ITPP2/443-765/08/IK - Opodatkowanie Vat wynajmu sali koncertowej na imprezy kulturalne.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 17 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-765/08/IK Opodatkowanie Vat wynajmu sali koncertowej na imprezy kulturalne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu sali widowiskowej na imprezy kulturalne organizowane przez inne podmioty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu sali widowiskowej na imprezy kulturalne organizowane przez inne podmioty.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury Gminy Miasta. Celem działalności Wnioskodawcy jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Zgodnie z brzmieniem statutu, do podstawowych zadań instytucji należy:

1.

realizacja spektakli teatralnych w oparciu o umowy kontraktowe z twórcami (reżyserami, scenografami, muzykami, aktorami),

2.

organizowanie spektakli, koncertów, recitali itp. w oparciu o gotowe produkcje teatrów i indywidualnych wykonawców,

3.

tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką na terenie miasta,

4.

promowanie przy współpracy zainteresowanych instytucji i stowarzyszeń edukacji teatralnych dzieci i młodzieży,

5.

wspieranie i promowanie amatorskich zespołów teatralnych poprzez organizację spotkań warsztatowych, konsultacji festiwali i przeglądów,

6.

opieka merytoryczna nad zespołami lub spektaklami amatorskimi zespołów teatralnych,

7.

prowadzenie i firmowanie wszelkich form wymiany i współpracy z zagranicą w zakresie kultury teatralnej,

8.

świadczenie poradnictwa w dziedzinie teatralnej,

9.

realizowanie zadań zleconych przez mecenat i innych sponsorów w zakresie działalności kulturalnej.

Ponadto Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą, przeznaczając dochód na działalność statutową, jak również może podejmować inne działania dla zaspokojenia społecznych potrzeb mieszkańców i realizacji polityki kulturalnej miasta.

Wnioskodawca świadczy usługi wynajmu sali widowiskowej z obsługą (nagłośnienie, oświetlenie, obsługa szatni, bileterzy) lub bez obsługi. Salę wynajmują różne podmioty, w tym agencje artystyczne, teatry, stowarzyszenia. W wynajmowanym pomieszczeniu wystawiane są spektakle, realizowane koncerty i różne imprezy kulturalne.

Usługi polegające na wynajmie sali na imprezy kulturalne w klasyfikacjach statystycznych ujęte są w grupowaniu PKWiU - 92.32.10 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych"

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynajem sali koncertowej na imprezy kulturalne jest opodatkowany stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wynajmu sali widowiskowej różnym podmiotom na imprezy kulturalne organizowane przez te podmioty nie mogą być uznane za świadczenie usług związanych z kulturą, ponieważ to nie Wnioskodawca jest organizatorem wystawionych spektakli, czy też realizowanych koncertów oraz nie ponosi odpowiedzialności, ani nie ma wpływu na rodzaj i poziom artystyczny imprez. Zadaniem Wnioskodawcy jest świadczenie usługi polegającej na udostępnieniu wynajmowanego pomieszczenia zgodnie z zawartą umową. Usługa ta nie stanowi statutowej działalności, dopiero środki uzyskane z wynajmu przeznaczone są na działalność statutową Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 poz. 11 do ww. ustawy. Pozycja ta zawiera wyłączenia w stosunku do niektórych usług wchodzących w zakres tej grupy. W wyłączeniach tych w punkcie 4 ujęta została między innymi podgrupa o symbolu PKWiU (92.32.10) - usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy w tej podgrupie mieści się wynajem sali na imprezy kulturalne. Dlatego usługa ta nie jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług. Usługa wynajmu sali na imprezy kulturalne również nie została ujęta w poz. 156 w załączniku Nr 3 do ustawy od podatku od towarów i usług. Opodatkowanie stawką 7% usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ww. ustawy poz. 156 pkt 2 dotyczy usług rozrywkowych pozostałych - wyłącznie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.

Z uwagi na powyższe, usługa wynajmu sali widowiskowej na imprezy kulturalne (PKWiU - 92.32.10) nie mieści się w załączniku Nr 3, ani w załączniku Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług i powinna być zakwalifikowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako najem i opodatkowana stawką podstawową 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do tej ustawy. W poz. 11 tego załącznika jako zwolnione od podatku wymieniono usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92 - usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

a.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b.

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną, polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Jako instytucja kultury Gminy Miasta funkcjonuje w oparciu o statut.

W zakresie pozastatutowej działalności Wnioskodawca, świadczy usługi wynajmu sali koncertowej innym podmiotom (m.in. agencjom artystycznym, teatrom, stowarzyszeniom) na organizację przez nie różnego rodzaju imprez kulturalnych. Umowa zawarta z organizatorem koncertów obejmuje wynajem sali widowiskowej wraz z obsługą lub bez obsługi. Wnioskodawca nie ponosi przy tym odpowiedzialności ani za rodzaj, ani za poziom artystyczny organizowanych spektakli. Jak wskazał Wnioskodawca, ww. usługi ujęte są w grupowaniu PKWiU - 92.32.10 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych".

W związku z powyższym należy stwierdzić, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę, polegające na udostępnieniu za odpłatnością sali teatralnej z obsługą lub bez niej, w celu organizacji imprez kulturalnych przez inne podmioty, sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 92.32.10 jako "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych", korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, gdyż nie zostały wymienione w poz. 156 zał. Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Wyłączenie zwolnienia dotyczy bowiem tylko należności pobieranych za wstępy, a więc nie odnosi się do usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Wskazać należy, że tutejszy organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, a obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonych usług ciąży na podmiocie wykonującym te czynności, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację, Zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszczy po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl