ITPP2/443-791a/11/13-S/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-791a/11/13-S/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 kwietnia 2013 r. sygn. akt I FSK 818/12 (data wpływu 9 lipca 2013 r.) oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 7 marca 2012 r. sygn. akt I SA/Bk 498/11 (data wpływu prawomocnego wyroku 9 lipca 2013 r.) - stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 26 lipca 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem oraz uznania nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług za czynności niepodlegające opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 26 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem oraz uznania nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług za czynności niepodlegające opodatkowaniu.

W złożonym wniosku oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie (...), zostało założone przez osoby fizyczne desygnowane przez podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą w zakresie produkcji i/lub handlu bielizną. Osoby te jako założyciele są członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia. Członkami wspierającymi są przedsiębiorcy prowadzący na terenie województwa działalność gospodarczą w obszarze produkcji i/lub handlu bielizną. Zgodnie z § 6 statutu, celem Stowarzyszenia jest wspieranie przedsiębiorstw działających w obszarze produkcji i/lub handlu bielizną poprzez tworzenie trwałych związków sprzyjających wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i marketingowych oraz właściwe wykorzystanie szans rozwojowych, a także:

1.

unowocześnianie potencjału produkcyjnego przedsiębiorstw,

2.

wdrażanie nowych rozwiązań organizacyjnych i technologicznych,

3.

tworzenie nowych kanałów dystrybucji, w tym sieci sprzedaży,

4.

gromadzenie i upowszechnianie informacji o działalności firm z branży bieliźniarskiej, ich ofert, promocja marek w kraju i za granicą,

5.

organizacja zagranicznej wymiany handlowej,

6.

organizowanie badań rynku bielizny,

7.

organizacja branżowego portalu internetowego,

8.

promocja nowego wzornictwa bielizny,

9.

wspieranie rozwoju programów w zakresie innowacyjności produkcji,

10.

pomoc w rozwoju kontaktów handlowych i gospodarczych między osobami i instytucjami działającymi w zakresie przemysłu lekkiego.

Zgodnie z § 7 statutu, Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

tworzenie warunków współdziałania osób i instytucji zrzeszonych w Stowarzyszeniu,

2.

wymianę wiedzy i informacji niezbędnych do rozwoju członków Stowarzyszenia,

3.

współpracę z innymi organizacjami i podobnych celach działającymi w kraju i za granicą poprzez realizację wspólnych projektów, programów, wymianę informacji,

4.

współdziałanie z organizacjami rządowymi i pozarządowymi,

5.

wspieranie współdziałania członków Stowarzyszenia z jednostkami zajmującymi się obrotem gospodarczym,

6.

pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów statutowych Stowarzyszenia poprzez dotacje lub inne wsparcie finansowe ze środków publicznych, w tym środków z UE,

7.

organizowanie targów, konferencji, seminariów i spotkań tematycznych z inicjatywy zainteresowanych osób i instytucji,

8.

działalność wydawniczą,

9.

inne działania zbieżne z podstawowymi celami Stowarzyszenia.

W celu realizacji zadań statutowych Stowarzyszenie wystąpiło o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej (Działanie 1.4.3 - tworzenie i rozwój (...)). Dofinansowanie zostało przyznane. W ramach programu realizowane są między innymi następujące działania:

1.

Rozbudowa biura Stowarzyszenia, w ramach tego działania planuje się rozbudowę biura które będzie pełniło funkcję ośrodka działań. W biurze będzie zatrudniony dyrektor. Dodatkowo w ramach tego działania uwzględniono koszty niezbędne do bieżącego funkcjonowania biura takie jak: materiały biurowe, koszty telefonów, księgowości oraz koszty związane z zakupem środków trwałych. Rozbudowa biura jest niezbędna dla sprawnego funkcjonowania inicjatywy i jej rozwoju.

2.

Opracowanie dokumentów operacyjnych Stowarzyszenia - w ramach tego projektu planowane jest pozyskanie specjalistycznej wiedzy z różnych zakresów niezbędnej do dalszego rozwoju Stowarzyszenia.

3.

Zakup rozwiązań informatycznych celem usprawnienia komunikacji - w ramach tego działania planuje się stworzenie interaktywnej strony internetowej z aktywnymi zakładkami celem sprawniejszej komunikacji w ramach Stowarzyszenia. W ramach działania przewidziano również koszty administrowania stroną na okres trwania projektu.

4.

Promocja powiązania

a.

W ramach tego poddziałania zaplanowano realizację cyklu czterech pokazów bielizny produkowanej przez członków wspierających K. Celem tego działania jest promocja produktów firm (członków wspierających Stowarzyszenia) konsumentom, mieszkańcom obszarów, gdzie będzie się odbywać prezentacja. Celem tych wydarzeń promocyjnych będzie szeroko rozumiana promocja Stowarzyszenia oraz firm w nim zrzeszonych. Nie będą to pokazy pojedynczych firm, ale produktów kilkunastu z nich.

b.

Działania promocyjne na rzecz pozyskiwania nowych członków - w ramach tego poddziałania planuje się pozyskanie nowych członków Stowarzyszenia.

c.

Promocja Stowarzyszenia oraz firm - członków wspierających w prasie oraz Internecie zgodnie z planem promocji powiązania - w celu zwiększenia rozpoznawalności marek firm, marki regionalnej oraz kojarzenia województw polski północno-wschodniej z dobrymi tradycjami w zakresie bieliźniarstwa.

5.

Zakup nieopatentowanej wiedzy, know-how w zakresie nowych trendów mody. Stanowi ona wiedzę na temat tego, co będzie modne. W ramach tego działania przewiduje się zakup wiedzy z zakresu najnowszych trendów mody tzw. Trend - booków, które przedstawiają to, co ma być modne i obowiązujące. Zawierają wycinki tkanin, tworzyw, zestawienia kolorów, kształtów, zapachów, cytatów kulturowych i etnicznych. Trend book przedstawia informacje z dwuletnim wyprzedzeniem.

6.

Opracowanie, wykonanie i dystrybucja materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących Stowarzyszenia oraz przedsiębiorców skupionych w powiązaniu. W ramach tego działania Stowarzyszenie planuje wykonanie sesji zdjęciowych obejmujących ofertę produktową członków, a następnie wykorzystanie ich do wykonania indywidualnych oraz wspólnych katalogów zawierających informacje na temat Stowarzyszenia i produktów członków wspierających oraz promocje produktów na stronie internetowej Stowarzyszenia.

W ramach realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Finansowanie przedsięwzięcia opiera się w 10% o środki własne Stowarzyszenia, a w 90% na dofinansowaniu z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. W przypadku, gdy w wyniku realizacji projektu jakiekolwiek korzyści zostaną osiągnięte przez przedsiębiorców - członków wspierających Stowarzyszenia, dla podmiotów tych sporządzone zostaną zaświadczenia o uzyskaniu pomocy de minimis.

Czynności podlegające opodatkowaniu były przez Stowarzyszenie sporadycznie wykonywane w 2009 r. i styczniu 2010 r. W chwili obecnej nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu opisanego we wniosku nie jest planowanie wykonywanie czynności opodatkowanych. W ramach opisanego stanu faktycznego Stowarzyszenie nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług. Zgodnie z umową o dofinansowanie nie odlicza podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu związanych z realizacją projektu. Jedyne przychody osiągane przez Stowarzyszenie to składki członkowskie oraz dofinansowanie z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach projektu nabyło:

* urządzenia na rozbudowę biura: laptop, tel. komórkowy, Internet mobilny, urządzenie wielofunkcyjne,

* artykuły biurowe,

* usługi księgowe,

* projekt i administracja strony K.

* dokumenty operacyjne K.: strategia rozwoju, strategia marketingowa, komunikacja wewnętrzna, itp. dokumenty związane z promocją i rozwojem,

* usługi fotograficzne - w ramach projektu realizujemy sesje zdjęciowe, których produktem są zdjęcia wykorzystywane we wspólnym katalogu K.,

* kampanie w prasie i Internecie promujące K.

Bezpośrednio nie przekazuje żadnych towarów ani nie świadczy żadnych usług na rzecz członków. Strona internetowa promuje jego działalność. Zamieszczone są tam loga i informacje o wszystkich zrzeszonych przedsiębiorcach. Tworzone katalogi promują działalność K., które zawierają zdjęcia produktów przedsiębiorców zrzeszonych. Prowadzone w prasie, Internecie i innych środkach masowego przekazu kampanie, promują i rozwijają działalność K. Promując własną działalność promuje całą branżę, w tym w szczególności działalność zrzeszonych przedsiębiorców. W związku z powyższym, pomimo braku bezpośredniego przekazania towarów i świadczenia usług dla przedsiębiorców zrzeszonych w K. wystawiane są zaświadczenia o uzyskanej pomocy de minimis. Środki unijne przeznaczona są na pokrycie kosztów działalności Stowarzyszenia i nie stanowi dopłaty do ceny towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy w tak opisanym stanie faktycznym Stowarzyszenie działa jako podatnik podatku od towarów i usług i czy w związku z tym przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach związanych z realizacją projektu.

* Czy w przypadku, gdy Stowarzyszenie, realizując cele statutowe, dokona nieodpłatnej dostawy towarów lub nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz członków (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) lub członków wspierających (przedsiębiorców), to świadczenia takie należy uznać za odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego w poz. 61 wniosku przepis art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w opisanym stanie faktycznym nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, w związku z czym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu. Stowarzyszenie wskazało, że nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, a także żadnych innych czynności wskazanych w art. 5 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Ponadto nie prowadzi działalności gospodarczej, a określone w statucie cele działalności nie spełniają przesłanek, o których mowa w art. 15 ustawy. Również nie prowadzi działalności zarobkowej, a przedmiot działalności nie jest tożsamy z dyspozycją artykułów 15-18 ustawy, w związku z czym w ramach swojej działalności statutowej nie może zostać uznane za podatnika. Z uwagi na fakt, że Stowarzyszenie nie posiada statusu podatnika podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu związanych z działalnością statutową.

Zdaniem Stowarzyszenia, w przypadku dokonania nieodpłatnej dostawy towarów lub nieodpłatnego świadczenia usług, świadczenie to nie może zostać uznane za odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu, gdyż nie jest podatnikiem i nie przysługuje Jemu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Według Stowarzyszenia, przepisy art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 określają przypadki, gdy nieodpłatną dostawę towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług uznaje się odpowiednio za odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

W dniu 5 września 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną nr ITPP2/443-791a/11/RS stwierdzając, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 r. w zakresie ww. interpretacji, jest nieprawidłowe.

Nie zgadzając się z treścią wydanej interpretacji, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, Stowarzyszenie złożyło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, który wyrokiem z dnia 7 marca 2012 r. sygn. akt I SA/Bk 498/11, uchylił zaskarżoną interpretację, stwierdzając, że pomiędzy faktem opłacenia składki na działalność statutową Stowarzyszenia, a ewentualnym uzyskaniem korzyści w postaci promocji firmy będącej Jej członkiem wspierającym nie zachodzi bezpośredni związek. Świadczeniom tym nie można przypisać waloru ekwiwalentności. Związek, jaki można próbować między nimi ustalić ma charakter dalece pośredni i niewyraźny. Powyższe nie pozwala na podjęcie wniosku, że uzyskane korzyści w postaci promocji przedsiębiorstwa jest konsekwencją dokonanej zapłaty. Zdaniem Sądu, nie można zaakceptować stwierdzenia, że Stowarzyszenie podejmując działania przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, związane z realizacją projektu świadczy odpłatne usługi na rzecz swoich członków uprawniające do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów związanych z realizacją projektu stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, kwestionując stanowisko sądu pierwszej instancji, w dniu 25 kwietnia 2012 r. złożył skargę kasacyjną.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, w wyroku z dnia 25 kwietnia 2013 r. sygn. akt I FSK 818/12 oddalił skargę kasacyjną i orzekł, że status danego podmiotu jako podatnika jest kategorią obiektywną i jest niezależny od rejestracji dla potrzeb tego podatku. Wskazał identycznie jak WSA w Białymstoku, że: "Pomiędzy faktem opłacenia składki na działalność statutową Stowarzyszenia a ewentualnym uzyskaniem korzyści w postaci promocji danej firmy będącej członkiem wspierającym Stowarzyszenia nie zachodzi zatem bezpośredni związek. Świadczeniom tym nie można przypisać waloru ekwiwalentności, świadczenia te wzajemnie się nie warunkują, a związek, jaki można próbować między nimi ustalić, ma charakter dalece pokrewny i niewyraźny, co nie pozwala na wprowadzenie wniosku, że uzyskanie korzyści w postaci promocji przedsiębiorstwa jest konsekwencją dokonanej zapłaty".

W dniu 9 lipca 2013 r. wpłynęło do tut. organu wskazane wyżej orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, z klauzulą prawomocności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2013 r. sygn. akt I FSK 818/12 oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 7 marca 2012 r. sygn. akt I SA/Bk 498/11 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl