ITPP2/443-806/11/PS - Brak uprawnienia Powiatowego Zarządu Dróg do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z budową ronda nakładkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-806/11/PS Brak uprawnienia Powiatowego Zarządu Dróg do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z budową ronda nakładkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.), uzupełniony w dniu 9 czerwca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa ronda..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 9 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa ronda...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, jako instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013 (RPO), z wnioskiem o dofinansowanie projektu budowy ronda nakładkowego. Projekt zakwalifikowano do dofinansowania. Realizującym zadania jest Zarząd Dróg - powiatowa jednostka organizacyjna powołana do zarządzania drogami powiatowymi. Na dzień dzisiejszy inwestycja trwa. Efektem realizacji zadania będzie: zrekonstruowanie 0,28 km drogi, przebudowa jednego skrzyżowania, przebudowa jednej zatoki autobusowej, wybudowane zostaną 3 urządzenia bezpieczeństwa ruchu (azyle), 2 zjazdy, przebudowane 4 przejścia dla pieszych, przebudowane zostanie oświetlenie (8 punktów oświetleniowych), przebudowane zostaną chodniki o dł. 150 m, przebudowana zostanie kanalizacja deszczowa, w tym: 120 mb przykanalików i 28,5 mb kolektora. Realizacja zadania wymagała poniesienia kosztów, w tym kwalifikowanych. Wydatki kwalifikowane są w 70% refundowane przez instytucję zarządzającą RPO. Wydatkami kwalifikowanymi w ramach projektu są wydatki na: inżyniera kontraktu, audyt, roboty budowlane, promocję projektu (rob. bud.), promocję projektu (inżynier kontraktu). Po zakończeniu realizacji projektu przedmiotowe rondo zostanie przyjęte nieodpłatnie do majątek Powiatu. Właścicielem przebudowanego skrzyżowania będzie Powiat. Wszystkie wydatki związane z realizacją projektu dokonywane są zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), w zakresie obowiązywania ww. ustaw. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 1.375.512,32 zł Płatnikiem wszystkich faktur jest Zarząd Dróg. ZD nie poosiada jakichkolwiek możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 oraz " art. 1 ust. 2" ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.

Czy Zarząd Dróg realizując zadanie w imieniu Powiatu o charakterze ponadgminnym, w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, może odliczyć podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją wyżej opisanego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie publiczne w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonuje zakupów (sprzedaży) związanych z czynnościami opodatkowanymi. Korzystanie z efektów realizacji projektu będzie nieodpłatne. W związku z tym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, projekt nie będzie wykorzystywany do sprzedaży opodatkowanej. Ponadto nie ma zastosowania rozdział 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. tożsama regulacja obowiązywała na podstawie powołanego przez Wnioskodawcę rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zarząd Dróg, który nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt polegający na budowie ronda dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W związku z budową ponosi wydatki na: inżyniera kontraktu, audyt, roboty budowlane, promocję projektu (rob. bud.), promocję projektu (inżynier kontraktu). Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Zarządowi Dróg nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Ponadto informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl