ITPP2/443-789b/08/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-789b/08/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2008 r. (data wpływu 10 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 27 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z rezygnacją z uprawnień wynikających z umowy najmu lokalu i zaprzestaniem w nim prowadzenia działalności aptecznej oraz opodatkowaniem zbycia wyposażenia apteki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności rezygnacji z uprawnień wynikających z umowy najmu lokalu i zaprzestania w nim prowadzenia działalności aptecznej oraz opodatkowaniem zbycia wyposażenia apteki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - osoba fizyczna prowadzącą działalność gospodarczą, polegającą na prowadzeniu apteki - zamierza zawrzeć ze spółką z o.o., która prowadzi kilka aptek, umowę, na mocy której:

* zobowiąże się rozwiązać umowę najmu lokalu, w którym prowadzi dotychczas aptekę oraz wskazać wynajmującemu, spółkę jako nowego najemcę, z którym wynajmujący powinien zawrzeć nową umowę najmu lokalu na potrzeby prowadzenia apteki,

* w zamian za to spółka zobowiąże się zapłacić na rzecz Wnioskodawcy określoną kwotę za rezygnację z uprawnień wynikających z umowy najmu lokalu i zaprzestanie prowadzenia w nim działalności aptecznej,

* ponadto spółka zobowiąże się również nabyć od Wnioskodawcy wyposażenie apteki, pod warunkiem otrzymania przez spółkę zezwolenia na prowadzenie apteki w lokalu.

W wyniku wykonania ww. umowy Wnioskodawca nie zlikwiduje działalności, ale prowadzić będzie inny jej rodzaj. Z dotychczasowymi pracownikami apteki zostaną rozwiązane umowy o pracę zawarte z Wnioskodawcą i zawarte zostaną na nowych warunkach umowy o pracę ze spółką.

Spółka w przedmiotowym lokalu prowadzić będzie własną aptekę. Szyld apteki się nie zmieni z uwagi na fakt, że zarówno Wnioskodawca, jak i spółka prowadzą apteki pod taką samą nazwą. Spółka będzie zobowiązana samodzielnie uzyskać odrębne pozwolenie na prowadzenie apteki. Nie przejmie żadnych zobowiązań ani wierzytelności związanych z jej prowadzeniem.

Pismem z dnia 26 listopada 2008 r. uzupełniono przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Po zakończeniu dotychczasowej działalności (prowadzeniu apteki), Wnioskodawca podejmie działalność w innym zakresie (nie jest w stanie sprecyzować jej przedmiotu), będzie ona jednak obejmowała czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca zaznaczył, że odliczenie podatku naliczonego, o którym mowa we wniosku, ma dotyczyć składników majątku związanych z przedmiotową transakcją sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powstanie możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z opisaną transakcją.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowym stanie faktycznym nie dojdzie do zbycia przedsiębiorstwa, wobec czego transakcja podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Posiłkując się definicją zawartą w art. 55#185; Kodeksu cywilnego, należy uznać, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W świetle powyższej definicji nie można uznać, zdaniem Wnioskodawcy że przedmiotowa transakcja będzie miała za przedmiot przedsiębiorstwo. Zbyte zostanie tylko wyposażenie i nastąpi wypłata odstępnego za rezygnację z najmu lokalu. Należy podkreślić, że nie dojdzie nawet do przeniesienia praw z umowy najmu z dotychczasowego najemcy na spółkę, ale rozwiązana zostanie poprzednia i zawarta nowa umowa najmu. Nie zostaną przeniesione żadne wartości niematerialne i prawne. Na spółkę nie przejdzie także pozwolenie na prowadzenie apteki. Nie zostaną przeniesione również żadne wierzytelności i zobowiązania związane z dotychczasowym funkcjonowaniem apteki. Spółka prowadzić będzie własną aptekę w oparciu o własne środki, kontakty handlowe, doświadczenia, wiedzę i rozwiązania.

Podsumowując własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca uznał, że przedmiotowa transakcja podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w związku z tym będzie można odliczyć podatek naliczony z tej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. obniżenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, występujący w takim charakterze, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są albo będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca, planowana sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, również czynności, które podejmie Wnioskodawca po zakończeniu bieżącej działalności, będą czynnościami opodatkowanymi. Należy wskazać, iż w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-789a/08/MD tutejszy organ potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, że przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, biorąc pod uwagę istotne okoliczności sprawy, powołane wyżej regulacje ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozstrzygnięcie wynikające z interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-789a/08/MD, należy uznać, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie składników majątku związanych z przedmiotową transakcją sprzedaży, w zakresie w jakim nabyte towary będą służyły realizacji tej transakcji opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, o ile nie wystąpią wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy.

Jednocześnie zasadnym jest wskazanie, iż w związku z faktem opodatkowania czynności rezygnacji z uprawnień wynikających z umowy najmu lokalu i zaprzestania w nim prowadzenia działalności aptecznej oraz opodatkowania zbycia wyposażenia apteki, nie wystąpi konieczność dokonania korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl