ITPP2/443-818/09/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-818/09/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 30 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku z tytułu realizacji operacji pod nazwą "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku z tytułu realizacji operacji pod nazwą "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na realizację operacji w zakresie działania 4.31 pod nazwą "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Pomoc w ramach tego przedsięwzięcia zapewni sprawną i efektywną pracę, uwzględniającą bieżącą działalność, zatrudnianie wykwalifikowanej kadry, wyposażenie biura w sprzęt wspomagający pracownika w sprawnej obsłudze mieszkańców obszaru działania Stowarzyszenia i pozwalającej na kreowanie aktywnych postaw Jego beneficjentów. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach przedmiotowego projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Transze dotacji przekazywane będą na podstawie "wniosku o płatność". Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wpłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług uiszczony w związku z poniesieniem kosztów przygotowania lub realizacji projektów współpracy. Planowana dotacja służyć będzie sfinansowaniu wydatków kwalifikowanych związanych z organizacją przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym, informacyjnym, szkoleniowym (konferencje, seminaria, konkursy, festiwale, targi, pokazy i wystawy służące promocji regionu i jego tożsamości kulturowej) oraz z działalnością promocyjno-informacyjną i poligraficzną (opracowanie i druk broszur, folderów). Część wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku poniesionego w związku z jego wykonaniem.

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Wskazał, że w przedmiotowej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał, tym samym nie będzie spełniony warunek dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanym z realizacją projektu. Stąd też nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku poniesionego na realizację ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że ponoszone wydatki związane realizacją przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej (Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż). Pomoc finansowa, która przeznaczona będzie na bieżącą działalność, zatrudnianie wykwalifikowanej kadry, wyposażenie biura w sprzęt, nie stanowi bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, jak również nie przysługuje prawo do zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl