ITPP2/443-81/14/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-81/14/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2014 r. (data wpływu 21 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją inwestycji pn. "P..." oraz braku możliwości skorygowania złożonych uprzednio deklaracji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją inwestycji pn. "P..." oraz braku możliwości skorygowania złożonych uprzednio deklaracji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej (dalej SPZOZ) w okresie od 2008 r. (IV kwartał) do 2011 r. (I kwartał) zrealizował projekt w 85% dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, Priorytet XII Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia Działanie 12.1 Rozwój Systemu Ratownictwa Medycznego, zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą w dniu 16 marca 2010 r.

SPZOZ, występując z wnioskiem o wsparcie z ww. programu, uwzględnił w budżecie projektu koszty podatku VAT jako koszty kwalifikowane. Przedmiotowy projekt objął modernizację Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, lądowiska dla helikopterów oraz zakup sprzętu medycznego do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.

SPZOZ jest podatnikiem VAT, i rozlicza podatek tzw. współczynnikiem sprzedaży (z uwagi na fakt, że współczynnik ten w latach realizacji projektu, ani obecnie nie przekracza 2% - podatku nie odlicza się). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Świadczenia zdrowotne wymienione w art. 43 ustawy są zwolnione z VAT i w rozliczeniu z Urzędem Skarbowym nie korzysta się z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Pomimo tego, pismem z dnia 20 grudnia 2013 r. Instytucja Wdrażająca ww. program zobowiązała beneficjentów programu, w tym SPZOZ, do uzyskania informacji, czy możliwe jest w chwili obecnej skorygowanie złożonych deklaracji VAT i zastosowanie tzw. alokacji bezpośredniej zamiast tzw. współczynnika sprzedaży, albowiem zdaniem Instytucji Wdrażającej "w przypadku wyboru przez beneficjenta sposobu rozliczania podatku VAT tzw. współczynnikiem sprzedaży, wydatki poniesione na podatek VAT w ramach projektu finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko nie mogą być uznane za kwalifikowalne i jako takie będą podlegać procedurze odzyskiwania".

W wyniku realizacji projektu poprzez wyposażenie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w nowoczesny sprzęt zwiększyła się zarówno jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych jak i bezpieczeństwo pacjentów. SPZOZ nie wydzierżawiał, nie wydzierżawia i nie zamierza wydzierżawiać pomieszczeń objętych przedmiotowym projektem, nie jest tam też prowadzona żadna inna działalność podlegająca opodatkowaniu VAT. Zarówno zmodernizowane pomieszczenia Oddziału, jak i zakupiony sprzęt medyczny, są i będą wykorzystywane wyłącznie do udzielania świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, natomiast zmodernizowane lądowisko jest i będzie wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług transportu sanitarnego, a zgodnie z zapisami ustawy o podatku od towarów i usług, wyżej wymienione usługi świadczone w SPZOZ są zwolnione od podatku (art. 43 ust. 18 i ust. 20).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy w świetle powyższego stanu faktycznego możliwe jest w chwili obecnej skorygowanie złożonych deklaracji VAT i zastosowanie tzw. alokacji bezpośredniej zamiast tzw. współczynnika sprzedaży.

* Czy SPZOZ ma prawo do odliczenia podatku VAT, co spowodowałoby obniżenie kosztów realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że zarówno zmodernizowane pomieszczenia Oddziału, jak i zakupiony sprzęt medyczny są i będą wykorzystywane wyłącznie do udzielania świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, natomiast zmodernizowane lądowisko jest i będzie wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług transportu sanitarnego, a zgodnie z zapisami ustawy o podatku od towarów i usług, wyżej wymienione usługi świadczone w SPZOZ są zwolnione od podatku (art. 43 ust. 18 i ust. 20), w związku z czym realizacja projektu służy wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług:

* nie jest możliwe w chwili obecnej skorygowanie złożonych deklaracji VAT i zastosowanie tzw. alokacji bezpośredniej zamiast tzw. współczynnika sprzedaży,

* SPZOZ nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego i tym samym cały podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym i obciąży koszt zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Według ust. 1 pkt 20 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi transportu sanitarnego.

Artykuł 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Według ust. 2 ww. artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z powyższych przepisów wynika, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Dopiero w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że skoro wydatki poniesione przy realizacji projektu - jak wskazał SP ZOZ - były/są i będą związane z wykonywaniem wyłącznie czynności zwolnionych od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 18 i 20 ustawy), to w całości można było je przypisać czynnościom, w związku z którymi nie przysługiwało/nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wobec powyższego, dla potrzeb podatku od towarów i usług korygowanie złożonych deklaracji VAT byłoby bezcelowe, skoro SPZOZ nie dokonał odliczenia podatku naliczonego dotyczącego ww. wydatków inwestycyjnych z uwagi na to, że - jak wskazał - zastosował współczynnik sprzedaży, który w trakcie roku nie przekracza 2%, a zastosowanie w odniesieniu do tych wydatków alokacji bezpośredniej nie spowodowałoby zmiany danych wykazanych w złożonych deklaracjach.

Reasumując, SPZOZ nie miał i nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wskazano we wniosku - inwestycja nie była, nie jest i nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl