ITPP2/443-807b/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-807b/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 30 listopada 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących obciążenie za usługi wynagradzane premią pieniężną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących obciążenie za usługi wynagradzane premią pieniężną.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz sprzedaży sprzętu oświetleniowego, w tym specjalistycznych opraw oświetleniowych. W umowach, zawartych z hurtowniami elektrycznymi, określone zostały warunki, po spełnieniu których nabywcy otrzymują od Spółki dodatkową premię pieniężną, tzw. bonus. Wartość tej premii jest wynikiem iloczynu zrealizowanych obrotów netto i ustalonego w umowie procentu. Warunkiem jej uzyskania jest m.in. zrealizowanie zakupów według określonych w umowie progów ich wartości. Nie jest ona związana z konkretną dostawą i jest wypłacana po zakończeniu kwartału. Ponadto w zawartych umowach występuje zapis o terminowej płatności wobec dostawcy, odpowiednim eksponowaniu wybranych towarów nabytych od Spółki w punktach sprzedaży, reklamie tych towarów w biuletynach wewnętrznych news letter rozsyłanych pocztą elektroniczną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy Spółka otrzymuje fakturę dokumentującą udzieloną premię pieniężną, przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku wykazanego w tej fakturze.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane premie pieniężne stanowią zapłatę za świadczenie usług przez kontrahentów i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych oraz należy je dokumentować fakturą VAT, która upoważnia do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, w kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych zapisów wynika, że prawo do odliczenia, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony winien wynikać z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez danego podatnika.

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartych umów Spółka wypłaca kontrahentom (hurtowniom elektrycznym) premie pieniężne m.in. za zrealizowanie zakupów według określonych umownie progów. Ponadto w zawartych umowach występuje zapis o terminowej płatności wobec dostawcy, odpowiednim eksponowaniu wybranych towarów nabytych od Spółki w punktach sprzedaży, reklamie tych towarów w biuletynach wewnętrznych news letter rozsyłanych pocztą elektroniczną. W ocenie Wnioskodawcy, premie pieniężne należy udokumentować fakturą VAT, która daje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jak wskazano w treści interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-807a/09/AW, wydanej na wniosek Spółki, wypłacane przez nią premie stanowią wynagrodzenie za podlegające opodatkowaniu świadczenie usług przez Jej kontrahentów.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Spółce, jako nabywcy przedmiotowych usług, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich wykonanie, w zakresie, w jakim te usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o ile nie zachodzą inne przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl