ITPP2/443-756/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-756/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 18 lipca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej refundacji kosztów zakupu sprzętu pszczelarskiego oraz przyczep do przewozu rodzin pszczelich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej refundacji kosztów zakupu sprzętu pszczelarskiego oraz przyczep do przewozu rodzin pszczelich.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 8 lutego 2011 r. Związek zawarł z Agencją Rynku Rolnego umowy, w ramach WPR "Wsparcie rynku produktów pszczelich", realizowane w sezonie 2010/2011, dotyczące zakupu przyczep (lawet) do przewozu uli i sprzętu pszczelarskiego.

Powyższe umowy zostały zawarte w oparciu o:

* rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 27 października 2007 r. ustalające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku"),

* rozporządzenie Komisji (WE) nr 917/2004 z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 dotyczącego działań w dziedzinie pszczelarstwa,

* ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702 z późn. zm.).

Przedmiotem umów jest realizacja przed podmiot uprawniony:

* projektu dotyczącego zakupu ściśle określonego umową sprzętu pszczelarskiego, realizowanego w ramach środka wsparcia "Pomoc techniczna",

* projektu dotyczącego zakupu przyczep (lawet) do przewozu rodzin pszczelich, realizowanego w ramach środka wsparcia "Racjonalizacja przemieszczania rodzin pszczelich na pożytki".

Kwota refundacji poniesionych kosztów dla obu umów nie może przekroczyć 219.588,30 zł netto, przy czym nie może być wyższa niż 60% poniesionych kosztów netto wynikających z faktur.

Zgodnie z § 2 ww. umów, Związek, jako podmiot uprawniony, zobowiązał się, że odbiorcy końcowi (gospodarstwa pasieczne, posiadające weterynaryjny numer identyfikacyjny lub wpis do rejestru powiatowego lekarza weterynarii, posiadające co najmniej 20 rodzin pszczelich - w przypadku sprzętu lub 50 rodzin pszczelich - w przypadku lawet), dokonają zakupu sprzętu pszczelarskiego i lawet.

Warunkiem otrzymania refundacji jest przedłożenie lub posiadanie przez podmiot uprawniony (Związek):

* oryginału wniosku o wypłatę refundacji na formularzu stanowiącym załącznik nr 3 do umów,

* czytelnych kserokopii faktur/rachunków wystawionych na odbiorców końcowych i potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez odbiorców końcowych czytelnym imieniem i nazwiskiem,

* kserokopii dokumentów potwierdzających dokonanie płatności przez odbiorców końcowych (przelew bankowy, przekaz pocztowy, wyciąg z rachunku bankowego) poświadczonych za zgodność z oryginałem przez odbiorców końcowych czytelnym imieniem i nazwiskiem,

* w przypadku przyczep (lawet), poświadczonych za zgodność z oryginałem przez odbiorców końcowych czytelnym imieniem i nazwiskiem kserokopii dokumentów potwierdzających rejestrację oraz polis ubezpieczenia OC i AC,

* kserokopii umów z końcowymi odbiorcami poświadczonych przez głównego księgowego podmiotu uprawnionego lub osoby upoważnione zgodnie z KRS albo innym dokumentem określającym sytuację formalno-prawną podmiotu,

* imiennego wykazu odbiorców końcowych sprzętu pszczelarskiego według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do umów.

Podmiot uprawniony zobowiązany jest wypłacić odbiorcom końcowym kwotę refundacji, w wysokości obliczonej przez Agencję, w terminie 30 dni od daty wpłaty środków na Jego rachunek bankowy. Z powyższego jednoznacznie wynika, że Związek ani pośrednio, ani bezpośrednio, nie jest beneficjentem refundacji (dotacji) do wyżej opisanych zakupów. Jego rola, jako podmiotu uprawnionego, została ograniczona do nadzorowania prawidłowego przebiegu zakupów objętych przedmiotowymi refundacjami, sporządzania - na podstawie otrzymanych od odbiorców końcowych kserokopii dokumentów zakupu i dokonanych za nie płatności - wniosków o refundację i przekazanie otrzymanych z Agencji Rynku Rolnego środków w oparciu o sporządzone przez nią imiennie listy beneficjentów refundacji. Co prawda, w obu umowach Agencja Rynku Rolnego czyni Związek odpowiedzialnym za prawidłowy przebieg realizacji warunków zawartych umów, ale Związek w załączniku nr 1 (otrzymanym z ARR) odpowiedzialność tę ceduje na odbiorcę końcowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana w przyszłości (jesienią 2011 r.) refundacja kosztów zakupu przyczep (lawet) oraz sprzętu pszczelarskiego będzie stanowiła dla Związku podstawę opodatkowania podatkiem o towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, refundacja nie stanowi obrotu będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Po powołaniu przepisów art. 29 ust. 1 oraz art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Związek ponownie wskazał, że celem dotacji, które wpłyną na Jego konto, jest redystrybucja otrzymanych środków na rzecz określonych przez Agencję Rynku Rolnego odbiorców końcowych, w ściśle określonych przez nią kwotach. W ocenie Związku, w tym przypadku nie występuje szeroko rozumiana dopłata, mająca bezpośredni wpływ na cenę towarów lub świadczonej usługi i nie ma miejsca jakakolwiek sprzedaż. Tym samym nie powinien opodatkowywać otrzymanych dotacji podatkiem od towarów i usług i wykazywać ich w deklaracji VAT w miesiącu wpływu na rachunek bankowy, jak ma to miejsce w przypadku dopłat do ceny towaru lub usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy określa, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle zapisów art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. W sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż przekazywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca np. pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, że w dniu 8 lutego 2011 r. Związek zawarł z Agencją Rynku Rolnego umowy dotyczące refundacji kosztów zakupu sprzętu pszczelarskiego oraz przyczep (lawet) do przewozu uli. Związek, jako podmiot uprawniony, zobowiązał się, że odbiorcy końcowi (gospodarstwa pasieczne, posiadające weterynaryjny numer identyfikacyjny lub wpis do rejestru powiatowego lekarza weterynarii, posiadające co najmniej 20 rodzin pszczelich - w przypadku sprzętu lub 50 rodzin pszczelich - w przypadku lawet), dokonają zakupu sprzętu pszczelarskiego i lawet.

Warunkiem otrzymania refundacji jest m.in. przedłożenie lub posiadanie przez podmiot uprawniony (Związek):

* oryginału wniosku o wypłatę refundacji,

* kserokopii faktur/rachunków wystawionych na odbiorców końcowych oraz dokumentów potwierdzających dokonanie przez nich płatności,

* w przypadku przyczep (lawet) kserokopii dokumentów potwierdzających rejestrację oraz polis ubezpieczenia OC i AC,

* kserokopii umów z odbiorcami końcowymi,

* imiennego wykazu odbiorców końcowych sprzętu pszczelarskiego.

Związek zobowiązany jest wypłacić odbiorcom końcowym kwotę refundacji, w wysokości obliczonej przez Agencję, w terminie 30 dni od daty wpłaty środków na Jego rachunek bankowy. Ani pośrednio, ani bezpośrednio, nie jest beneficjentem refundacji (dotacji) do wyżej opisanych zakupów. Jego rola, jako podmiotu uprawnionego, została ograniczona do nadzorowania prawidłowego przebiegu zakupów objętych przedmiotowymi refundacjami, sporządzania - na podstawie otrzymanych od odbiorców końcowych kserokopii dokumentów zakupu i dokonanych za nie płatności - wniosków o refundację i przekazanie otrzymanych z Agencji Rynku Rolnego środków w oparciu o sporządzone przez nią imiennie listy beneficjentów refundacji.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów prawa wskazać należy, że ani pozyskanie przez Związek środków pieniężnych, ani ich dalsza redystrybucja na rzecz odbiorców końcowych nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przyznana dotacja nie jest wynagrodzeniem w zamian za jakiekolwiek świadczenie, jak również nie stanowi dopłaty do sprzedawanych towarów, czy usług. Jak bowiem podano we wniosku, Związek występuje jedynie w roli podmiotu nadzorującego prawidłowy przebieg realizacji umów dotyczących zakupu przez odbiorców końcowych sprzętu pszczelarskiego oraz lawet do przewozu rodzin pszczelich i zobowiązany jest do przekazania beneficjentom powierzonych środków pieniężnych. Zatem przedmiotowe dofinansowanie, które otrzyma w związku z realizacją ww. umów, nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie wystąpi obowiązek jego wykazania w składnych w urzędzie skarbowym deklaracjach podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl