ITPP2/443-756/09/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-756/09/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 15 września 2009 r.), uzupełniony w dniu 16 października 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją zadania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją zadania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania (fundacja), nie będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, świadczy usługi wyłącznie statutowe. Głównymi Jej celami są działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności:

* opracowanie, aktualizacja i realizacja lokalnej strategii rozwoju w rozumieniu przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich dla obszaru gmin,

* promocja gmin wiejskich,

* aktywowanie ludności wiejskiej do brania udziału w procesie rozwoju,

* upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach gmin wiejskich,

* inicjowanie i wspieranie nowatorskich rozwiązań w rozwoju obszarów wiejskich.

Środki na realizację swoich celów fundacja otrzymuje z dotacji, darowizn oraz na podstawie umów zawieranych z Urzędem Marszałkowskim. Środki otrzymywane z ww. urzędu pochodzą z budżetu państwa polskiego i Unii Europejskiej i nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336). Wydatki finansowane ze środków pochodzących z Urzędu Marszałkowskiego na realizację zadań statutowych, nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Pozyskane w ten sposób środki przeznaczone są wyłącznie na realizację zadania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", której celem jest zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy biura LGD, doskonalenie zawodowe osób uczestniczących w realizacji Lokalnej Strategii Działania i aktywizacja mieszkańców obszaru objętego Lokalną Strategią Działania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Lokalna Grupa Działania w związku z realizacją ww. zadania ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu realizowanego zadania Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o który mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wydatki ponoszone przez Lokalną Grupę Działania nie bedącą podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z realizacją zadania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" nie są wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej. Wsparcie finansowe przeznaczona jest na zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy biura LGD, doskonalenie zawodowe osób uczestniczących w realizacji Lokalnej Strategii Działania i aktywizację mieszkańców obszaru objętego Lokalną Strategią Działania. Środki finansowe pozyskane z Urzędu Marszałkowskiego nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, jak również nie przysługuje prawo do odzyskania tego podatku, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca we wniosku - poniesione wydatki nie są finansowane ze środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wskazanego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 14 § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym interpretację indywidualną wydaje się wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku i pismach stanowiących jego uzupełnienie, a nie dołączonych do nich dokumentów. Zatem załączona do wniosku kserokopia statutu Fundacji nie była przedmiotem merytorycznej oceny.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl