ITPP2/443-750/12/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-750/12/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 26 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 2 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie nabrzeża jeziora D. w miejscowości O. - II etap" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie nabrzeża jeziora D. w miejscowości O. - II etap".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina znajduje się w trakcie realizacji projektu "Zagospodarowanie nabrzeża jeziora D. w miejscowości O. - II etap". Na realizację ww. inwestycji pomiędzy Województwem a Gminą, dnia 30 marca 2012 r., została zawarta umowa, w ramach Osi Priorytetowej 2 - "Turystyka", Działanie 2.1. - "Wzrost potencjału turystycznego", Poddziałanie 2.1.4 - "Publiczna infrastruktura turystyczna i okołoturystyczna", Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Zgodnie z aneksem, wartość projektu to kwota: 26.099.838,52 zł,

* wydatki kwalifikowane projektu - 26.215.084,48 zł,

* środki europejskie (EFRR) stanowią 85% kosztów kwalifikowanych w kwocie 21.432.821,79 zł;

* wkład własny stanowi 15% wydatków kwalifikowanych w kwocie 3.782.262,69 zł

Okres realizacji projektu ustalono na:

1.

rozpoczęcie realizacji - 16 kwietnia 2007 r.;

2.

zakończenie finansowe realizacji - 31 lipca 2012 r.

Projekt ma służyć zagospodarowaniu nadbrzeża jeziora D. w miejscowości O., zwiększeniu bezpieczeństwa infrastruktury turystycznej, ponadto ma na celu poprawę atrakcyjności rekreacyjnej, turystycznej i kulturalnej miejscowości O. Polega na zagospodarowaniu nadbrzeża ww. jeziora, poprzez:

* budowę promenady z umocnieniem linii brzegowej - 538 mb,

* budowę ciągu rowerowo-pieszego - 1.000 mb,

* budowę amfiteatru na 2.500 miejsc,

* budową parkingu -2.007,90 m2

Prowadzenie działalności z zakresu kultury, kultury fizycznej i turystyki jest zadaniem własnym Gminy. Właścicielem projektu po zakończeniu inwestycji będzie beneficjent - Gmina, która będzie również finansowała powstałą w wyniku realizacji projektu infrastrukturę. Z ciągu rowerowo-pieszego, promenady oraz parkingu będą korzystali nieodpłatnie mieszkańcy miejscowości O. oraz turyści. Amfiteatr zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie jednostce organizacyjnej Gminy. Jednostka ta będzie m.in. udostępniała odpłatnie korzystanie z tego obiektu. Pobierana odpłatność będzie stanowiła jej przychód, który będzie przeznaczony na finansowanie bieżącego utrzymania obiektu. W związku z przekazaniem w nieodpłatne użytkowanie ww. amfiteatru wraz z urządzeniami i wyposażeniem, Gmina jako beneficjent projektu, nie ma możliwości odzyskania, w ramach przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r., poniesionego kosztu podatku od towarów i usług. W związku z powyższym realizacja projektu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje prawna możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, w związku z realizacją ww. projektu, na który składają się: promenada, ciąg pieszo-rowerowy, przeznaczony do nieodpłatnego korzystania przez mieszkańców miejscowości O. i turystów oraz przekazaniem w nieodpłatne użytkowanie amfiteatru, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, w ramach przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, którego wysokość została określona w kategorii kosztów kwalifikowanych. Gmina wskazała, iż zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, ciąg pieszo-rowerowy oraz promenada zostaną udostępnione do nieodpłatnego korzystania, zaś amfiteatr zostanie przekazany jednostce organizacyjnej Gminy w nieodpłatne użytkowanie. Stwierdziła, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczania podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Po powołaniu treści art. 15 ust. 6 ustawy zaznaczyła, iż nieodpłatne przekazanie do użytkowania majątku powstałego w trakcie realizacji inwestycji nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności. Zdaniem Gminy, nie będzie w tym przypadku miał zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, gdyż nieodpłatne przekazanie powstałej infrastruktury odbędzie się w związku z prowadzoną przez nią działalnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi ust. 2 pkt 1 lit. a powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wydatki poniesione w związku z realizacją projektu - jak wynika z treści wniosku - nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie będzie mógł również otrzymać zwrotu tego podatku, gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl