ITPP2/443-782/08/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-782/08/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług archiwum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług archiwum.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka wykonuje czynności polegające na świadczeniu kompleksowych usług archiwum sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.51.12 w zakresie: porządkowania dokumentów do archiwum (segregowanie, opisywanie, nadawanie numerów); przyjmowania akt do archiwum zgodnie z umową przechowania; wydawania osobom zainteresowanym duplikatów świadectw pracy oraz zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (Rp-7) i innych zaświadczeń związanych ze stosunku pracy; niszczenia i skanowania dokumentów; udostępniania dokumentów poprzez serwer, a także świadczenia usług dodatkowych takich jak: sporządzanie normatywów kancelaryjno-archiwalnych (PKWiU 74.14.11); doradztwo przy sporządzaniu normatywów kancelaryjno-archiwalnych (PKWiU 74.14.11); projektowanie powierzchni archiwalnych (PKWiU 74.14.11); zarządzanie archiwum klienta (PKWiU 74.14.11). Spółka wskazała, iż oprócz wymienionych usług dochodzą również usługi, które są z reguły częścią kompleksowej usługi archiwum, jednakże na życzenie klienta wykonywane są one osobno, poza zleceniem głównym lub bez niego. Są to usługi w zakresie niszczenia dokumentów na odrębne zlecenie (PKWiU 74.70.16); odsprzedaży masy papierowej pozostałej (PKWiU 21.1).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wskazane usługi zaklasyfikowane statystycznie pod numerem (PKWiU 92.51.12) są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, a pozostałe usługi podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi kompleksowe w zakresie porządkowania dokumentów do archiwum, zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.51.12, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz pozycji 11 załącznika nr 4 podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Natomiast pozostałe wymienione rodzaje usług podlegają opodatkowaniu według 22% stawki podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (ust. 3 powołanego artykułu).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi

,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych

,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61)

,

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33 i 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe

,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5)

,

a.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

6.

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)

,

7.

działalności agencji informacyjnych

,

8.

usług wydawniczych

,

9.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12

.

Wskazać należy, że użycie przez ustawodawcę"ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy kompleksowe usługi archiwum (w zakresie porządkowania dokumentów, przyjmowania akt do archiwum, wydawania, niszczenia oraz skanowania i udostępniania dokumentów poprzez serwer) sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.51.12. Dodatkowo Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie doradztwa i sporządzania normatywów kancelaryjno-archiwalnych oraz zarządzania archiwum klienta, które sklasyfikowane zostały według PKWiU 74.14.11 oraz usługi będące częścią kompleksowej usługi archiwum, które wykonywane są osobno, poza zleceniem głównym i dotyczą niszczenia dokumentów (PKWiU 74.70.16) i odsprzedaży masy papierowej (PKWiU 21.1).

Stąd też mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, że usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.51.12, jako usługi archiwum, mieszczą się w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (ex 92) i jednocześnie nie są wymienione w zawartych tam wyłączeniach ze zwolnienia, a zatem korzystają ze zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Natomiast pozostałe czynności sklasyfikowane do grupowania PKWiU 74.14.11, PKWiU 74.70.16 i PKWiU 21.1, które nie zostały wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki podatku, podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl