ITPP2/443-750b/09/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-750b/09/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 9 listopada 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu potwierdzenia otrzymania faktur korygujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 9 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu potwierdzenia otrzymania faktur korygujących.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w dniu 30 lipca 2009 r. otrzymała przesyłkę poleconą - za zwrotnym potwierdzeniem odbioru - od urzędu miejskiego. Po otwarciu stwierdzono, iż zawiera ona 9 faktur korygujących (każda w jednym egzemplarzu - tylko oryginały), dotyczących faktur VAT wystawionych w okresie październik 2005 r. - czerwiec 2006 r., za użytkowanie wieczyste gruntu. Spółka stała się użytkownikiem wieczystym gruntu od czerwca 2000 r. (nabyła to prawo aktem notarialnym od poprzedniego użytkownika wieczystego) i nie jest już nim od trzech lat. Na ww. fakturach wystawca wskazał datę sprzedaży 22 lica 2009 r. (tj. zgodną z datą wystawienia korekt), a w podsumowaniu wykazał kwoty ujemne w rubryce oznaczonej "22%" oraz kwotę dodatnią w rubryce oznaczonej "N". Jako dowód korekty podał uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 stycznia 2007 r. I FPS 1/06, zgodnie z którą oddanie nieruchomości w wieczyste użytkowanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Spółka uznała, iż otrzymane faktury korygujące zostały wystawione nieprawidłowo, a co za tym idzie nie stanowią podstawy do zmniejszenia podatku naliczonego, w związku z czym zwróciła je wystawcy wraz ze stosownym pismem. Odmowę przyjęcia faktur Spółka uzasadniła:

* upływem terminu przedawnienia roszczeń z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste,

* wykazaniem w fakturach korygujących błędnej daty sprzedaży (22 lipca 2009 r.),

* okolicznością, że w wyniku korekt, faktury wystawione w okresie 2005 - 2006 dokumentują czynności sprzedaży, które nie są objęte przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Wystawca faktur (urząd miejski) nie zgodził się z tą argumentacją i ponownie przesłał Spółce przedmiotowe faktury korygujące, uznając, iż zostały wystawione prawidłowo i stanowią dostateczną podstawę do obniżenia podatku należnego w miesiącu lipcu 2009 r. Ponadto stwierdził, że potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej jest równoznaczne z potwierdzeniem odbioru faktur korygujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej bez możliwości uprzedniego zaznajomienia się z jej zawartością, a w szczególności z treścią faktur korygujących stanowi potwierdzenie otrzymania korekt faktur.

Zdaniem Wnioskodawcy, potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej nie może być traktowane jako potwierdzenie otrzymania faktur korygujących. Przesądza o tym treść art. 86 § 1 Kodeksu cywilnego oraz wyraźne oświadczenie Spółki w tej sprawie, zawarte w piśmie wysłanym do wystawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Według ust. 4c powyższego artykułu, przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne przedmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy. Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Z powyższego wynika, że jeśli wystawca faktury dokonuje zmniejszenia podatku należnego, to konsekwencją tego jest zmniejszenie kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony. Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru tego dokumentu. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej może być zatem dokonane w dowolnej formie, jednakże musi jednoznacznie wskazywać, że nabywca przyjął fakturę korygującą sprzedaż. Informacja ta jest konieczna dla sprzedawcy towarów lub usług, dla celów skorygowania podatku należnego od sprzedaż.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego wynika, że Spółka nabyła prawo wieczystego użytkowania aktem notarialnym w 2000 r. od poprzedniego użytkownika, któremu to prawo zostało ustanowione bezpośrednio decyzją władz samorządowych. Zatem nabycie ww. prawa miało miejsce przed 1 maja 2004 r., w związku z czym czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kwestia ta została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-750a/09/AP.

Opłaty za wieczyste użytkowanie dokumentowane były fakturami wystawianymi przez urząd miejski, w których naliczano podatek w wysokości 22%. W lipcu 2009 r. Spółka otrzymała przesyłkę poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, w której znajdowały się faktury korygujące do faktur wystawionych w miesiącach od października 2005 r. do czerwca 2006 r. Spółka wskazała, iż uznała otrzymane faktury korygujące za wystawione nieprawidłowo i w związku z tym za niestanowiące podstawy do zmniejszenia podatku naliczonego. Wobec tego zwróciła przedmiotowe faktury wystawcy, wraz z pismem odmawiającym ich przyjęcia.

Mając na uwadze powołane regulacje prawne, należy stwierdzić, iż w ocenie organu w przedstawionym stanie faktycznym, samo zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki listowej nie stanowiło potwierdzenia otrzymania faktur korygujących, gdyż de facto Spółka nie była w stanie stwierdzić co zawiera doręczona przesyłka. Natomiast fakt, że Spółka - nie akceptując treści tych dokumentów - odesłała przedmiotowe faktury ze stosownym pismem, potwierdził, że znajdowały się one w ww. przesyłce otrzymanej od wystawcy, a tym samym Spółka potwierdziła fakt otrzymania faktur korygujących.

W związku z powyższym stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl