ITPP2/443-798/08/MD - Czy podatnik ma obowiązek rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w związku ze świadczeniem poza terytorium kraju usług na ruchomym majątku rzeczowym?

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-798/08/MD Czy podatnik ma obowiązek rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w związku ze świadczeniem poza terytorium kraju usług na ruchomym majątku rzeczowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w związku ze świadczeniem usług na ruchomym majątku rzeczowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w związku ze świadczeniem usług na ruchomym majątku rzeczowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem Jego działalności są usługi remontowe świadczone na statkach (obróbka mechaniczna elementów metalowych). Do tej pory Wnioskodawca świadczył przedmiotowe usługi jako podwykonawca na statkach w Holandii i Niemczech, i w związku z tym osiągnął - do sierpnia 2008 r. - przychody w wysokości ponad 50.000 zł. Odbiorcą usług jest generalny wykonawca z Polski, który dla potrzeb podatku od towarów i usług zarejestrowany jest tylko w Polsce. Po wykonaniu zleconych przez polską firmę usług, Wnioskodawca wystawia firmie rachunek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do zarejestrowania się w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług, w związku z przekroczeniem wartości sprzedaży w wysokości 50.000 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce. W przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji legalnej zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ogólną zasadę dotyczącą miejsca świadczenia usług, dla potrzeb podatku od towarów i usług, określa art. 27 ust. 1 ustawy, przesądzając, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Ustawa nie definiuje pojęcia "usługi na ruchomym majątku rzeczowym". W związku z tym należy zwrot ten interpretować w oparciu o wykładnię językową, jako wszelkie usługi wykonywane przez podatnika, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, przy czym podatnik świadczący usługę nie jest właścicielem towaru powierzonego ani wytworzonego, przerobionego lub ulepszonego.

Artykuł 28 ust. 7 ustawy stanowi, że w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c) i d), świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Zgodnie z ust. 8 wskazanego artykułu, w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

W świetle art. 96 ust. 1, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi remontowe realizowane na statkach znajdujących się w portach położonych poza terytorium kraju (Holandia, Niemcy). Nabywcą przedmiotowych usług jest zarejestrowany w Polsce podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest podatnikiem tego podatku, a wykonanie swoich usług dokumentuje rachunkami. Z tytułu ww. usług osiągnął kwotę przychodu przekraczającą 50.000 zł. Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość co do obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w kraju.

Analiza treści złożonego wniosku oraz powołanych przepisów, prowadzi do stwierdzenia, że miejscem świadczenia, a tym samym ewentualnego opodatkowania, usług będących przedmiotem zapytania, będzie miejsce, gdzie usługi te są faktycznie wykonywane (terytorium Holandii, albo Niemiec), z uwagi na fakt, iż z wniosku nie wynika, że towary, na których są one wykonywane opuszczają - po ich realizacji - kraj faktycznego wykonania. Tym samym usługi te należy analizować według przepisów o podatku od wartości dodanej obowiązujących w tych krajach, również w zakresie rejestracji przewidzianej dla potrzeb tego podatku.

Zatem w przypadku, gdy Wnioskodawca wykonuje wyłącznie usługi na ruchomym majątku rzeczowym polegające na remontach statków znajdujących się w portach położonych poza terytorium kraju, które to usługi, w świetle cyt. wyżej przepisów nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, nie pojawi się obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl