie się w trybie umowy dzierżawy. Zarówno organizator jak i operator będą podatnikami podatku w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z treści wniosku - towary, które w związku z realizacją projektu będzie nabywała spółka, którą Województwo zamierza utworzyć, będą służyć do czynności opodatkowanych (oddanie w dzierżawę przewoźnikowi), to będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie, o ile faktury zakupu będą wystawione na tą spółkę i nie zajdą okoliczności wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl