ITPP2/443-807/14/AW - Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na organizacji imprezy kulturalnej - koncertu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-807/14/AW Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na organizacji imprezy kulturalnej - koncertu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na organizacji imprezy kulturalnej - koncertu pt. "M..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na organizacji imprezy kulturalnej - koncertu pt. "M...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 1994 r. Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Na podstawie złożonego do Samorządu Województwa wniosku o przyznanie pomocy, realizuje projekt z zakresu małych projektów, w ramach działania 4.1.3 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013. Projekt dotyczy organizacji imprezy kulturalnej - koncertu pt. "M...". Fundacja złożyła oświadczenie, że podatek VAT związany z realizacją tego projektu jest kosztem kwalifikowalnym. W oświadczeniu tym powołano się na " art. 86 pkt 1" ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego. Wydatki związane z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wstęp na imprezę kulturalną jest bezpłatny, a Fundacja nie osiągnęła z tego tytułu żadnych "korzyści podatkowych". Koszty związane z realizacją zadania nie miały związku z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy od zakupów dokonywanych wyłącznie na potrzeby realizowanego projektu, polegającego na organizacji imprezy kulturalnej, podatek VAT nie podlega odliczeniu zgodnie z " art. 86 pkt 1 " ustawy o podatku od towarów i usług i jest kosztem kwalifikowalnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT. Od września 1994 r. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do KRS, polegającą na realizacji działań finansowanych ze środków budżetu państwa i Unii Europejskiej. W związku z tym, że rozlicza się strukturą i nie ma możliwości odzyskiwania 100% podatku naliczonego z zapłaconych faktur dotyczących realizowanego projektu, podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym. W dniu 10 września 2013 r. Fundacja uzyskała indywidualną interpretację..., w której potwierdzono brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Fundacji, w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zarejestrowania się Fundacji jako podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie zadano pytania, a fakt ten przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl