ITPP2/443-770/09/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-770/09/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 18 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 18 listopada 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania jest organizacją pozarządową, która aktualnie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT zwolnionych od podatku od towarów i usług. Dotychczas LGD nie dokonała żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. LGD realizuje Lokalną Strategię Rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na mocy umowy zawartej w dniu 12 czerwca 2009 r. z Urzędem Marszałkowskim. LGD jako podatnik zwolniony od podatku od towarów i usług, w budżecie programu wykazała podatek od towarów i usług w kosztach kwalifikowanych.

LGD jest jednostką pośrednią pomiędzy instytucją wdrażającą, tj. Urzędem Marszałkowskim lub Agencją Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa, a beneficjentem ostatecznym. LGD przyjmuje i ocenia wnioski składane przez beneficjentów na odnowę wsi, mikroprzedsiębiorstwa, różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej oraz tzw. małe projekty. Wszystkie usługi świadczone na rzecz beneficjentów są bezpłatne.

W ramach ww. programu LGD będzie składać corocznie (do 2015 r.) wnioski o przyznanie pomocy w ramach działania 431 "Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Wnioski te będą obejmować wydatki dotyczące kosztów administracyjnych: wynagrodzeń, składek ZUS, podróży służbowych, zakupu materiałów biurowych, utrzymania biura (telefon, wynajem biura, poczta itp.), zakupu mebli biurowych, wyposażenia i sprzętu IT oraz pozostałych kosztów: badania obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju, informowania o obszarze objętym LSR (ogłoszenia w prasie, strona www, tworzenie bazy danych), szkoleń dla pracowników LGD i członków zarządu, targów turystycznych, spotkań aktywizujących społeczność lokalną.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu z dnia 18 listopada 2009 r. zadano następujące pytanie:

Czy wobec powyższego Lokalna Grupa Działania ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym ww. uzupełnieniu, Lokalna Grupa Działania, jako podatnik podatku od towarów i usług zwolniony od podatku nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Treść powyższych przepisów wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym, "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."

Zatem, odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl przepisu art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z ust. 4 powołanego artykułu, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pozarządową, która aktualnie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT zwolnionych od podatku od towarów i usług. Dotychczas LGD nie dokonała żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. LGD jest jednostką pośrednią pomiędzy instytucją wdrażającą, tj. Urzędem Marszałkowskim lub Agencją Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa, a beneficjentem ostatecznym. LGD przyjmuje i ocenia wnioski składane przez beneficjentów na odnowę wsi, mikroprzedsiębiorstwa, różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej oraz tzw. małe projekty. Wszystkie usługi świadczone na rzecz beneficjentów są bezpłatne. W ramach ww. programu LGD będzie składać corocznie (do 2015 r.) wnioski o przyznanie pomocy, które obejmować będą wydatki dotyczące kosztów administracyjnych: wynagrodzeń, składek ZUS, podróży służbowych, zakupu materiałów biurowych, utrzymania biura (telefon, wynajem biura, poczta itp.), zakupu mebli biurowych, wyposażenia i sprzętu IT oraz pozostałych kosztów: badania obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju, informowania o obszarze objętym LSR (ogłoszenia w prasie, strona www, tworzenie bazy danych), szkoleń dla pracowników LGD i członków zarządu, targów turystycznych, spotkań aktywizujących społeczność lokalną.

Analizując okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Lokalna Grupa Działania nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie będzie miał zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizowanym programem.

Podkreślić należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl