ITPP2/443-814/10/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-814/10/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 2 listopada 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi zakwaterowania zawodnika w hotelu prowadzonym przez Stowarzyszenie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 2 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi zakwaterowania zawodnika w hotelu prowadzonym przez Stowarzyszenie.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Związek jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i sportu. Do celów Jego działalności należy m.in.:

* organizowanie i pomoc w organizowaniu innym podmiotom zawodów, imprez sportowych, szkoleń, rekreacji,

* integracja instytucji sportowych zrzeszonych w Związku,

* pomoc w uzyskaniu środków na działalność ww. instytucji,

* wspieranie działalności uczniowskich klubów sportowych,

* pomoc w organizacji klubów sportowych,

* szkolenie i doskonalenie kadr trenersko-instruktorskich,

* zapewnienie swoim członkom odpowiednich warunków do uprawiania sportu,

* prowadzenie działalności pożytku publicznego,

* prowadzenie działalności gospodarczej.

Działalność gospodarcza, która prowadzona jest w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, a wypracowany zysk w całości przeznaczony jest na te cele, dotyczy m.in. prowadzenia hotelu. Na działalność statutową Związek otrzymuje dotacje, np. z Ministerstwa Sportu. W ramach jednej z takich dotacji Związek wykonuje zadania, w zakresie których jest np. organizacja zgrupowania sportowego. W związku z tym zgrupowaniem w hotelu prowadzonym przez Związek jest zakwaterowany zawodnik. Z uwagi na to, że Związek nie prowadzi restauracji, kupuje wyżywienie dla ww. zawodnika. Koszty zakwaterowania pokrywane są z dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa zakwaterowania zawodnika w hotelu należącym do Związku, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa zakwaterowania zawodnika nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ jest wykonywana w ramach działalności zwolnionej (zał. 4 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, według art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się do dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże ustawodawca przewidział dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 ww. załącznika wymienione zostały m.in. usługi związane z rekreacją i sportem sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92, wyłącznie świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszystkie zyski, które mimo wszystko osiągają, przeznaczają na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Z wniosku wynika, że Związek jest stowarzyszeniem, które w ramach działalności statutowej zajmuje się m.in. organizowaniem i pomocą w organizowaniu innym podmiotom zawodów, imprez sportowych, szkoleń. Nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a wszelkie zyski, które mimo wszystko zostają osiągnięte, przeznaczone są na cele statutowe. W ramach działalności statutowej Związek organizuje zgrupowania sportowe, na które otrzymuje dotacje m.in. z Ministerstwa Sportu. W związku ze zgrupowaniem, w hotelu prowadzonym przez Związek jest zakwaterowany zawodnik. Koszty związane z jego zakwaterowaniem pokrywane są z dotacji.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że czynność zakwaterowania zawodnika w hotelu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie wiąże się z odpłatnością zarówno od zawodnika, jak też klubu sportowego, do którego zawodnik ten należy. Powyższe powoduje, że przedmiotowej sytuacji nie jest wypełniona przesłanka odpłatności za usługę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Fakt, że wykonanie ww. usługi wynika z działalności statutowej, wyklucza także jej opodatkowanie na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy, gdyż według tego przepisu usługi nieodpłatne traktuje się jako odpłatne jedynie w przypadku, gdy nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż w ocenie Związku ww. czynność jest zwolniona od podatku, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl