ITPP2/443-761/09/AF - Zwolnienie od podatku od towarów i usług dostawy budynków przemysłowych oraz budowli.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-761/09/AF Zwolnienie od podatku od towarów i usług dostawy budynków przemysłowych oraz budowli.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 16 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy budynków i budowli - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy budynków budowli.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje zrealizować transakcję, której przedmiotem będzie sprzedaż budynków i budowli oraz przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz prawa własności gruntów (wydzielone działki zabudowane i niezabudowane).

Przedmiotem planowanej dostawy mają być następujące środki trwałe:

*

budynki przemysłowe (m.in. kompresorownia, akumulatorownia, nastawnia przekaźnikowa, lokogaraż, magazyn smarów, socjalne, gospodarcze, itp.);

*

budowle (m.in. zbiorniki ppoż., sieć wodociągowa, układ torów, drogi wewnętrzne, studnie głębinowe, linie kablowe, itp.).

Przedmiotowe budynki i budowle zostały wybudowane/wytworzone w ramach prowadzonych przez Spółkę inwestycji, a następnie przejęte do ewidencji środków trwałych w latach 1971-1974, 1976, 1983-1984, 1986, 1988, 1991. W tym okresie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Od dnia 1 stycznia 2000 r. nie były ponoszone przez Spółkę żadne wydatki na ulepszenie budynków i budowli, które mają być zbyte. Po oddaniu do eksploatacji poszczególnych środków trwałych były one początkowo wykorzystywane przez Spółkę. Następnie, zgodnie z umową podpisaną w dniu 1 marca 1993 r., budynki i budowle (wraz z gruntem o powierzchni 307.986 m2) zostały przekazane do użytkowania innemu podmiotowi, wykorzystującemu to mienie do prowadzenia działalności gospodarczej. W trakcie obowiązywania umowy była ona wielokrotnie zmieniana, z uwagi na zmiany dotyczące zarówno przedmiotu dzierżawy, jak i warunków finansowych. W dniu 31 sierpnia 2007 r. strony podpisały kolejną umowę dzierżawy obowiązującą od dnia 1 września 2007 r. Środki trwałe (budynki i budowle), które mają zostać sprzedane wykorzystywane były przez tego samego dzierżawcę nieprzerwanie od dnia 1 marca 1993 r. Spółka obciąża dzierżawcę czynszem za każdy miesiąc obowiązywania umowy, wystawiając faktury VAT (od 1 lipca 1993 r. z należnym podatkiem od towarów i usług w wysokości 22 %).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy planowaną sprzedaż budynków i budowli wskazanych w opisie należy traktować jako dostawę zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 2 pkt 14, art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa przedmiotowych budynków i budowli będzie zwolniona od podatku. Przez pierwsze zasiedlenie - zdaniem Wnioskodawcy - należy również rozumieć oddanie osobie trzeciej w ramach umowy dzierżawy obiektu gotowego, zdatnego do użytkowania. W opisanym zdarzeniu planowana sprzedaż nie nastąpi więc w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż wydanie dzierżawcy środków trwałych nastąpiło w dniu 1 marca 1993 r., a od 1 stycznia 2000 r. nie były ponoszone żadne wydatki na ich ulepszenie. Skoro więc od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata zwolnienie jest zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - w myśl art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka zamierza sprzedać budynki i budowle oraz przenieść prawo użytkowania wieczystego gruntów oraz sprzedać grunty. Przedmiotowe budynki i budowle oddane zostały do użytkowania pierwszemu użytkownikowi w dniu 1 marca 1993 r. (dzierżawa). Od dnia 1 stycznia 2000 r. nie były dokonywane żadne ich ulepszenia.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w opisanym przypadku dostawa przedmiotowych budynków i budowli będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Informuje się jednocześnie, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii opodatkowania zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz dostawy gruntów, bowiem we wniosku nie przedstawiono w tym względzie stanowiska i odpowiadającego jemu pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl