ITPP2/443-779/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-779/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu 24 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za niepodlegającą opodatkowaniu czynność przekazywania przez "koordynatora" konsorcjum pozostałym uczestnikom projektu środków pieniężnych oraz braku obowiązku udokumentowania jej fakturą VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za niepodlegającą opodatkowaniu czynność przekazywania przez "koordynatora" konsorcjum pozostałym uczestnikom projektu środków pieniężnych oraz braku obowiązku udokumentowania jej fakturą VAT.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie z dnia 20 października 2008 r., stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet zawarł umowę konsorcjum w celu wspólnej realizacji projektu pod nazwą: "Opracowanie metody wykrywania wczesnych markerów wskazujących na predyspozycję do rozwoju insulinooporności", dofinansowanego w 100% w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Priorytet 1. Badanie i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.3 Wsparcie projektów B + R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe.

Uniwersytet nie przewiduje żadnych przychodów w związku z projektem. W wyniku realizacji projektu powstanie baza danych, która będzie utrzymywana i dostępna dla wszystkich uczestników projektu, jak również dla innych podmiotów przez okres 10 lat od zakończenia projektu. W stosunku do części wyników nastąpi ochrona patentowa. Wyniki projektu dotyczące prewencji oraz udoskonalania metod leczenia cukrzycy oraz innych chorób cywilizacyjnych będą ogłaszane w formie doniesień zjazdowych, publikacji w czasopismach naukowych, na konferencji naukowej, a rezultaty projektu będą skierowane do naukowców zajmujących się daną problematyką od strony nauk podstawowych i klinicznych, a także do lekarzy praktyków. Wnioskodawcą, a zarazem odpowiedzialnym za finansową realizację projektu będzie Uniwersytet, określony w umowie konsorcjum jako "koordynator". Pozostałymi uczestnikami projektu będą dwie inne publiczne szkoły wyższe oraz Instytut PAN, którym koordynator konsorcjum będzie przekazywał kwoty dofinansowania w formie zaliczek, w części wynikającej z zatwierdzonego harmonogramu rzeczowo - finansowego, za wykonane przez nich zadania ujęte w kosztorysie projektu.

W związku z powyższym, w piśmie z dnia 20 października 2008 r., zadano następujące pytanie.

Czy przekazywanie przez koordynatora konsorcjum części kwoty dofinansowania należnej partnerom konsorcjum, czyli pozostałym uczestnikom projektu, jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie powinno być dokumentowane fakturą VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazywanie pozostałym członkom konsorcjum dofinansowania w zakresie realizowanego projektu nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem wzajemne rozliczenia nie powinny być dokumentowane fakturą VAT, a najwłaściwszą formą dokumentowania byłby wniosek o płatność.

Powołując się na treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Uniwersytet stoi na stanowisku, iż czynność przekazywania uczestnikom konsorcjum środków pieniężnych na realizację projektu, nie mieści się w definicji dostawy towarów oraz świadczenia usług, a więc w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem czynność ta, jako niepodlegajaca opodatkowaniu, nie może być dokumentowana fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przeszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Uniwersytet zawarł z dwiema innymi szkołami wyższymi oraz Instytutem PAN umowę konsorcjum w celu wspólnej realizacji projektu pod nazwą: "Opracowanie metody wykrywania wczesnych markerów wskazujących na predyspozycję do rozwoju insulinooporności", dofinansowanego w 100% w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy przekracza możliwości jednego podmiotu. Przedsiębiorcy w konsorcjum wybierają spośród siebie lidera - konsorcjanta - wytypowanego spośród uczestników konsorcjum, który prowadzi rozliczenia gospodarcze, w tym podpisuje umowy i fakturuje sprzedaż.

W rozpatrywanej sprawie Uniwersytet - określony w umowie konsorcjum jako "koordynator" - jest odpowiedzialny za finansową realizację projektu i będzie przekazywać środki pieniężne na realizację projektu pozostałym uczestnikom konsorcjum, zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że czynność przekazywania uczestnikom projektu środków pieniężnych na jego realizację nie mieści się w definicji dostawy towarów, jak również świadczenia usług, a więc w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 wyżej powołanej ustawy. Zatem przekazanie przez Wnioskodawcę części kwoty dofinansowania w formie zaliczek nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie powinno być dokumentowane fakturą.

Ponadto wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących dokumentowania wzajemnych rozliczeń uczestników konsorcjum w formie "wniosku o płatność".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl