ITPP2/443-782/10/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-782/10/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 21 października 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z tytułu realizacji projektu polegającego na zainstalowaniu solarów dachowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 21 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z tytułu realizacji projektu polegającego na zainstalowaniu solarów dachowych.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT. Jego celem jest m.in.: kreowanie i upowszechnianie wizerunku M. i okolic, jako regionu atrakcyjnego turystycznie, w kraju i za granicą oraz wzrost wpływów z turystyki, poprzez stworzenie kompleksowej oferty dla turystów i kuracjuszy. Powyższe zadania Stowarzyszenie realizuje m.in. poprzez: wydawanie książek, gazet, czasopism, działalność biur i agencji podróży oraz biur turystycznych, organizowanie targów i wystaw, udzielanie turystom informacji, udział w targach turystycznych, pobieranie opłat klimatycznych i przekazywanie ich na konto Urzędu Miasta. Część materiałów promocyjnych, takich jak foldery, wydawana jest klientom (turystom) nieodpłatnie. Ponadto źródłem przychodów Stowarzyszenia są: prowizje od sprzedaży biletów na imprezy artystyczne organizowane przez inne podmioty, sprzedaż towarów handlowych (przewodniki, pamiątki, widokówki, małe przedmioty promocyjne miasta), składki członkowskie oraz wpływy z Urzędu Miasta za prowadzenie informacji turystycznej dla miasta.

Stowarzyszenie jest wnioskodawcą i Partnerem Wiodącym Projektu "S.". Partnerem Projektu jest Gmina Miasto. Stowarzyszenie będzie odpowiedzialne za finansowanie i wkład własny, jaki trzeba wnieść do projektu na montaż solarów dachowych na budynkach mieszkalnych osób prawnych (członków "L."). Projekt będzie realizowany w oparciu o zaliczki wpłacone przez mieszkańców na poczet zakupu i montażu kolektorów oraz zaliczkę, o jaką Stowarzyszenie zawnioskuje do instytucji Zarządzającej, po podpisaniu umowy o dofinansowanie. W ramach projektu zleci firmie montaż paneli słonecznych na dachu budynku, którego powierzchnię użyczają nieodpłatnie Stowarzyszeniu mieszkańcy (strony zawarły umowę na użytkowanie obiektem). Za utrzymanie instalacji solarnych przez pięć lat odpowiedzialne jest Stowarzyszenie, jako ich właściciel. Po pięciu latach od zakończenia realizacji projektu, ww. solary zostaną odsprzedane ich użytkownikom, za 1 zł. Wszystkie zakupy i usługi związane z realizacją projektu fakturowane będą na Stowarzyszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek naliczony od wszystkich zakupów dotyczących ww. projektu może obniżyć podatek należny, a w przypadku nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, czy podatek jest możliwy do zwrotu.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, są podstawy prawne do otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie wskazało, że w przypadku realizacji ww. projektu występuje sprzedaż opodatkowana, ponieważ panele słoneczne po pięciu latach zostaną odsprzedane ich użytkownikom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego - w myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy - nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz realizacji swoich celów statutowych, związanych z turystyką, jest wnioskodawcą i Partnerem Wiodącym Projektu mającego na celu zainstalowanie solarów słonecznych. Projekt będzie realizowany w oparciu o zaliczki wpłacone przez mieszkańców na poczet montażu oraz zakupu w przyszłości kolektorów, a także kwotę, o jaką Stowarzyszenie zawnioskuje do instytucji Zarządzającej, po podpisaniu umowy o dofinansowanie. W ramach inwestycji zleci firmie montaż paneli słonecznych na dachu budynku, którego powierzchnię użyczają nieodpłatnie mieszkańcy budynków mieszkalnych. Stowarzyszenie będzie właścicielem zamontowanych urządzeń i przez pięć lat od instalacji, będzie odpowiedzialne za ich utrzymanie. Po tym okresie czasu solary zostaną odsprzedane ich dotychczasowym użytkownikom za 1 zł. Wszystkie faktury związane z wydatkami na realizacją tego projektu będą wystawiane na Stowarzyszenie.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności sprawy, jak również treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zainstalowaniem paneli słonecznych, na zasadach wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie wystąpi żadna z okoliczności wyłączających to prawo, określonych w art. 88 ustawy. Ewentualny zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym będzie natomiast konsekwencją uprawnionego odliczenia (wykazania) tego podatku naliczonego we właściwej deklaracji podatkowej.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zasadność zwrotu podatku naliczonego nie była przedmiotem oceny tutejszego organu, bowiem taka ocena może być przeprowadzona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy I instancji.

Ponadto tut. organ podatkowy w niniejszej interpretacji nie dokonywał oceny związanej z ewentualnym opodatkowaniem wpływających zaliczek na poczet montażu oraz zakupu kolektorów, bowiem nie było to przedmiotem zapytania, ani też nie zawarto w tym zakresie własnego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl