ITPP2/443-766/12/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-766/12/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn....

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania (LGD), działająca w formie stowarzyszenia, realizowała projekt współpracy wraz z innymi lokalnymi grupami działania województwa. Projekt ten miał na celu budowanie kapitału społecznego poprzez aktywizację sportową, propagowanie aktywnego wypoczynku jako zdrowego stylu życia. Ponadto miał na celu połączenie sportowej rywalizacji z rekreacją i zabawą oraz promocję integracji społecznej w lokalnym środowisku, przede wszystkim wśród najmłodszych członków społeczności zamieszkującej obszar LGD. Cele ww. projektu były spójne z celami zapisanymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013:

* z celem ogólnym 2. (wzrost poziomu i jakości życia społeczności lokalnej),

* z celem szczegółowym. 2.1. (aktywizacja lokalnej społeczności jako cel zapisany w Lokalnej Strategii Rozwoju).

Zadaniem do wykonania w ramach tego projektu było przygotowanie i przeprowadzenie rozgrywek eliminacyjnych w piłce nożnej na terenie LGD oraz wyłonienie drużyn do reprezentacji LGD w rozgrywkach o mistrzostwo. Dla prawidłowego przygotowania i przeprowadzenia rozgrywek LGD, konieczne było poniesienie wydatków, obejmujących: poczęstunek zawodników, ubezpieczenie imprezy sportowej, transport zawodników i uczestników imprezy, zapewnienie opieki medycznej, wynagrodzenie sędziego i koordynatora projektu, zakup nagród dla zawodników oraz materiałów promocyjnych. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostały ujęte we wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 421 "Wdrażanie projektów współpracy", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wniosek o przyznanie pomocy został złożony do Urzędu Marszałkowskiego w dniu 15 lipca 2011 r., przy czym wydatki zostały ujęte w kwocie brutto. LGD nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi działalności gospodarczej, ani żadnej innej działalności zarobkowej. Nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, które zostały poniesione w związku z realizacją ww. projektu. Ponadto zakupy te nie zostały wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Lokalna Grupa Działania ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w części lub w całości od dokonanych zakupów towarów i usług przeznaczonych do realizacji ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadząc działalności gospodarczej, ani żadnej innej działalności zarobkowej, w związku z realizacją ww. projektu nie osiągnie przychodów. Towary i usługi nabyte do realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, LGD nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu tego podatku, ponieważ środki na realizację ww. projektu nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Do dnia 5 kwietnia 2011 r. tożsame zapisy zawarte były w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Lokalna Grupa Działania (LGD) realizowała projekt współpracy wraz z innymi lokalnymi grupami działania województwa. Projekt miał m.in. na celu budowanie kapitału społecznego poprzez aktywizację sportową oraz propagowanie aktywnego wypoczynku jako zdrowego stylu życia. W ramach projektu przygotowano i przeprowadzono rozgrywki eliminacyjne w piłce nożnej na terenie LGD oraz wyłoniono drużyny do reprezentacji LGD w rozgrywkach o mistrzostwo. Dla prawidłowego przygotowania i przeprowadzenia rozgrywek konieczne było poniesienie wydatków na zakup towarów i usług. Zakupy te nie zostały wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. LGD nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi działalności gospodarczej, ani żadnej innej działalności zarobkowej.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji LGD nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. operacji. LGD nie ma również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl