ITPP2/443-81/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-81/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 4 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy samochodu ciężarowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy samochodu ciężarowego.

W przedmiotowym wniosku, oraz w piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zakład jest jednostką budżetową zarejestrowaną dla potrzeb podatku od towarów i usług z uwagi na to, że dokonuje sprzedaży towarów i usług. W związku z prowadzoną działalnością występuje zarówno sprzedaż opodatkowana, jak i zwolniona. Ze względu na brak możliwości wyłączenia zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik zobowiązany jest do ustalenia struktury zakupów na podstawie art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług i odliczania podatku naliczonego. Jednostka nie korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W kwietniu 2008 r. sprzedano samochód ciężarowy wystawiając fakturę VAT i opodatkowując tę czynność 22% stawką podatku. Wyżej wymieniony środek transportu został zakupiony w 1999 r. na cele związane z prowadzoną działalnością operacyjną tj. do przewozu osadzonych i wykorzystywany przez ponad 9 lat. Przy jego zakupie nie odliczono podatku naliczonego. Działalność operacyjna Wnioskodawcy nie generuje żadnych przychodów i jest finansowana ze środków przeznaczonych na wydatki jednostek budżetowych. Wskazano, że przedmiotowy samochód ciężarowy był wykorzystywany tylko i wyłącznie do celów transportu osadzonych i nie był wykorzystywany do celów opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy sprzedaży samochodu ciężarowego używanego przez okres wynoszący ponad pół roku, przy zakupie którego nie skorzystano z prawa do odliczenia podatku naliczonego, można zastosować zwolnienie.

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja sprzedaży samochodu ciężarowego powinna podlegać opodatkowaniu wg stawki 22%. Prawo do skorzystania ze zwolnienia przysługuje tylko w sytuacji, gdy spełnione są jednocześnie dwa warunki zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Po pierwsze towar może być uznany za używany jeśli okres jego użytkowania przez sprzedającego wynosi co najmniej pół roku - ten warunek został spełniony. Po drugie należy ustalić, czy w momencie zakupu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W ocenie Wnioskodawcy drugi warunek nie został spełniony z uwagi na to, że w chwili zakupu jednostka była czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z prawem do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 90 i 91 ustawy, ale z prawa tego nie skorzystała.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, za towary uważa się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do tej ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r., zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku (art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r.).

Z powołanych regulacji wynika, że prawo do zastosowania zwolnienia od podatku przewidzianego w cytowanym przepisie przysługiwało jedynie wówczas, gdy spełnione zostały łącznie dwa warunki, a mianowicie:

a.

dokonującemu dostawy towarów używanych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz

b.

okres używania towarów przez podatnika, który dokonuje ich dostawy wynosił co najmniej pół roku.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Zakład nabył samochód ciężarowy w 1999 r. Był on wykorzystywany jedynie do przewozu osadzonych i - jak sam Wnioskodawca wskazał w piśmie z dnia 12 marca 2009 r. - nie był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, a jego sprzedaż nastąpiła w kwietniu 2008 r.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów, należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełniał przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku przy dostawie przedmiotowego samochodu. W chwili nabycia nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że pojazd ten był wykorzystywany jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zachowany został również drugi z warunków, a mianowicie ponad półroczny okres używania pojazdu. Dlatego też dostawa samochodu, która miała miejsce w kwietniu 2008 r. korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl