ITPP2/443-815/13/AJ - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-815/13/AJ Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2013 r. (data wpływu 8 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie realizuje zadanie pn. "XXX". Jego celem jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR, poprzez organizację imprezy wędkarskiej (rekreacyjno-sportowej) związanej z promocją lokalnych walorów oraz promocję regionalnych produktów.

Zadanie polega na: organizacji zawodów wędkarskich pomiędzy przedstawicielami wszystkich gmin tworzących LGD i zaproszonymi gośćmi, organizacji stoiska lokalnych wytwórców, degustacji lokalnych potraw i występach artystycznych lokalnych zespołów.

Na realizację zadania Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie w kwocie 20.821,50 zł ze środków EFRROW zgodnie z umową z dnia 10 stycznia 2012 r. o przyznaniu pomocy w ramach działania 4.1.3 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu działania małe projekty objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Planowane koszt całego zadania to 29.745,00 zł, na które złożą się koszty:

* wynajmu sceny wraz z oświetleniem i obsługi podczas imprezy - 5.000,00 zł (płatność na podstawie faktury VAT),

* przygotowania i druku plakatów i zaproszeń na imprezę - 1.500,00 zł (płatność na podstawie faktury VAT),

* wynagrodzenia osób odpowiedzialnych za imprezę i usługi księgowej - 4.500,00 zł (płatność na podstawie rachunków do umów zleceń),

* wynajmu stoisk z namiotami - 1.500,00 zł (płatność na podstawie faktury VAT),

* wyżywienia uczestników imprezy - 2.760,00 zł (płatność na podstawie faktury VAT lub rachunku),

* ogłoszenia o imprezie w prasie i radio - 2430,00 zł (płatność na podstawie faktury VAT),

* wynajmu terenu - 1230,00 zł (płatność na podstawie faktury VAT lub rachunku),

* transportu zespołów występujących podczas imprezy - 1225,00 zł (płatność na podstawie faktury VAT lub rachunku),

* wynagrodzenia dla zespołów występujących podczas imprezy - 4.700,00 zł (płatność na podstawie faktury VAT lub rachunku),

* ubezpieczenia imprezy - 200,00 zł (płatność na podstawie faktury VAT),

* nagród i upominków za udział w zawodach wędkarskich - 4.700,00 zł (płatność na podstawie faktury VAT).

Różnica pomiędzy kosztem całego zadania i przyznanym dofinansowaniem zostanie pokryta ze środków własnych Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi żadnej sprzedaży i nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych. Zakupione towary i usługi w ramach zadania nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. W wyniku realizacji zadania nie osiągnie żadnych przychodów z wyjątkiem pomocy ze środków z Unii Europejskiej. Realizacja zadanie nie będzie wiązała się z powstaniem obowiązku podatkowego. W przypadku gdy dotowany podmiot nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, może ubiegać się o włączenie go do kosztów kwalifikowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji tego podatku, zamierza realizować zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Będzie ono polegało na organizacji imprezy wędkarskiej oraz promocji produktów regionalnych. W związku z realizacją zadania Stowarzyszenie poniesie koszty miedzy innymi: wynajmu sceny wraz z oświetleniem i obsługi podczas imprezy, wynagrodzenia osób odpowiedzialnych za imprezę i usługi księgowej. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również uniemożliwia odliczenie podatku naliczonego.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl