ITPP2/443-82/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-82/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2009 r. (data wpływu 3 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania fakturą czynności wykonanych przez podatnika podatku od wartości dodanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania fakturą czynności wykonanych przez podatnika podatku od wartości dodanej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stan faktyczny.

Podatnik w chwili obecnej prowadzi działalność usługową (prace remontowo-budowlane) na terenie Danii. Posiada tam zarejestrowaną działalność do celów podatku od wartości dodanej i rozlicza się z duńskim SKAT. W związku z tym, zgodnie z wymogami prawa duńskiego, wystawia faktury ze stawką 25%, podając kwotę zarówno podatku, jak i ceny netto i brutto walucie duńskiej. Wskazano, że Wnioskodawca został poinformowany przez organ podatkowy, że działanie takie jest niezgodne z polskimi przepisami podatkowymi, które wymagają w takim przypadku adnotacji na fakturze "VAT zapłacony w Danii".

Podniesiono, że wystawienie faktury zgodnie z zaleceniami organu podatkowego, byłoby niezgodne z prawem duńskim, dotyczącym obowiązku dokumentowania czynności opodatkowanych fakturami, a Wnioskodawca rozlicza się z podatku od wartości dodanej w Danii, a nie w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do wystawiania faktur VAT zgodnie z wymogami prawa w Danii, gdzie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do wystawienia faktur duńskim klientom na usługi remontowo-budowlane, zgodnie z duńskim przepisami regulującymi tą kwestię, tj. ze stawką duńskiego podatku od wartości dodanej (25%), ponieważ ma taki obowiązek w Danii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 pkt 1) ustawy).

Ustawodawca w treści przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisach wykonawczych określił także miejsca świadczenia usług, co ma związek z miejscem opodatkowania wykonywanych czynność na terytorium kraju lub poza nim.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 cyt. ustawy określił między innymi w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będąc podatnikiem zidentyfikowanym dla potrzeb podatku od wartości dodanej w Danii, świadczy na terytorium tego kraju usługi remontowo-budowlane. Z tego tytułu wystawia faktury ze stawką duńskiego podatku (25%) i rozlicza się ze zobowiązań podatkowych w tym państwie.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług jest terytorium Danii.

Skoro Wnioskodawca jest zarejestrowany w tym kraju jako podatnik podatku od wartości dodanej w odniesieniu do tych usług nie mają do niego zastosowania przepisy zarówno polskiej ustawy jak i rozporządzenia wykonawczego wydanego na jej podstawie.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Interpretacja indywidualna dotyczy przepisów polskiego prawa podatkowego. Organ podatkowy wydający interpretację indywidualną nie jest właściwy do interpretowania duńskich przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku. Dlatego też w niniejszej interpretacji wskazano jedynie, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe w zakresie możliwości dokumentowania usług remontowo-budowlanych świadczonych na terytorium Danii zgodnie z przepisami tego kraju. Nie rozstrzygano natomiast kwestii dotyczącej prawidłowości zastosowania 25% stawki podatku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl