ITPP2/443-800/09/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-800/09/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 25 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 8 października 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług konserwatorskich oraz budowlanych, dotyczących ławek i stalli kościelnych oraz okien (w tym witraży), wykonywanych w budynku stanowiącym zabytek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług konserwatorskich oraz budowlanych, dotyczących ławek i stalli kościelnych oraz okien (w tym witraży), wykonywanych w budynku stanowiącym zabytek.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Archidiecezja jest kościelną osobą prawną, działającą na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy. Ogłosiła przetarg nieograniczony w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego. Na przedmiot zamówienia składają się następujące prace w Bazylice:

A. Wykonanie prac konserwatorskich przy oknach witrażowych oraz oknach niewitrażowych, znajdujących się na elewacjach Bazyliki. Zakres prac i technologia remontu okien opisane zostały w projekcie pod nazwą: "Projekt rewitalizacji okien w Bazylice", wykonanym przez architekta w lutym 2009 r. oraz w szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia i ślepych kosztorysach. Prace te są następujące:

* ustawienie rusztowań, montaż plandek,

* demontaż kwater witrażowych i szyb osłonowych,

* konserwacja konstrukcji nośnej (stalowej) okna, w tym czyszczenie strumieniowo ścierne i zabezpieczenie antykorozyjne,

* pomiar ram okiennych,

* demontaż witraży na poszczególne elementy,

* mycie elementów witraży,

* wykonanie kwater, w tym: uzupełnienie brakujących elementów szklanych, przygotowanie profili ołowianych, montaż elementów z profilami w formę kwatery, cynowanie obustronne kwatery, dwustronne kitowanie kwatery, czyszczenie kwater,

* montaż w ramę okna, w tym: montaż kwatery, wykonanie i montaż wiatrownic, montaż szyby osłonowej, wykonanie i montaż blach wiatrownicowych, wyrównanie i uszczelnienie kitem,

* wykonanie tynków wapiennych na ościeżnicach okiennych,

* oczyszczenie strumieniowo ścierne ceglanych części glifów okiennych,

* prace konserwatorskie przy ceglanych częściach glifów okiennych,

* scalenie kolorystyczne,

* czyszczenie i mycie szyb i ram okiennych,

* malowanie ram okiennych,

* demontaż rusztowań.

B. Renowacja i konserwacja zespołu ławek i stalli kościelnych Katedry zgodnie z "Programem prac remontowo-konserwatorskich dla zespołu ławek z Katedry", opracowanym w lutym 2009 r.W zakresie ławek program obejmuje: demontaż i transport ławek do pracowni, usunięcie starych powłok (bejce, lakiery, pasty), uzupełnienie ubytków metodą kitowania i flekowania, rekompozycja i montaż ławek po konserwacji na odnowionym podeście, wymiana siedzisk sosnowych na dębowe w ilości 4 szt., wymiana pulpitów sosnowych na dębowe w ilości 8 szt., wymiana klęczników sosnowych na dębowe w ilości 71 szt., wstawienie w czoło ławek ceramicznej numeracji w ilości 140 szt.W zakresie stalli program obejmuje: demontaż i transport stalli do pracowni, oczyszczenie powierzchni, tj. usunięcie starych powłok (bejce, lakiery, pasty), określenie zasięgu zniszczeń i sposobu naprawy, uzupełnienie ubytków metodą kitowania i flekowania, rekonstrukcja brakujących elementów snycerskich z zastosowaniem takich samych materiałów, technologii wykonania oraz wzornictwa, wykonanie trzech nowych ławek stalli, wykonanie nowego podestu stalli, opracowanie powierzchni poprzez nałożenie nowej warstwy bejc i lakieru, montaż elementów oryginalnych i nowych ławek stalli na podeście.

C. Konserwacja barokowego portalu głównego Katedry zgodnie z Programem Prac Konserwatorskich.

D. Konserwacja rokokowego wyposażenia przedsionka katedry zgodnie z Programem Prac Konserwatorskich.

E. Konserwacja rokokowej empory organów głównych Katedry zgodnie z Programem Prac Konserwatorskich.

F. Konserwacja Kruchty Północnej Katedry zgodnie z Programem Prac Konserwatorskich.

Katedra, w której mają być wykonane powyższe prace, wpisana jest do Rejestru Zabytków Nieruchomych Województwa. Celem prac konserwatorskich elementów architektonicznych wymienionych pod pozycjami C, D, E, F jest, oprócz poprawy stanu technicznego tych elementów, powrót do historycznego wystroju, kolorystyki, itp. Prace te prowadzone będą przez doświadczone osoby posiadające uprawnienia do konserwacji obiektów zabytkowych pod nadzorem Komisji Konserwatorskiej, z udziałem przedstawicieli Urzędu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i pod nadzorem Służb Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego.

Prace ujęte w pozycji B, dotyczące renowacji i konserwacji ławek i stalli z XIX wieku, powinny zostać przeprowadzone przez doświadczony zakład stolarski pod nadzorem osoby posiadającej uprawnienia do konserwacji obiektów zabytkowych. Wykonane prace podlegają odbiorowi przez Komisję Konserwatorską, z udziałem przedstawicieli Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Jednakże zakres tych prac (jak opisano w pozycji B) obejmuje zarówno renowację istniejących elementów ławek i stalli, jak też wykonanie całkowicie nowych (dla zwiększenia ilości miejsc siedzących), z zachowaniem rysunku i detali elementów istniejących.

Natomiast prace wykazane w pozycji A obejmują konserwację okien wraz z remontem witraży. Szczegółowy zakres prac przedstawiony w pozycji A, obejmuje zarówno prace związane z remontem witraży, jak też budowlane i towarzyszące pracom budowlanym jak: ustawianie i demontaż rusztowań, prace rozbiórkowe, tynki, uzupełnienia brakujących elementów szklanych, wykonanie i montaż blach wiatrownic i elementów wzmacniających konstrukcje okien oraz uzupełnienie konstrukcyjnych elementów stalowych (pręty, klubiki, kliny).

Postępowanie przetargowe dotyczące powyższych prac zostało zakończone bez wyboru oferty z powodów proceduralnych. Jedną z przyczyn były różne stawki podatku od towarów i usług zastosowane przez oferentów do poszczególnych pozycji przedmiotu zamówienia, tj. do robót o charakterze ocenionym przez oferenta jako roboty budowlane - stawka 22%, do robót ocenionych jako usługi ochrony zabytków - zwolnienie od podatku, a także przyjęcie przez jednego z oferentów, iż wszystkie prace zaliczyć można do grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 i w konsekwencji przyjęcie, iż wszystkie prace podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Archidiecezja nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Podatek ten jest elementem cenotwórczym i zastosowanie właściwej stawki podatku lub zwolnienie z tego podatku ma kolosalne znaczenie, jak też może mieć znaczenie dla odpowiedzialności prawno-finansowej. Ustalenie właściwej stawki podatku jest niezbędne dla ponownego przeprowadzenia przetargu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zasadne jest stosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług do prac konserwatorskich i renowacyjnych, przy których występuje wykonanie nowych ławek i elementów ławek i stalli, czy prace te powinny być objęte jednolitą 22% stawką podatku lub należałoby rozdzielić te usługi i zastosować różne stawki podatku.

2.

Czy właściwe jest - gdy mamy do czynienia przy remoncie okien z występowaniem robót budowlanych i konserwacyjnych - zastosowanie jednolitej stawki podatku 22%, czy może należy rozdzielić usługi i zastosować różne stawki podatku, np. usługi budowlane ze stawką 22% i usługi zwolnione od podatku, czy też z uwagi na wykonanie prac w elewacji obiektu zabytkowego całość powinna podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Wnioskodawca przygotowując materiały przetargowe przyjął, iż w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków" mieszczą się prace konserwatorskie opisane w pozycjach C,D,E,F (konserwacja barokowego portalu głównego, rokokowego wyposażenia przedsionka, rokokowej empory organów głównych i Kruchty Północnej Katedry), prowadzące do powrotu tych elementów do historycznej architektury, wykonane przez osoby z uprawnieniami do konserwacji i w całości podlegające nadzorowi konserwatorskiemu ze strony Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, jak też Służb Ochrony Zabytków Urzędu Miasta. Bezspornie uznano, iż są to usługi konserwacji i rekonstrukcji zniszczonych dzieł sztuki oraz miejsca historycznej architektury w obiekcie zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków.

W odniesieniu do pozostałych prac wynikających z przedmiotu zamówienia, a więc remontu i konserwacji okien elewacji Katedry oraz ławek i stalli kościelnych, obok prac konserwatorskich występują roboty budowlane mieszczące się w grupowaniu PKWiU 45, jak też wytworzenie nowych elementów. Z uwagi na rozbieżne stanowiska oferentów w tej kwestii, Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej regulującej problem stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, iż prace związane z remontem i konserwacją okien (w tym witraży), jak też renowacja i konserwacja ławek i stalli kościelnych dotyczą zarówno prac budowlanych w zakresie remontów, bieżącej konserwacji i wykonania elementów uzupełniających i całkowicie nowych, a więc mieszczących się w grupowaniu PKWiU 45, jak i prac konserwatorskich, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków" - prace te powinny być objęte podatkiem w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy (...).

Z ust. 3 powołanego artykułu wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, o której mowa powyżej, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), do dnia 31 grudnia 2009 r., do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 tego załącznika zostały wymienione, jako zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem (PKWiU ex 92), z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na inne imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

a.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b.

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z z strzeżeniem poz. 12.;-li:

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikiem wynika, że symbol PKWiU oznaczony "ex" wskazuje, ze zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa usługi.

W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997 r. zostały zamieszczone usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem - pod poz. 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (PKWiU 92.52.12 - Usługi ochrony zabytków).

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU wykonywanych usług.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że świadczenie usług polegających na ochronie zabytków, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12 podlega zwolnieniu od ww. podatku, jako niewymienione w wyłączeniach przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), jednak zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.) podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace w tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Zgodnie z treścią art. 3 ww. ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

* zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową (art. 3 pkt 1),

* prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (art. 3 pkt 6),

* roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku (art. 3 pkt 8).

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Archidiecezja ogłosiła przetarg dotyczący wykonania prac w Bazylice. W ich ramach zostaną wykonane roboty polegające na wykonaniu prac konserwatorskich, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków" oraz prace budowlane w zakresie remontów, bieżącej konserwacji, wykonania elementów uzupełniających i nowych, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 45. Zadania te związane będą z remontem i konserwacją okien (w tym witraży) oraz renowacją, konserwacją i wykonaniem nowych ławek i stalli kościelnych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, iż czynności zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 92.52.12 "Usługi ochrony zabytków" podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Natomiast roboty budowlane, o których mowa we wniosku, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 45, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

Zatem nie można - wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy - do całości prac zastosować jednolitej stawki w wysokości 22%. Powyższe usługi należy rozdzielić i zastosować w części zwolnienie od podatku (w odniesieniu do usług zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 92.52.12) oraz stawkę 22% (do usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 45).

Jednocześnie informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowania statystyczne. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług.

Podkreślić należy, że udzielona odpowiedź jest poprawna tylko pod warunkiem prawidłowego zaklasyfikowania statystycznego czynności (usług) będących przedmiotem wniosku. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania Wnioskodawca może zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Ponadto, mając na uwadze fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Archidiecezja jako nabywca usług, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla wykonawcy zleconych czynności, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Wskazuje się również, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zastosowania zwolnienia od podatku obowiązującego dla usług konserwatorskich wskazanych w punktach C, D, E i F, sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 92.52.12, gdyż w tym zakresie nie sformułowano pytania. Stąd też informacje w tym zakresie przyjęto jako element stanu faktycznego bez dokonywania jego oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl