ITPP2/443-819/10/RS - Włączenie usług handlingowych do podstawy opodatkowania importu usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-819/10/RS Włączenie usług handlingowych do podstawy opodatkowania importu usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 11 października 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie włączenia usług handlingowych do podstawy opodatkowania importu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 11 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie włączenia usług handlingowych do podstawy opodatkowania importu towarów.

W złożonym wniosku oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka dokonuje importu towarów z krajów trzecich przy pomocy firm zewnętrznych, świadczących usługi transportowe. Transport towarów odbywa się drogą lotniczą do jednego z krajów Unii Europejskiej, a następnie po przeładowaniu na inną jednostkę transportową np. samochód ciężarowy, dostarczany jest do miejsca przeznaczenia na terenie Polski, gdzie dopuszczany jest do obrotu. Przy zmianie jednostki transportowej dochodzi do świadczenia tzw. usług handlingowych związanych z przyjmowaniem, wydawaniem, składowaniem, załadunkiem i wyładunkiem frachtu lotniczego. Ww. usługi świadczone są w czasie trwania transportu na rzecz przewoźnika, który ich koszty refakturuje na Spółkę. Na wystawionych fakturach znajdują się dwie pozycje: transport i usługi handlingowe. Obydwie usługi świadczone są na podstawie jednego zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. usługi handlingowe podlegają włączeniu do podstawy opodatkowania przy imporcie, w myśl art. 29 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 29 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi handlingowe nie mieszczą się w ramach wymienionych w tym przepisie elementów, gdyż nie stanowią prowizji, opakowania, transportu i kosztów ubezpieczenia. Wymieniona lista elementów podlegających wliczeniu do podstawy opodatkowania stanowi katalog zamknięty i nie może być rozszerzona na niewymienione w niej usługi w drodze analogii, czy też obejmować wskazane opłaty jako szeroko pojęte koszty związane z transportem. Powyższe potwierdza interpretacja Urzędu Skarbowego w Goleniowie z dnia 26 listopada 2004 r. nr PP/443/VAT/DS/47/04, która potwierdza stanowisko podatnika, iż usługi handlingowe, jako niewymienione w art. 29 ust. 15 ustawy, nie podlegają włączeniu do podstawy opodatkowania przy imporcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z treści art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wynika, że przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Przez terytorium państwa trzeciego - w myśl pkt 5 powołanego wyżej artykułu - należy rozumieć terytorium nie wchodzące w skład Wspólnoty.

Z kolei przez terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o czym stanowi pkt 1 powyższego artykułu.

Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy (...).

Stosownie do postanowień zawartych w ust. 15 wskazanego artykułu, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonuje importu towarów z krajów trzecich. Ich transport odbywa się drogą lotniczą do jednego z krajów Unii Europejskiej, a następnie po przeładowaniu, towary dostarczane są do miejsca przeznaczenia znajdującego się na terenie Polski, gdzie są dopuszczane do obrotu. Przy zmianie jednostki transportowej dochodzi do świadczenia tzw. usług handlingowych związanych z przyjmowaniem, wydawaniem, składowaniem, załadunkiem i wyładunkiem frachtu lotniczego. Przedmiotowe usługi świadczone są na rzecz przewoźnika, który refakturuje je na Spółkę. Na wystawionych fakturach znajdują się dwie pozycje: usługa transportu i usługi handlingowe. Usługi te świadczone są na podstawie jednego zlecenia.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że przemieszczenie towarów z państwa trzeciego na terytorium Polski, przeładowanego uprzednio w innym państwie członkowskim UE, stanowi - w świetle art. 2 pkt 7 ustawy - import towarów. W związku z faktem, iż usług handlingowych nie można zaliczyć do żadnych z elementów wymienionych w treści art. 29 ust. 15 powołanej ustawy, należy stwierdzić, że podstawa opodatkowania z tytułu importu towarów przez Spółkę nie obejmie wartości tych usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl