ITPP2/443-764/10/PS - Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przez gminę projektu budowy traktu rowerowego wokół jeziora.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-764/10/PS Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przez gminę projektu budowy traktu rowerowego wokół jeziora.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa Traktu Rowerowego wokół Jeziora " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa Traktu Rowerowego wokół Jeziora".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje projekt.

Całkowita wartość projektu: 1.217.877,95 zł; koszty kwalifikowane: 998.748,18 zł; koszty niekwalifikowane: 219.129,77 zł.; całkowita wartość dotacji: 699.123,72.

Istotą przedsięwzięcia jest budowa ciągów pieszo-rowerowych, które lokalnie połączą Miasto w osiach północ - południe oraz wschód - zachód, a ponadlokalnie będzie stanowił fragment Traktu Rowerowego. Przedsięwzięcie obejmuje budowę trzech odcinków ciągu pieszo-rowerowego, na trasie docelowego Traktu Rowerowego wokół Jeziora. W obecnym kształcie długość projektowanego traktu wynosi około 34,11 km,

Idea TR jest odpowiedzią na coraz pilniejszą potrzebę ratowania ważnego segmentu rynku turystycznego, jakim jest turystyka rowerowa. Projekt stanowiący przedmiot niniejszego opracowania będzie realizowany w ramach Osi Priorytetowej "Turystyka" RPO, której głównym celem jest "wzrost udziału turystyki w gospodarce regionu poprzez zwiększenie atrakcyjności oferty turystycznej regionu".

Podstawowym i ogólnie określonym rezultatem realizacji projektu będzie możliwość korzystania przez turystów oraz mieszkańców G. z nowowybudowanych odcinków Traktu Rowerowego. Z punktu widzenia Beneficjenta do najważniejszych rezultatów realizacji projektu zaliczyć można:

* liczbę stworzonych ofert turystycznych - 3 szt.,

* powstanie nowa oferty turystyczna, tj. spacer rowerowy wokół Jeziora,

* powstanie nowa oferta turystyczna, tj. ciąg pieszo-rowerowy północ-południe miasta,

* powstanie nowa oferta turystyczna, tj. ścieżka rowerowa na terenie miasta wchodzi w skład międzynarodowej drogi rowerowej, która biegnie z Grecji do Norwegii.

Budowa ciągu pieszo-rowerowego przyczyni się w istotny sposób do podniesienia atrakcyjności Miasta, jako miejsca pobytów turystycznych i zamieszkania. Realizacja projektu w sposób pośredni wpłynie na podniesienie atrakcyjności gospodarczej i turystycznej województwa. Wybudowana w ramach przedsięwzięcia infrastruktura będzie służyła świadczeniu usług w ścisłym znaczeniu tego słowa. Jakość ścieżek rowerowych będzie odpowiadała wysokim europejskim standardom dla tego typu obiektów.

W wyniku realizacji inwestycji powstanie nowy produkt turystyczny - odcinek ścieżki rowerowej wchodzącej w skład Traktu Rowerowego, który stanie się nową atrakcją turystyczną Miasta. Na główny produkt, jakim jest odcinek Traktu Rowerowego składa się długość wybudowanych ciągów pieszo-rowerowych - 2,66 km Budowa umożliwi osiągniecie zaplanowanych przez beneficjenta rezultatów, a tym samym realizację celów projektu. Właścicielem projektu po jego zakończeniu będzie Gmina Miejska, która jest jego inwestorem i beneficjentem. Jednostką bezpośrednio nadzorującą wdrażanie projektu będzie Wydział Techniczno-Inwestycyjny Urzędu Miejskiego. Wydział ten realizuje wszystkie zadania inwestycyjne podejmowane przez Miasto. Za realizację projektu jest odpowiedzialny Urząd Miejski wykonujący działania Gminy Miejskiej, która jest zobowiązana uchwałą Rady Miasta do realizacji inwestycji polegającej na budowie ścieżek rowerowych. Po zakończeniu finansowania ze środków UE wytworzone w wyniku realizacji produkty pozostaną własnością beneficjenta - Gminy Miejskiej. Eksploatacją ścieżek rowerowych będzie zajmował się Wydział Techniczno-Inwestycyjny Urzędu Miejskiego. Projekt po jego zakończeniu nie będzie wymagał dalszego finansowania, oprócz nakładów na bieżące utrzymanie. Środki na bieżące utrzymanie produktów projektu będą pochodziły z budżetu Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Urząd Miejski (podmiot realizujący projekt - faktury są wystawione na Urząd Miejski z nr NIP Urzędu) będzie miał możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poprzez odliczenie podatku naliczonego, traktuje się podatek jako koszt kwalifikowany. Po powołaniu treści przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Gmina wskazała, że organy stanowiące i wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego zalicza się do organów władzy publicznej. Do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego należą zadania publiczne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Podniosła, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że realizowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych, a więc w zakresie, w którym Gminy nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że wykonywane czynności nie powodują powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Urzędowi nie przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem przebudowy ulicy. Nie jest także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej, wobec czego nie są uznawane za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 4 wymienionego rozporządzenia.

Gmina nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Inwestycję realizuje Urząd Miejski - podatnik VAT czynny, ale nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Urząd Miejski realizujący zadanie nie może dokonać odliczenia podatku naliczonego i dlatego podatek ten jest kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że organy władzy publicznej oraz urzędy administracji publicznej działają w charakterze podatnika w sytuacji gdy:

* wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, do realizacji których zostały powołane,

* wykonują czynności mieszczące się w ramach ich zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) z późn. zm., przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Tożsama regulacja obowiązywała do dnia 30 listopada 2008 r. na podstawie rozdziału 12 powołanego przez Wnioskodawcę rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Gmina, która nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje inwestycję polegającą na budowie traktu rowerowego. Faktury wystawiane są na Urząd Miejski, a zrealizowana inwestycja stanie się własnością Gminy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Urzędowi Miasta nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku nabywanych, w ramach realizowanego zadania, towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT przez Urząd Miejski, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania, jak również nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl