ITPP2/443-760/10/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-760/10/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 16 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Ryba w sieci" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Ryba w sieci".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja od chwili powstania realizuje cele działalności statutowej i nie prowadzi działalności gospodarczej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Prowadzona działalność została sklasyfikowana jako zwolniona od podatku. Fundacja nie figuruje we właściwym dla siebie urzędzie skarbowym w ewidencji podatników podatku od towarów i usług, ani w żadnym innym urzędzie skarbowym. W pierwszym kwartale 2010 r. złożyła wniosek do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o dofinansowanie projektu "Ryba w sieci" - kampania promująca ryby i produkty rybne. Jest to projekt zaplanowany do realizacji w ramach środka 4.3 "Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne z Programu Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013". Ewentualnie otrzymane środki finansowe nie pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Wszelkie działania na rzecz uczestników projektu będą rozdysponowane bezpłatnie wśród uczestników projektu. Będą one nastawione na promowanie zdrowego trybu życia, poznania zdrowotnych walorów spożywania ryb, poznanie wartości zdrowego żywienia i nie będą nastawione na jakikolwiek zysk finansowy. Podczas realizacji projektu Fundacja poniesie wydatki związane z zakupem: łącza internetowego do serwera danych, miejsca na serwerach, stosownego oprogramowania, miejsca reklamowego na portalach internetowych. Uzyskane środki będą wydatkowane na administrowanie portalem, zakup fotografii do katalogów o rybach oraz na przygotowanie reportaży i artykułów na temat spożywania ryb i produktów rybnych oraz rybołówstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja w ramach realizacji ww. projektu może odzyskać podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, nie ma możliwości odzyskania podatku, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, a jednocześnie nie będzie sprzedawała powstałych artykułów i informacji na portalu - będą to informacje ogólnodostępne dla wszystkich internautów. Wytworzone dobra nie mają związku ze sprzedażą i dochodem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. kwestia ta uregulowana była w analogiczny sposób w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia. Natomiast wcześniej w powołanych przez Fundację przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.

W treści złożonego wniosku wskazano, że Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a swoją działalność klasyfikuje jako zwolnioną od podatku. Wszelkie działania na rzecz uczestników projektu będą rozdysponowane bezpłatnie. Będą one nastawione na promowanie zdrowego trybu życia, poznania zdrowotnych walorów spożywania ryb, poznanie wartości zdrowego żywienia i nie będą nastawione na jakikolwiek zysk finansowy. Fundacja poniesie koszty związane z zakupem: łącza internetowego do serwera danych, miejsca na serwerach, stosownego oprogramowania, miejsca reklamowego na portalach internetowych. Uzyskane środki będą wydatkowane na administrowanie portalem, zakup fotografii do katalogów o rybach oraz na przygotowanie reportaży i artykułów na temat spożywania ryb i produktów rybnych oraz rybołówstwa.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie jest czynnym podatnikiem tego podatku, a dokonane zakupy nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl